Announcement

Collapse
No announcement yet.

motor olja 20vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vem gjorde inte det.. Och om han nu skulle fått 1.5bar på tomgång hade han antagligen inte sagt nåt om det. Han jobbade ju där.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Kör man som en kärring som mig och byter oljan en gång om året så tror jag Helix funkar fint...

      http://www.icahemma.se/motorolja-hel...61-c-1007.aspx

      Ibland är den ännu billigare än ovan.

      Annars brukar ju som sagt Jula ha specialerbjudande på Mobil1 om man föredrar denna.

      Edit: Tror det allra viktigaste är att man byter hyfsat ofta. För bankörning handlar det om rätt viscositet.
      Last edited by rask; 14 February 2014, 15:17.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • #18
        Originally posted by rask View Post
        Kör man som en kärring som mig och byter oljan en gång om året så tror jag Helix funkar fint...

        http://www.icahemma.se/motorolja-hel...61-c-1007.aspx

        Ibland är den ännu billigare än ovan.

        Annars brukar ju som sagt Jula ha specialerbjudande på Mobil1 om man föredrar denna.
        Älskar marknadsföringen från ICAs sida: "Godkänd av Porsche, Ferrari."
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          Härligt, bra med en tråd om oljor. Vi kör coupeer med likadana motorer, en del trimmade och andra inte.
          Min är bara fixat med chip och avgaset. Belastningsmässigt körs den stenhårt kanske några mil annars lagom hårt resten, tror jag körde 250-300 mil totalt förra sommaren.
          Oljan jag använt de 2 senaste säsongerna har varit Biltemas och vid varje byte har den sett mörk och något blaskig ut

          Denna rekommenderar Mobil för just våra bilar
          http://www.oljemagasinet.se/index.ph...facturer_id=11

          Castrols rekommendation
          http://www.oljemagasinet.se/index.ph...facturer_id=13

          Pennzoil rekommendation
          ULTRA-TURBO SAE 10W-40, Semi synthetic

          Man kan bli snurrig för mindre. Ingen av fiats egna rekommendationer säger helsyntetisk olja utan semisyntetisk el mineralbaserad multigrade så.....

          Biltema har en bra marknadsföring oxå av en av sina oljor, vid husvagnskörning eller rally :-)
          JH

          20vT

          Comment


          • #20
            Agrol Nova har jag kört på i många år.Jag har så många bilar att jag inte har råd att pytsa i dyrare oljor En dunk (10 lit) för under 500:- är ju ok.

            Jag körde på helsyntet från OK/Q8 för ngt år sedan i min A 33:a.Bilen drack olja så jag tyckte det blev dyrt till slut.Jag gav upp när jag fick betala 220:-/lit.
            Då var måttet rågat,snål som man är Gick tillbaka till Agrol Nova.Testade även några andra oljor med väldigt skiftande resultat i samma bil,men det kanske inte är av intresse?
            Så nyligen pratade jag med en butik som säljer OK/Q8:a oljor.Jag fick ner priset på OK/Q8-oljan till 80:- lit,det var skillnad mot att köpa den på macken för 220:-.Detta var på ett ställe som vem som helst kan handla på.Men det gäller att ha kontakter tyvärr.Det är ju inte den så kallade kvaliten på oljan som trissar upp priset,utan alla jäkla mellanhänder och påslag i detta landet.Är sjukt trött på det så jag handlar helst från utlandet nuförtiden.

            Kommer ihåg när jag köpte agip helsyntet av gubben som hade huset innan mig.Betalade 45:-/Lit.Han hade inte mycket påslag på inköpspriset
            Last edited by alfamats; 14 February 2014, 19:34. Reason: Påslag ska det vara,inte pålägg.Nu blev jag hungrig också:)
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment


            • #21
              Jo det är många som vill sko sig. Sen tycker jag det är lite kul att pruta oxå :-)
              Vart handlar du ifrån utomlands då?
              JH

              20vT

              Comment


              • #22
                Det är kul att pruta oxå :-)
                300:- för 12 liter får jag betala direkt hos grossist, ännu billigare om jag köper ett helt fat. Fast 200 liter är mycket olja, inte kul om den nu skulle vara mindre bra
                Varifrån utomlands köper du oljor?
                JH

                20vT

                Comment


                • #23
                  Den här lilla luringen hade de oxå, kommentarer om den
                  http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/Racing.pdf

                  i jämförelse med Mobil 1
                  http://www.mobil.com/USA-English/Lub...il1_5W-50.aspx

                  Prisskillnaden är ca 50:- litern
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • #24
                    Jula nämndes innan i tråden här. Just nu säljs Mobil1 Peaklife 5W50 4 l för 399:- på Jula (ordinarie 599:-). Dessutom kostade det faktiskt bara 349:- när jag betalade, oklart varför...men jag frågade inte så mycket om det...
                    Coupé 20VT LE -99 (#565)

                    Comment


                    • #25
                      Jag jobbar på OKQ8 mack och jag får oljan inne från verkstaden som ägs av samma chef.
                      Jag tror att han ger 38kr liter kanske plus moms på det vet inte.
                      Men jag ger 50kr liter iallafall och det är bara vi som jobbar där som får dessa priser.
                      Detta är vad som står i OKQ8 program om olja till en fiat 20vt.


                      Kategori : Personbilar
                      Märke : Fiat
                      Model : Coupé (1994 - 2000)
                      Typ : Coupé 2.0 20V Turbo (1996 - 2000)
                      Motor 175A3000
                      Volym : Filtervolym 0,3 liter
                      Volym : Volym 4,8 liter

                      Användning : Normal
                      Intervall : Kontrollera 500 km
                      Intervall : Byt 20000 km / 12 månader
                      Produkter : Q8 Formula Elite C2 5W-30
                      : Q8 Formula Advanced 10W-40
                      : OKQ8 Delsyntet 10W-40

                      Comment


                      • #26
                        Hehe skulle lita mer på Fiat än OKQ8. Bara intervallet är tossigt, 2000mil på en prestandamotor som 20vt är dumt. Speciellt om den inte är helt original (flertalet av våra bilar). Delsynt..
                        Det är som Castrols listor, ihopsatt av folk som inte har en aning egentligen.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          Litar inte heller på det där så mycket.
                          Själv kör jag q8 5w-40 formula excel.
                          Finns säkert mycket bättre oljor men den funkar fint för 50kr litern helsyntet.
                          Kanske ska testa 5W-30 som dom rekommenderer i år men jag vet inte än, återstår att se....

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Asse View Post
                            Jula nämndes innan i tråden här. Just nu säljs Mobil1 Peaklife 5W50 4 l för 399:- på Jula (ordinarie 599:-). Dessutom kostade det faktiskt bara 349:- när jag betalade, oklart varför...men jag frågade inte så mycket om det...
                            399kr/4liter idag på Jula Sisjön.
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              Borde inte denna funka likabra då? Det är ju billigt i alla fall.

                              http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...50-2000022955/

                              10L -> 599kr.
                              Kör just nu:
                              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                              Fiat Barchetta - 96
                              Fiat 127 1,05L - 77
                              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Fredriksda View Post
                                Borde inte denna funka likabra då? Det är ju billigt i alla fall.

                                http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olj...50-2000022955/

                                10L -> 599kr.
                                Oljan är den viktigaste komponenten i en motor. En vettig motorolja ökar motorns livlängd nått enormt!
                                Skulle ALDRIG kasta i biltema olja i nån av mina bilar. Skulle inte ens köpa biltemaolja till min gräsklippare!
                                Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                                Comment

                                Working...
                                X