Announcement

Collapse
No announcement yet.

Julpyssel.. 124 Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Är det inte sådana har har nu i bilen??
    Morgan: Du som har en eller två Fiatar borde kunna kolla om ingen av dom kan ha några fästen som skulle vara lämpliga!
    Annars får du ta bort dom o knäcka till dom svetsa ihop dom igen!! Tänk på att allt du gör på din bil gör att den blir ännu mer unik!!

    Affe
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • Ska kolla reservdels-CC;n igen..! Men det handlar om högst en centimeter som det flyttar fram motorn.
      Sitter eventuellt rätt fästen på Spidern också..men då får man ju flytta bilar en halv dag för att komma åt..

      Nä, jag ger inte upp Greger..men ibland blir man bara lite mer trött än vanligt..!
      captainmorgan

      Comment


      • Hej.

        En tanke bara. Det har ju diskuterats olika höjd på motorkuddar, med lägre kuddar borde toppen vinklas bort från torpeden.
        Hur mycket? Inte en aning.Men med andra fästen+ kuddar= många bäckar små.

        Hälsningar Magnus ( motorfästen är bara grovsmide

        Comment


        • Volvokuddar inköpta på Biltema. Ska försöka komma åt fästena på spidern i helgen. Kampen fortsätter..
          captainmorgan

          Comment


          • Biltema?

            Så här skrev jag 1 mars 2009 i min projekttråd angående byte av motor:

            "Det var riktigt trångt mot torpedväggen och man fick dutta mm för mm med domkraft mot växellådan samtidigt som man fick höja och sänka med motorlyften och dra i motorkuddarna med spännband."

            Som sagt, Biltema-Plopp*

            *Plopp= Ett ljud som orsakas av materialutmattning.

            Comment


            • Då var andra motorfästen plockade från spidern. De flyttar fram motorn cirka 7 mm .... tillsammans med motorkuddarna som sänker och kanske vinklar motorn någon millimeter så hoppas jag att det går..! Återkommer framåt kvällen...

              Biltema ...får gå för tillfället...
              captainmorgan

              Comment


              • Originally posted by captainmorgan View Post
                Då var andra motorfästen plockade från spidern. De flyttar fram motorn cirka 7 mm .... tillsammans med motorkuddarna som sänker och kanske vinklar motorn någon millimeter så hoppas jag att det går..! Återkommer framåt kvällen...

                Biltema ...får gå för tillfället...
                Jag håller alla mina tummar, lycka till

                Comment


                • Jaha.. så smått på benen igen efter att ramlat ner från en byggställning...! Bytt motorfästen och motorkuddar och bytt motorkuddarna en gång till då det inte funkar med Biltemas motorkuddar. Motorn ligger då på framvagnsbalken.
                  Nu ligger motorn 7-8 millimeter från balken. Motorn har kommit fram något men toppen går inte dit än.. ev. om jag tar bort kabelskyddet på torpeden så får jag dit toppen.
                  Nu undrar jag om jag har satt växellådesfästet för långt bak..? Finns fyra bultar i karossen och vad jag sett på mina andra bilar och i böcker så sitter växellådan i de bakre skruvarna. Kanske kan man få fram allt några millimeter till genom att byta till de främre skruvarna..eller då funkar det inte med kardan... LITE trött på detta krångel nu..!
                  captainmorgan

                  Comment


                  • Förstår ej riktigt vad du menar, så jag vet faktiskt inte om dessa bilder hjälper dig? Men så här ser det ut under min bil.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_3262.jpg
Views:	1
Size:	77.2 KB
ID:	251847

                    Click image for larger version

Name:	IMG_3263.jpg
Views:	1
Size:	124.1 KB
ID:	251848

                    Comment


                    • Där det fästet sitter fast i karossen finns det två bultar som är fastsvetsade på varje sida om kardantunneln . Mitt fäste sitter i de bakre bultarna..men kanske går det att flytta till de främre...om inte kardanen då blir för kort..?
                      captainmorgan

                      Comment


                      • Mysko, Så här ser det ut där runt mitt fäste dvs bara EN skruv som kommer ut ur karossen. Jag undrar om mina skruvar var fastsvetsade kommer inte ihåg men tveksam. Det syns tydligt på bilden att jag har bytt skruv och mutter till rostfritt vilket tyder på att det ej var svetsat.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_3266.jpg
Views:	1
Size:	146.0 KB
ID:	251850
                        Last edited by stooges; 19 November 2015, 17:50.

                        Comment


                        • Click image for larger version

Name:	IMG_0056.jpg
Views:	1
Size:	63.5 KB
ID:	251945

                          Motorn/växellåda framflyttade till de främre bultarna i golvet och då får den sitta så..! Bara att skruva ihop då..., nä!! Givetvis är gängorna kass på den ena motorkudden..
                          Vet inte varför det krånglar så förbannat... Lite nya delar är beställda så jag hoppas kunna jobba vidare inom en vecka eller så..
                          captainmorgan

                          Comment


                          • Nu så är man igång lite igen..! Nästan hela framvagnen på plats och även tröskellådslisterna.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_0115.jpg
Views:	1
Size:	74.4 KB
ID:	251949

                            Click image for larger version

Name:	IMG_0114.jpg
Views:	1
Size:	74.3 KB
ID:	251950
                            captainmorgan

                            Comment


                            • Mkt snyggt!
                              Missade just en vit 75a på Blocket som antagligen dyker upp med dubbla priset nånstans snart..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Den missade jag också...men jag kanske inte ska ha fler heller...
                                captainmorgan

                                Comment

                                Working...
                                X