Announcement

Collapse
No announcement yet.

Short shift

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Short shift

    Nån som bytt till det?

    T.ex.:
    http://www.cravenspeed.com/fiat-short-shifter/
    eller:
    http://www.twmperformance.com/shorts...rtshifters.htm

    Kommentarer?
    Är det nåt att ha?
    Värt pengarna?
    Last edited by offroader; 31 January 2014, 22:53.
    /Micke

    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

  • #2
    Inga kommentarer från någon men nu har jag i alla fall beställt från TWM. Det tar nog några veckor för snigelposten men då har man nåt att se fram emot. Det är ju alltid kul när man får paket, speciellt såna som är användbara......
    Beställde även nån "pedal box maximum response" http://www.twmperformance.com/pedalbox/index.htm och ska se vad det är, och om det fungerar.
    /Micke

    500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

    Comment


    • #3
      Shortshifter kan bli bra men kan du förklara nyttan med PedalBox historien?
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Som jag fattade det skulle man bl.a. få snabbare gasrespons mm. men jag vet inte hur det fungerar.
        Och efter att jag beställt så kom jag på att det kanske inte fungerar med mitt "chip"-trim, om man blir tvungen att programmera om nåt kanske trimmet försvinner.....
        /Micke

        500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

        Comment


        • #5
          Har du Sport-läge i din Abarth? I min Punto så blir bl.a. gasresponsen mycket snabbare i sport-läge. Du får en "shortshifter" variant på gaspedalen, du behöver inte trampa plattan i mattan det räcker att du gör det halvvägs och det motsvarar hela vägen mot fabriksinställning. Du kan inte öppna spjället mer med den produkten.

          Sorry men jag tycker att detta är en skitprodukt som jag aldrig hade monterat i min bil.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Ja, jag har Sport-läge och det är i mest hela tiden.
            Jo, det slog mig nog också att jag nog inte har användning för den och det kanske är en skitprodukt men jag får väl försöka sälja den till någon annan i så fall (på något annat forum eller Blocket ).
            /Micke

            500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

            Comment


            • #7
              Originally posted by offroader View Post
              Ja, jag har Sport-läge och det är i mest hela tiden.
              Jo, det slog mig nog också att jag nog inte har användning för den och det kanske är en skitprodukt men jag får väl försöka sälja den till någon annan i så fall (på något annat forum eller Blocket ).
              Då borde du känna skillnad mellan normal och sport i gasresponsen. Saknar du mer effekt så får du satsa på seriös chiptrimning. Utan att ha kollat upp G-Tech så verkar de vara bäst på Abarth.

              Verkar som att du gillar att impulshandla prylar
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Jodå, det är rätt stor skillnad mellan normal- och sportläge och jag har redan trim:
                http://www.tuningchip.se/index.php?o...d=2849&itemid=
                så den går riktigt bra och ja, det var ett impulsköp.

                Jag hade funderat ett tag på deras shortshifter, priset var nedsatt med 29 % och sedan kom det dessutom ett Valentine´s day-offer med ytterligare 14% rabatt så då var det väl lika bra att passa på, lägre pris lär det väl knappast bli. Så såg jag att de även hade "pedalbox historien" och kunde få den till rabatterat pris och inkluderat i den andra frakten så jag tänkte att jag kan väl prova.......
                Last edited by offroader; 15 February 2014, 20:29.
                /Micke

                500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                Comment


                • #9
                  Nu har jag bytt till Shortshiftern och det blev riktigt bra!
                  "Pedalbox"-grejen har jag inte satt mig in i än hur den fungerar.
                  /Micke

                  500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                  Comment


                  • #10
                    Härligt! Lite sportigare känsla är inte fel. Du får ta och rasta bilen på bana nu och utnyttja alla fina grejer du köpt
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #11
                      Fick i veckan som gick inbjudan till Teknikens Värld på Mantorp 11 maj och tänkte ev. köra.
                      I höstas gick ju inte bilen som den skulle, det visade sig att turboventilen behövde bytas ut, men nu går den som den ska.

                      Är det några andra körningar man kan åka på? Alfa-klubben har ju några, har jag sett.
                      /Micke

                      500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                      Comment


                      • #12
                        Finns info under Träffar och på rejsa.se.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Dom har ju vad som kallas "Drive By Wire" det finnes ingen mekanisk koppling mellan gaspedalen och gasspjället så denna manick ser till att fördröjningen blir även mindre än sport läget.
                          -Peder Bäckman-
                          2013 Fiat 500 Abarth US
                          1,4l 16V MultiAir

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Pederb View Post
                            Dom har ju vad som kallas "Drive By Wire" det finnes ingen mekanisk koppling mellan gaspedalen och gasspjället så denna manick ser till att fördröjningen blir även mindre än sport läget.
                            Nu hade de i vilket fall som helst skickat fel så jag har returnerat den.
                            De säger att de ska skicka en ny och stå för mina kostnader (portot), så vi får väl se.......
                            /Micke

                            500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                            Comment

                            Working...
                            X