Announcement

Collapse
No announcement yet.

Julpyssel.. 124 Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tackar...vet inte om jag vågar visa upp bilen med sådana betyg..! Får nog låsas in så ingen får se den i verkligheten..!

    Kvällens lärdom... leta upp ett par handtag som enligt alla ska passa, byt låscylindrar, gnugga dom med autosol tills du är svart upp i armhålorna och montera sedan för att upptäcka att dom inte funkar med mekanismen i dörren..

    Finns åtminstone tre olika mekanismer i dörrarna och minst tre olika handtag. Två sorters handtag passar med alla tre mekanismerna medans en sort bara passar med en mekanism.
    Den sorten som jag hittat två riktigt fina handtag av passar bara till en mekanism och det är en 850 coupe mekanism.. och den passar inte alls i dörren..!
    Antingen får jag på med vinkelslip och svets på mekanismen eller så måste jag hitta två vettiga handtag som passar.. och alla jag hittat ser ut som fan..!
    captainmorgan

    Comment


    • Var har du letat?
      Prova fiat 124 maniglia /fiat 850 maniglia välj bilder..
      Då får du upp t ex http://autoricambifirat.it/shop/inde...roducts_id=445
      Last edited by pazzo; 14 February 2015, 10:41.
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • Problemet är att man ser inte skillnaden på framsidan. Den delen som trycker på mekanismen i dörren måste vara av den breda modellen.
        Finns två smala modeller. Framförallt har jag letat bland allt bröte jag har själv. Hittat två handtag med mycket slitet krom men dom är inte noppiga i alla fall!
        Finns nästan bara handtag till höger dörr som ser vettiga ut på Ebay.

        Så här ska handtaget se ut på baksidan.

        Click image for larger version

Name:	MN010.jpg
Views:	1
Size:	95.7 KB
ID:	250972

        Här ser du att "tryckaren" är smalare och missar därför mekanismen i dörren

        Click image for larger version

Name:	1img-1316803519.jpg
Views:	1
Size:	45.2 KB
ID:	250973
        Last edited by captainmorgan; 14 February 2015, 14:42.
        captainmorgan

        Comment


        • Visa dem dina bilder då
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • Behöver inte visa några bilder längre..(tror handtagen hade blivit väldigt dyra.. nästan färdig bil utan handtag och snart vår..) rätt handtag med fint krom är funna .

            Har även lagt rabarber på rätt fälgar till bilen. Inte fälgarna på bilden men likadana. Glasblästring och pulverlack väntar på dom!

            Undras om märkena i centrumhålet finns att köpa eller ska man ett rött Abarthmärke där..

            Click image for larger version

Name:	cromodora 124 cc.jpg
Views:	1
Size:	137.9 KB
ID:	250979
            captainmorgan

            Comment


            • Snyggare med det svarta Fiatmärket än de röda med skorpionen, tycker jag. De ska vara rätt dyra att köpa har jag för mig... Har dina fälgar runda eller "stege"-formade datummärkningar bakpå?

              Comment


              • Så imponerad av ditt arbete med bilen! Ska bli kul att se den någon gång!
                Christian

                Kör nu:


                I garaget:

                Comment


                • Tackar Christian ! Förhoppningsvis är den ute på någon träff i sommar... Skokloster vet jag inte..långt att köra med nyligen ihopskruvad bil. Alltid nått som lossnar eller blev fel..!

                  Kan inte komma ihåg att jag skulle ha sett de svarta Fiatmärkena någon gång. Kanske finns! Har ingen koll på datumstämplarna..kollar imorgon.
                  captainmorgan

                  Comment


                  • Sorry för snabbt svar utan huvud senast. Det var de små navkapslarna jag tänkte på som dyra...
                    Det finns väl det silvriga alternativet på centrumhålsmärke också - Cromodora...
                    Click image for larger version

Name:	cromodora1.jpg
Views:	1
Size:	2.2 KB
ID:	250980Click image for larger version

Name:	cromodora2.jpg
Views:	1
Size:	2.2 KB
ID:	250981

                    Comment


                    • Datummärkningarna är i form av en stege. Säger det något? Sitter centrumkåpor i alla fälgar. Kanske går att putsa upp!
                      captainmorgan

                      Comment


                      • Efter tre kvällar så är då handtagen på plats. Nu med samma lås i båda dörrarna och bakluckan. Helt plötsligt hade jag 4 likadana lås till dörrarna..kanske har man samlat på sig för mycket när samma nyckel kan passa till flera bilar ...!

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20150219_224214.jpg
Views:	1
Size:	54.5 KB
ID:	250985

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20150219_224247.jpg
Views:	1
Size:	38.3 KB
ID:	250986
                        captainmorgan

                        Comment


                        • Den ser ju sjukt fin ut nu

                          Comment


                          • Stooges. Tycker du inte att lacken är liiite för jämn?
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Tackar.. ny telefon som ger bra bilder..! Blank nu, om fem år har den nog satt sig lite och fått repor och dörruppslag som alla andra men håller nog stilen hyfsat då också!
                              captainmorgan

                              Comment


                              • Originally posted by per View Post
                                Stooges. Tycker du inte att lacken är liiite för jämn?
                                Jo lite för jämn och fin för min smak. Jag tycker ju egentligen att en lack skall vara ful, rollad grundfärg med vågig och knölig ytfinish. Det var mer ett uttryck för vad den förmodliga massan tycker. Jag är ju så få i sammanhanget.

                                Comment

                                Working...
                                X