Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min första bil, blir det en Fiat Barchetta 1998 limited?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min första bil, blir det en Fiat Barchetta 1998 limited?

    Har gått i tankar på en bil ett tag nu.. och direkt när jag såg Barchettans strömlinjeformade chassi så föll jag dit!

    Sådana detaljer som "dolda" utfällbara dörrhandtag, gör det där lilla extra. Har läst inlägg efter inlägg, blogg efter blogg,
    besökt forum efter forum tills jag tyckte jag fått kött nog på benen att fatta ett beslut.

    En Barchetta limited -98 i silver-metallic, kanske den perfekta första bilen?

    Även om det kanske finns "roligare, snabbare, sportigare" bilar därute, så har inte alla samma italienska design och finess tycker jag!

    Vad säger ni Barchetta-ägare, gör jag ett bra val.. eller bör jag rikta blickarna åt något annat håll?

    //najkks

  • #2
    Välkommen! Har ingen Barchetta själv men om man gillar formen osv blir det nog ett kanonköp, den har inga direkta svagheter.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tackar tackar

      Jo jag har som sagt inte läst mig till att de brukar ha några stora kända problem, annat än att man ska se till att sufletten är tät och lättstängd..

      Den har rullat 12-13000 mil sedan 97/98 med 2 ägare, så troligtvis har den körts som en sommarbil, förmodligen ägd av entusiaster,
      min gissning är att de tagit väl hand om bilen, yttre skicket verkar perfekt, inre är i stort sett perfekt det också!

      //najkks

      Comment


      • #4
        Hur är det förresten med miltalet för en -98?

        Den har vid dagens datum gått ganska exakt 13250 mil, säljs av en bilfirma, kanske mer säkert köp då än om det varit från en privatperson?

        //najkks

        Comment


        • #5
          Miltal på en Fiat brukar faktiskt inte vara några problem, däremot dåliga ägare.. Så försök luska upp en buyers-guide och gå över bilen innan. Kolla efter rost under trösklar/golv, står bakhjulen snett bakifrån sett (dåliga bärarmslager) eller låter motorn som en diesel (kamtidsvariatorn)..?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            jag har faktiskt börjat snegla på en tysklandsresa och plocka med mig en bil hem!

            dels finns det ju fler att välja på, framför allt har de gått färre mil, och är oftast lite billigare i pris..

            men är det någon som har total stenkoll på vad det kostar att få hem en bil? om man kör den dvs.. försäkringar, plåtar, bevis etc?

            Comment


            • #7
              Smidigt att importera bil från Tyskland. Inget försäkringsbolag kommer vilja helförsäkra bilen under export så tänk på det. Exportskyltar i Tyskland inkl trafikförsäkring kostar €180, se till att ta ut röda skyltar för gula gäller inte utanför Tyskland. Var noga med att bilen är ej modifierad i motorn och annan styling, helst helt original ska den vara för att slippa problem vid registrering i Sverige. Kör hem bilen och boka en ursprungskontroll via Transportstyrelsen. Det kostar 700kr. Skicka båda delar av tyska regbeviset, kvitto på köpet och en blankett som du skriver ut på deras hemsida. Cirka en vecka senare när du fått ursprungskontrollen godkänd kan du boka tid för regbesiktning. Det kostar 1300kr och en kontrollbesiktning kan göras i samband med regbesiktningen som kostar ca 300 kr till. En vecka senare får du svenska skyltar, faktura för årliga skatten på bilen och tillverkningsavgift för skyltar på strax under 200kr.

              Priser är ca priser men det är ungefär vad det kostar.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Tänk på att ställa på bilen när du får skyltarna
                Försäkra dyrgripen!!

                Skatt får man först när bilen ställs på.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Precis som Freddan skriver, skatten kommer så klart efter påställning. Tänk på att tyskarna är dåliga på kortbetalning så förvänta dig inget sånt. Cash is king men beroende på mängd så vill de inte ta emot så mycket. Dyrt att växla pengar också. Banköverförning är enklaste sättet och billigaste men kolla upp firman som säljer bilen. Var försiktig med överföring till privatpersoner. Banköverföring tar i regel 24h.


                  Tänk även på att trafikkontoret i Tyskland har endast öppet på vardagar och väldigt få timmar, tror att det är något i stil med 10-13.

                  Planera resan hem, har du långt att köra får du se till att sova. Inte värt att skadas på vägen själv eller krocka bilen för övernattningspengar. Bilen är endast trafikförsäkrad.

                  Bilhandlare kan säkert plocka upp dig på flygplatsen och ta dig till trafikkontoret och även förbeställa skyltar så behöver du bara dyka upp med ditt pass.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Tack alla för svar och råd, det är verkligen bra att få hjälp när man själv är okunnig!

                    Jag har tittat på följande bilar.. då min budget helst ska ligga kring 25 - 35000 för själva bilen (sedan tillkommer importkostnad, resa dit, bensin/färja hem osv)

                    Som ni ser har de flesta rullat 6600 - 10 000 mil ca.. vilket jag har hört inte ska vara något problem på en Barcha.

                    En av dem är maxutrustad från början, den med silverfärgad hardtop.. eftersom jag ändå funderar på att ordna en hardtop i efterhand kan det ju vara bekvämt, de kostar väl några tusen begagnade? Denna har rullat hela 12000 mil dock, för mycket?

                    Det enda jag egentligen saknar på denna modell är "stört-bågarna" som på vissa modeller sitter bakom sätena,
                    men dessa bör väl gå att eftermontera - är det någon som har koll på vad det kan kosta att köpa sådana?

                    Jag undrar också, ska man ha skinn eller tyg på inredning?
                    Vad är bekvämast på en sommarbil?
                    Blir det lätt för varmt med skinn, eller blir tyget lättare smutsigt?


                    Bil 1 http://suchen.mobile.de/auto-inserat...Mileage=125000

                    Bil 2 http://suchen.mobile.de/auto-inserat...Mileage=125000

                    Bil 3 http://suchen.mobile.de/auto-inserat...Mileage=125000

                    Bil 4 http://www.autoscout24.de/Details.as...2663&asrc=st|s
                    Last edited by najkks; 3 February 2014, 10:11.

                    Comment


                    • #11
                      Jag tycker inte att 12k mil är mycket för en -98 och precis som Per skrev ovan miltal är inga problem så länge bilen är servad enligt serviceplanen. Skinn är snyggt men kräver vård framför allt i en cab som förmodligen ska utsättas för direkt solljus och damm. Det som störde mig med skinnsäten är att man glider runt som en vante när man kör på bana eller tar den där rondellen i lite högre fart.

                      Skinn eller tyg är verkligen smaksak med för och nackdelar. Jag föredrar alcantara om möjlighet finns vilket det inte gör i Barchetta.

                      PS. om du låter bilhandlaren ordna med det administrativa så kan de ta ut en administrationsavgift som brukar ligga på ca €20-25, jag tycker att det är värt om man inte kan tyska själv.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Okej.. jo du läste mina tankar, jag lutar åt tyg just nu pga slitage i sol, samt att det kan bli varmt/halkigt..

                        Vad tror du om de 4 jag skickade länkar till? Vilket skulle du själv lutat åt om du var ute efter en bra prissatt Barcha?

                        Jag betalar lätt den admin-avgiften då min tyska är obefintlig

                        Comment


                        • #13
                          Bil 4: Av bilder att döma ser den sliten ut, tänker på växelspaken och ratten.

                          De andra bilarna verkar OK, den med hardtopen och den med rött tak, limited edition verkar vara nått att titta på.

                          Gör upp priset över telefon eller mail, säg att du tänker exportera och att du vill veta om minsta lilla skadan och sånt som är värt att känna till om bilen innan du kommer ner. De seriösa handlare är ärliga men har hört från bekanta att de fått vända hem då bilen inte alls var som säljaren beskrev den.

                          Om du funderar på dra av momsen så är det inte värt att göra det för momsen i Tyskland är 19% och 25% i Sverige. På nya bilar (upp till 6 månader) är du tvungen att betala Svensk moms men då drar du av tysk moms. Inget du behöver bry dig om så jag drar det inte längre än så.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Skulle valt bil nr.1

                            Hardtop är aldrig fel att ha. Och den är inte direkt gratis att köpa "vid sidan om".
                            Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                            Comment


                            • #15
                              Tack för svaren.. nej momsen behöver jag ju inte tänka på!

                              84jr0: jag håller med dig om att 4an ser lite sliten ut.. jag lutade också åt 1an eller 2an

                              Håller även med Dice: hardtop kostar ju en del att fixa efteråt.. förmodligen billigare att leta en "soft-top" istället..
                              men hur är det med hard-topen, hur funkar det att fälla den? Är det jag som är helt novis, men visst funkar det väl att cabba ned den?

                              Comment

                              Working...
                              X