Announcement

Collapse
No announcement yet.

motor olja 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • motor olja 20vt

    Vänner!

    Jag står inför en lat mans dilemma.
    Långt till garaget, instruktions boken i handsfacket och som vanligt tycker jag den digitala manualen är galet bökig att leta i.

    Så utan krusiduller om personliga favoriter undrar jag följande.
    Kan någon klistra in en info bild om olje specen till våra turbo snurror?

    Kommit över en deal på olja till ett oförskämt lågt pris

    Tack
    Last edited by epostiljon; 13 February 2014, 17:42.
    JH

    20vT

  • #2
    Här har du

    Click image for larger version

Name:	Olja.jpg
Views:	1
Size:	92.3 KB
ID:	249165

    Vad heter oljan du fått tag i?
    Spec?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Kalas Freddan, snabb svarstid

      Agrol Nova delsyntetisk
      SAE: 10W-40
      API: SL, SJ, CF
      ACEA: A3, B3, B4

      Agrol Excellent helsyntetisk
      SAE: 0W-30
      ACEA: A5/B5, A1/B1
      API: SJ-CF

      Agrol Zenit C helsyntetisk
      SAE 5W-30
      ACEA A3/B4, C3 (C2)

      Den första oljan stämmer på alla punkter, blir nog den
      JH

      20vT

      Comment


      • #4
        Agrol..? Skulle defenitivt välja ett mer etablerat märke som Castrol, Mobil1 etc.
        Just Mobil1 5-50w tycker jag funkat allra bäst till allround.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Har kikat runt lite och läser man mellan radern (i några alla dessa oljedebatter) kommer många av oljorna från samma gamla skitiga oljepöl ändå. Sen hehe förädlar man dem med lite olika tillsatser, marknadsför snyggt och vips, blir samma olja flera 100% dyrare. Mobil, Castrol med flera inkluderat.

          (nu blir det väl lite oljedebatt ändå i denna tråd kanske, men va fanken, väntan på torra vägar är lång)

          Oljans vara eller inte vara.. en ständig plåga..
          Men att skrika att biltemas oljor är skräp eller inte pålitliga osv är att bita sej själv i häcken. Det kan möjligen vara njutbart en liten liten stund sen kommer verkligheten runt hörnet och det gör ont. Dom oljorna är inte ett dugg sämre än andra standardoljor.
          Tydligen har man ingen koll egentligen på vad som styr vilken olja man ska använda, grejen är att det finns specer som berättar vad en olja ska klara i belastningssynpunkt. Det finns specer som berättar hur dina additiv jobbar. Dom specer som anges i handboken är dom som krävs när du använder bilen för att åka mellan punkt A->B. Om du trimmar bilen eller för den delen använder den som en biltjuv mestadels så är du utanför spec. Kör du med tunga släp eller för den delen halvt i öknen är du utanför vanlig spec. I Bilens handbok finns oftast TRE alternativ upptagna. Kallt klimat, normalt och varmt. Samt några rekommendationer. Men kikar man noga så är det i stort sett bara viskositets ändringar som gäller. När du börjar använda bilen på ett annat sätt än det *vanliga* eller om du trimmar så gäller inte dom oljespecerna som finns i din bok. Då får DU se till att tänka till och köpa oljor med högre specer än rekommenderat. Ju mera slit du låter motorn göra ju högre spec. Att inhandla en svindyr racingolja för att pendla inom stan är bara att försöka flasha att man har kosing. För bilen tjänar inte nåt på detta. Att oljepriset skulle visa hur bra en olja är? Det säger bara dom som inte har rabatt på oljor och vet vad oljan egentligen kostar per liter.
          En oljas temperaturegenskaper bestäms naturligtvis av additiv, additiven är det stora som skiljer oljor åt idag. Eller finns det annat? Det beror ju på vart du köpt oljan..
          En HELSYNTET basolja i europa, är i europa oftast gjord av en basolja med PAO grupp IV medans en olja som marknadsförs som helsyntet i Nordamerika ofta är uppbyggd av en grupp III basolja. Oljan som kallas helsyntet i staterna och som faktiskt klassas så där ingår det ofta små syntetadditiv i. Den oljan är allltså en DELSYNTET här och inget annat.
          Problemet är att staterna och vi i europa inte ens använder samma basoljor precis som jag visat ovan. I Europa använder vi grupp III hydro cracked basoljor alltså delsynteter som bas för våra vanligaste oljor och vi påstår inget annat heller, oljan klassas då som delsyntet. Medans samma fabrikat använder grupp II mineralbasoljor i Nordamerika men där är oljan allt emellan en delsyntet till en helsyntet beroende på additiven. Trasslet du får i sverige är att t.ex ica med flera säljer billiga märkesoljor som faktiskt är av amerika spec och därmed INTE är vad som påstås på etiketten i sverige. Sanningen är ju den att det är inte nåt billigt pris för den nivån oljan faktiskt har enligt EU spec.
          Nästa trassel är additiven.
          Europa har sämre klimat och betydligt högre krav på sina oljor än staterna vilket gör att samma fabrikat gör två olika batcher till oljorna. I Usa används 5-7% additiv medans europa använder 10,6-13,7% additiv.
          Till och med dom stora användarna har nu svårt att skilja ut vad i helsike som är vad egentligen på marknaden och hur det ska användas. Detta eftersom samma dunkar faktiskt är två olika saker (helsyntet eller delsyntet t.ex) beroende på vilket land som är mottagaren av dunken.
          Additiven då? ÄR dom endast utvecklade av resp, fabrikat? Inte alls , några är det säkert men dom flesta additiven köps som tilläggspaket till basoljan
          Last edited by epostiljon; 13 February 2014, 20:18.
          JH

          20vT

          Comment


          • #6
            Stämmer att Biltemas olja är samma som Statoils och helt ok vad det verkar. Men det är stor skillnad mellan oljor i min Coupe iaf, och därmed säkert även i din. Framför allt märks skillnader när det verkligen gäller, på banträffar - i oljetryck, ljud osv. Även soppaförbrukning på gata. Just 5w-50 olja har extremt brett användningsområde och är rätt ovanlig. Du hittar ingen sådan på Biltema.
            Valet är upp till var o en såklart och vem vet, kanske kommer nya rön därmed.
            Last edited by per; 13 February 2014, 21:55.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Kör med samma 5-50 olja funkar bäst av provade i min
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #8
                Kör Liquid Moly, billig kvalitetsolja!
                Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                Comment


                • #9
                  Originally posted by epostiljon View Post
                  Kalas Freddan, snabb svarstid

                  Agrol Nova delsyntetisk
                  SAE: 10W-40
                  API: SL, SJ, CF
                  ACEA: A3, B3, B4

                  Agrol Excellent helsyntetisk
                  SAE: 0W-30
                  ACEA: A5/B5, A1/B1
                  API: SJ-CF

                  Agrol Zenit C helsyntetisk
                  SAE 5W-30
                  ACEA A3/B4, C3 (C2)

                  Den första oljan stämmer på alla punkter, blir nog den
                  Det kommer nog bli bra med 10w/40. Köper du ett fat?
                  Last edited by Freddan72; 14 February 2014, 08:30.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #10
                    Jag körde med Agip racing 10w/60 ett tag. Drog ca 10% soppa än med 5w/40 som jag kör nu... Funkar fint!

                    Ica Maxi har ofta specialpris på Shells 4-litersdunkar. Och det är rätt bra olja har jag fått för mig...
                    Last edited by rask; 14 February 2014, 08:32.
                    à la London designmarknad - www.alalondon.se

                    Comment


                    • #11
                      En till tråd om olja, som jag längtat

                      Har själv kört både dyra och billigare oljor och av egen erfarenhet så är det klassificeringen som spelar in roll och viskositeten, vad det är för märke är oviktigt egentligen. Sen att det tar emot att hälla i Biltema olja i finbilen är en annan femma. Det är mycket marknadsföring för oljor som sätter spår i skallen när man väljer olja.

                      EDIT: Åker man till en auktoriserad Fiat verkstad och ska serva sin bil och frågar vad det är för olja de häller i så säger en verkstad Castrol, en annan säger Selenia, den tredje säger Mobil1 och den fjärde säger Midland osv. Samma klassificering på samtliga oljor och på vissa flaskor står det till och med "rekommenderas av Fiat Auto..." Val av oljemärket på verkstäder beror på leverantörsavtalet och priset så klart.
                      Last edited by 84jr0; 14 February 2014, 09:15.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Just Shells Helix funkade inte så bra på bana tyckte jag, blev ultratunn i den värmen. Har aldrig tidigare eller senare haft så lågt oljetryck (drygt 1 bar om jag minns rätt). När jag sen tömde ut den var den som vatten.. Men innan dess märkte jag att bilen gick snålt så till vardags/lugn körning kanske.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per View Post
                          Just Shells Helix funkade inte så bra på bana tyckte jag, blev ultratunn i den värmen. Har aldrig tidigare eller senare haft så lågt oljetryck (drygt 1 bar om jag minns rätt). När jag sen tömde ut den var den som vatten.. Men innan dess märkte jag att bilen gick snålt så till vardags/lugn körning kanske.
                          Tobbe körde Shell Helix i sin coupe och var jättenöjd, jag var inte så imponerad själv i min coupe. Motul ska var gjord på blodet av en enhörning och vara gudsgåva till din motor och kostar därefter och visst funkade den bra både på bana och gata i coupen men det gjorde Agip Racing oljan också, minst lika bra och betydligt billigare.

                          Aldrig hört talas om Agrol men uppfyller den spec för coupen så är det bara att testa och jag ser fram emot en recension
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by 84jr0 View Post
                            Tobbe körde Shell Helix i sin coupe och var jättenöjd,
                            Tobbe jobbade på Shell.
                            Last edited by per; 14 February 2014, 10:49.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per View Post
                              Tobbe jobbade på Shell.
                              Han var nog lite partisk men han körde rätt hårt med coupén så att gråa Brembos slutade guldiga
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X