Announcement

Collapse
No announcement yet.

motor olja 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Fredriksda View Post
    Borde inte denna funka likabra då? Det är ju billigt i alla fall.

    http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...50-2000022955/

    10L -> 599kr.
    den oljan är faktist bra, kör med den i alla mina italienska bilar.

    Comment


    • #32
      Länge sen jag läste en tråd om Biltema oljor det ska bli spännande. Biltema köper oljan från Statoil och jag har inte sett några bevis på att den skulle vara sämre än en annan tilverkare av oljan med samma klassificering. Trots det väljer jag ändå att inte hälla i Biltema olja i mina bilar.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #33
        Originally posted by Dice View Post
        Oljan är den viktigaste komponenten i en motor. En vettig motorolja ökar motorns livlängd nått enormt!
        Skulle ALDRIG kasta i biltema olja i nån av mina bilar. Skulle inte ens köpa biltemaolja till min gräsklippare!
        Tyvärr så har ju Biltema fått något konstigt rykte över sig. Jag vet även när jag var mindre, jag hade en vän som brände ut nån musikskiva. Det var Biltema skivor - han satt sedan och målade över Biltema "loggan" på skivan. Det är ytterst märkligt när man tänker på det. Men alla gör likadant!

        Men för att återgå till frågan. Finns det några bevis på att det är sämre olja? Kommer inte oljan ifrån samma ställe typ?
        För några år sen fram tills förra sommaren så hade jag min första bil. Behövde något som gick pendla i och var relativt billigt. Så blev en Volvo 850. Den körde jag ju med 10w-40 Biltema, inga konstigheter. Vad jag vet så har farsan alltid kört med Biltemas oljor. Haha gå in i garaget så står där säkert 10 dunkar med olika oljor och lika många toma - Allt Biltema. Aldrig något strul. Då har vi ändå haft alltifrån små europeiska bilar upp till stora amerikanska SUVar.

        Men vad vet jag? Kanske är snålheten som bedrar visdomen? Haha men om någon har något bra motargument så go ahead.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • #34
          Det enda jag kan tänka mig är felet på biltemaoljan är att den inte klarar av lika höga temperaturer som vissa andra oljor, kör du hårt med bilen på bana så vill man inte riskera. Pendlar du med bilen som du gör i en Volvo 850 så tror jag att Biltemas olja duger och så har man råd att byta oftare. Det fanns en artikel, går säker att leta fram den på forumet där man kollar oljans viskositet efter hård körning och det skiljer sig mellan olika tillverkare. Andra på forumet har upplevt lägre oljetryck i sina bilar efter en dag på banan med olika oljor.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #35
            Originally posted by Fredriksda View Post
            Borde inte denna funka likabra då? Det är ju billigt i alla fall.

            http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...50-2000022955/

            10L -> 599kr.
            Biltema eller inte. Häll i vad du vill. Det är din bil.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #36
              Originally posted by 84jr0 View Post
              Det enda jag kan tänka mig är felet på biltemaoljan är att den inte klarar av lika höga temperaturer som vissa andra oljor, kör du hårt med bilen på bana så vill man inte riskera. Pendlar du med bilen som du gör i en Volvo 850 så tror jag att Biltemas olja duger och så har man råd att byta oftare. Det fanns en artikel, går säker att leta fram den på forumet där man kollar oljans viskositet efter hård körning och det skiljer sig mellan olika tillverkare. Andra på forumet har upplevt lägre oljetryck i sina bilar efter en dag på banan med olika oljor.
              Okej okej! Jag är ju inte ute efter olja för bankörning. Utan mer vardagskörning med lite accelerationer här o var. Klart att under så hög påfrestning, så krävs det kanske andra grejer..

              Pratade för övrigt med en mek (som förövrigt föddes i garaget) häromdagen om det här, han menade på att det egentligen inte spelar jättestor roll vilken olja du använder, om du byter den årligen. Oljan har ju fler egenskaper än att smörja motorns alla delar. En av dem är ju att samla upp skit och all den skiten samlas ju i oljan oavsett vilken olja du har, vilket innebär att oljan blir dålig ändå. Så om man ska byta varje år, så är ju frågan om man vill lägga hur mycket som helst. När det ändå finns samma olja med samma viskositet billigare beroende på vilket märke du väljer.

              Biltema eller inte. Häll i vad du vill. Det är din bil.
              Haha jojo, men ni är väl proffsen? Det känns ju dumt att betala det dubbla för samma grej.
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • #37
                För vardagskörning (och åretruntkörning) räcker 5w-40. Se bild på första sidan i denna tråd. Där rekommenderar Fiat 5w-30 och 10w-40. Märket spelar mindre roll så länge du byter varje år.

                Jag har kört med flera olika oljor under åren som gått och jag har fastnat för Mobil1 5w-50. Den funkar bra till vardags- och bankörning. Jag har alltid bra oljetryck vid bankörning.

                Jag köper min olja hos Jula och www.oljemagasinet.se
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #38
                  Försöker hitta dokumentet med oljetester men hittar inte det nu... dock hittade jag en annat intressant på http://www.garaget.org/forum/viewtop...?id=156520&p=2 om oljor.

                  … och läste en artikel –någon på forumet ville ha hjälp när det gäller val av olja. Väldigt "halt" ämne. Privat forskade jag i 4 år, blev besatt av oljor i samband med ett uppdrag på Volvo (är konstruktör på dagtid ) så varför inte dela med er det jag har lärt mig. Självklart min egen tolkning och åsikt, upp till var och en att acceptera eller inte. Kort, koncist och helt opartiskt:
                  8 fabriker i världen tillverkar den syntetiska basen-polyalfaolefiner (PAO) eller "grupp4” oljor. I kemivärlden existerar som ”oligomer olefin”, ”poliol ester”, ”ester dibasic acid” etc.
                  Framställs från kolväten med låg molekylvikt genom polymerisering till hög molekylvikt och önskvärd viskositet.

                  En kemisk framställning från Inovene, ExxonMobile, Neste, Ineos, Chevron-Philips, Chemtura och Niznijkamnefthim.Vet ej om andra aktörer under tiden hunnit blanda sig in i spelet. Tillverkas i USA, Belgien, Frankrike, Canada, Ryssland. Varför behövs PAO?
                  Oxidationsstabila polymerer med ursprungligen hög viskositetsindex (VI), klarar extremt höga tryck, låga och höga temperaturer, lång livslängd etc. Ämnade till att ”misshandlas”. En superdyr superolja. För jetmotorer, gasturbiner t.ex. Men i bilvärlden numera ställer ökade kostnader för service och miljökrav press på biltillverkarna som ställer krav på kemiindustrin som vill ha ordentligt betalt för ansträngningen. Från oss konsumenter.

                  För bilmotorer var förut överflödiga, men tendensen är att klämma ur mindre cyl.volym större effekt, samt minska oljevolymen i motorn och förlänga oljebytesintervallerna och minska bränsleåtgången. Som gör mig galen, hur går det ihop? Som tekniskt kunnig förstår man att det kommer att krävas olefiner, annars brister det någonstans. Min egen forskning sökte svar på frågan vad vi konsumenter häller i oljesumpen – det vi tror på, genom färgglada ”top of the art”-varor eller det som verkligen krävs. Därför att 8 fabriker absolut inte räcker till att leverera en nödvändig ingrediens i moderna oljor. En bråkdel av det totala behovet är olefiner, (estrar, polyglycol är tyvärr inte riktigt samma sak). Resten är mineralolja. 400 000 ton/år(metriska ton) mot 420 000 000 ton/år (källa ”Lube World). Man kan räkna ut i % en blygsam siffra. Kliver man däremot i en butik eller verkstad är uteslutande allt där ”syntet”. En och annan dammig dunk mineralolja väntar förgäves på någon hylla, för vem bryr sig om mineralolja längre?

                  PAO behöver dock mineralolja och tillsatser för att fungera och att kallas för syntetisk motorolja. Men än så länge har jag inte lyckats få svar på hyr mycket är just andelen PAO i % av den totala basoljan, det vi egentligen betalar för den syntetiska delen.
                  Ibland när jag lyckas hitta äkta syntet och läsa i säkerhetsdatabladen, står det t.ex. ”polyalfaolefiner och syntetiskt modifierade mineraloljor – 80 %...? Men hur mycket PAO? = inget svar.

                  PAO behövs egentligen bara i extrema miljöer - om vi startar motorn vid Nordpolen och tävlar i Sahara samma dag, köra F1 bil, dragrace, rally etc. Allt annat förutom extrema förhållanden klarar modifierade mineraloljor (grupp 3 med VI över 120, grupp2 –VI 80-120). Att köra till och från jobbet, åka på semester, även köra hårt på Autobahn i flera timmar klarar med råge ovannämnda oljor. Grupp 1 är solvent raffinerad råolja med högre svavelhalt (blir 10W 30 efter förädling med tillsatser = ”husets olja”). Annars helt OK ”glidarolja”. Kan bli ännu bättre genom bättre tillsatser.
                  Grupp 2 & 3 är utvalda råoljor förädlade genom vidare raffinering, hydrofinishing och hydrocracking för att likna PAO. Därför har Gr2 och 3 fått fäste på marknaden som syntet oljor som inte är riktigt sant. Kvalité och pris ökar med utvecklingen men grupp 3 blir aldrig lika bra som olefiner. Kampen kommer att bestå, konkurrensen kräver att folk måste överleva.

                  Men…
                  En bilmotor går inte att ”lura” med vad som helst, ställda krav är till för att följas, även om det står ”syntet” på flaskan vi köpt i god tro.
                  Benämningar som "helsyntetisk", ”halvsyntetisk” används friskt (missbrukas heter det) ofta av mycket kända och mindre kända märken som säljer grupp 3 och även grupp 2 under namnet ”syntetisk formula”, ”syntetisk baserad”, ”kemiskt modifierad” osv.
                  Mycket sämre olja är det inte, men det är vilseledande, missvisande information.
                  Castrol är ett exempel med bara 2 äkta syntetiska oljor i sortimentet, Shell har en artikel, Statoil två eller tre, OKQ8 lika många, Mobil har större utbud. De flesta kör med samma recept – till 0W produkter - olefiner och estrar + Gr 3, till 5W ibland olefiner, estrar och resten är modifierade mineral (Gr 2+Gr3) med tillsatser.

                  Ett exempel med OKQ8 oljor. Jag ”dissekerar” i korthet tre artiklar:
                  ”OK/Q8 helsyntet 5W-40”, ”OK/Q8 delsyntet 10W-40”, ”OK/Q8 Formula Excel 5W-40”. Samtliga oljor uppfyller stränga krav, ”syntetiska” i produktdatabladen. Men bara Formula Excel innehåller PAO i tillräcklig mängd enligt säkerhetsdatabladet, därmed dyrast. Och prisvärt.

                  För den som vill kolla vad verkligen som finns i flaskan man köper, räcker det att läsa i produkt (beskriver egenskaper) resp. säkerhetsdatabladen (redovisar sammansättning). Varje större tillverkare (i fall respekterar sina trogna kunder) erbjuder på sin hemsida denna tjänst. För olja på helt syntetisk bas ska det stå ”polyalfaolefiner” ”polyol ester”
                  (som Red Line använder) eller ”PAO” och inget annat som ”syntetiskt modifierade, formulerade någonting…” som kan vara hur bra som helst men inte olefiner.
                  Diskussioner har startat rättegångar och etik är något vi bilägare behöver. Varför litar då oljetillverkarna på sina oljor och klistrar gärna etiketter med ordet syntetisk?
                  Svar – tillsatser.

                  Tillsatser är det som gör både ”PAO” och ”Mineral” till användbara produkter. Infineum,
                  Afton, Akzo, BASF, Ciba, Chevron, Lubrisol, Crompton, Cognis, Rhein Chemie och några till kemiska giganter äger 90% av marknaden när det gäller tillverkning av ämnen som utgör mellan 10-20% av en liter motorolja. Hundratals andra tillverkare/blandare bidrar till det annars gigantiska utbudet av oljor och varje av dem tycks hitta sin egen unik formel. Men tillsatserna är knappast unika i kemivärlden. Det är doseringen, kombinationen, erfarenheten som gör en olja bättre än annan.

                  Tillsatspaketet, (ca ¼ del) innehåller några huvudgrupper :
                  1. Viskositetsförbättrare-(ca25%)håller viskositeten i schack vid högre temperaturer.
                  Namnolymetacrylat, styren-isoprene.(som PAO har mindre behov av )
                  2. Dispersants/detergents-(ca50%)-förhindrar oxidation, rostangrepp, frätning på ickemetaller, skumbildning , håller smuts svävande i oljan, håller motorn ren kall som varm, ja-listan är lång. Heter:sulfonater, phenater,sucinamider, (metalbaser,organiska ämnen)o.s.v.
                  3. Pour Point depressors – förhindrar paraffinet i oljan att kristallisera vintertid.
                  4. 10 % av paketet förhindrar metall/metall kontakt- molybdendisulfid t.ex.

                  Allt skrivet hittills betyder att vem som helst kan starta sitt eget märke och heta t.ex ”Bastrol”, bara man betalar för varor, logistik, varumärke, reklam, certifiering eller sponsra F1. En dyr affär… Exempel: bara certifieringen till CJ-4(för dieselmotorer 2006 och framåt) kostar runt 520 000 $. Innehåller 10 deltester. Jämför sedan med CG (omfattar 1994-9 som kostade 100 000 $. För nästan samma olja, i princip.
                  Från nästan 5000 ceryifieringar1993 minskar volymen till cirka 1000 år 2005.Det är dyrt att certifiera och uppgradera befintliga, men förbättrade oljor.
                  Den enorma kostnaden gör att mindre bolag som inte drabbats av storhetsvansinne men ändå vill vara med säljer bra oljor till bra priser (egna förslag kommer längst ner).
                  Man kan inte idag, även med stora ansträngningar hitta riktigt dålig olja som gör att motorn rasar bara så där, då har man använt olivolja, eller eftermonterat för stor turbo, genomfört usel reparation/trimning.

                  Vad blir det då i praktiken:
                  Praktiska prover (Tidskriften ”Lube World ”som testar i oberoende lab.) visar:
                  -samtliga tillsatser oavsett tillverkare börjar tappa egenskaper redan vid ungefär 600-700 mil användning och körstil, kallstarter, korta sträckor till/från har betydelse.
                  -oxidation: är fundamental del av oljans föråldring – oundviklig resultat av förbränningen.
                  -smuts: som produkt av detta är också bidragande orsak och riktig rening av oljan under drift är nödvändig för att säkerställa lång livslängd.3000 mil är för långt vid ”stop and go”-körning.
                  smuts 2: dålig/ ej bytt luftfilter gör att motorn andas turbulent luft från vägbanan som innehåller uteslutande sand, gjutjärnspartiklar från bromsskivor och fibrer/metaller från bromsbelägg. Hamnar i oljan täpper till filtret successivt så flödet minskar.

                  Min egen åsikt: jag har inte hittills sett olje/luft filter tillverkade enligt standard som ska motsvara t.ex. hårda kraven som ställs på motorolja. ”30 000 km” stämplat på ett oljefilter är bara en siffra som inte är relaterad till verkliga förhållanden.
                  Därmed är jag skeptisk till förlängda oljebyten Filter vi köper räcker inte till oavsett vilka mirakel som lovas därför att rening av oljan under drift är uruselt konstruerat på samtliga bilmärken och modeller. Sedan urminnes tider finns det bara en pump som skickar runt olja genom pressat papper… Byt därför filter 2 gånger även om du kör äkta syntet och vill ändå byta olja vid 3000 mil. Värre är det med dieselmotorer som av sin konstruktion har tendens att späda ut oljan. Efter 800 mil är oljan ”färdig”. Vist går det att köra vidare men det på bekostnad av livslängden på motorn .Ok, några förslag :
                  Swedol heter ett ”smultronsställe” för ”gamla” och nya ( i 20 liters dunkar) OKQ8 oljor från Nynäshamn
                  Har butiker över hela landet.

                  För den Som vill köra äkta syntet: ”Swedol 5W-40 helsyntet ” 4 lit. 177 :- + moms. Som är
                  kamouflerad ”Q8 5W-40 Formula Super Plus” äkta PAO ( sek.datablad finns att läsa)
                  ”Super Plus” blev uppgraderad till SL och blev ”Formula Excel”och ca 550 :- på macken.
                  Uppfyller Volvo std för äkta syntet oljor ”std 97 467-54” En superolja.För bensin/diesel
                  För den Som vill köra ”delsyntet” : ”Swedol 10W-40 delsyntet ” 4 lit -: 117 + moms.
                  Kamuflerad ”Q8 10W-40 Extra Plus” Grupp3 olja ( sek.datablad finns att läsa)
                  Blev ”Advanced” efter uppgradering till SL därmed dyrare .
                  Uppfyller Volvo ”std 97 465-14” Mycket bra olja.
                  För den modigaste: ”Q8 T 750” SAE 15W-40. 20 lit. kostar ca 500 :- (Gr1+tills.) Produktdatabladet fyller en hel sida A4. API CI -4/SL Passar bensin /diesel.
                  Strängaste normerna för Volvo, MAN, Catterpillar etc. ACEA E7, E5, B4, A3.
                  Den som tycker att ovanstående verkar konstigt, kör vidare som vanligt.
                  Min enda avsikt var att väcka bilägarnas medvetande vid val av olja, upplysa om rådande missförstånd och köpa rätt för pengarna.


                  Det är inget fel att handla Biltemas oljor,det är Statoils oljor,(vet inte hur
                  mycket hemligheter ska jag avsljöja,men för folkets bästa...ja) testades påVolvos lab i E-tuna och är helt OK, fast inte äkta syntet,det som är del
                  av lurendrejeriet.Tyvärr.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X