Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med min nya coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med min nya coupe

    Då jag inte verkar komma till skott med mitt coupe projekt, och jag fick hittat en annons med en 16 vt med samma blåa som min, men då körbar, så tänkte jag slå till! Det var dessutom en extra växellåda, turbo, ac kompressor, generator osv med i detta, vilket verkade kanon. Bilen har hlga hc och co värden, och har inte gått igenom besiktningen pga det, senaste misslyckade besiktning var 2011.

    När jag skulle hämta bilen så gick den enligt säljaren helt plötsligt bara på 3 cylindrar, men det visade sig senare vara 2 cylindrar. I alla fall, efter ett litet letande så hittade jag felet att jag inte hade någon spänning fram till tändspolen som är till cylindrarna 2 och 3. Mätte kablage mellan tändspole och tändförstärkare, allt var ok, kopplade in allt igen och hade då gnista på alla tändstift. Insprutningslampan lyste när bil gick ner på tomgång efter uppstart, katalysator är inte orginal (dessutom sprucken på insidan så den byttes mot min andra katalysator). Insprutningslampa lös ändå, tog då ett annat spjällhus och kopplade in kontakten i den, och fick lampan att slockna och bilen gick bättre på tomgång. Bytte komplett spjällhus (för att inte röra spjällkontakten), avgasvärden inte ok ändå. Bytt innerdelen i kamlägesgivaren (hallgivaren borde det väl vara?) ingen skillnad, kontrollerat jordpunkter, ingen skillnad. Bytte olja (inte många ställen som har oljefilter vid den här tiden) hjälpte inte heller. Tyckte tyvärr att bilen fick sämre tomgång efter bytet av motorolja. Rengjort och monterat en annan tomgångsmotor.

    Vid provkörning laddar turbon endast 0,5 bar, ingen insprutningslampa lyser nu, men det känns liksom inte som att det är några 190 hästar. Lambdasonden har jag gjort rent kontakterna på.

    Här är lite olika värden jag fått vid mätningar.

    Tomgång: HC 286 | CO 2,19 | CO2 13,7 och Lambda 0,947 här verkar det ju definitivt som att bilen får för mycket soppa.

    2500 rpm hc 76 | CO 1,97 | CO2 14,2 och lambda 0,942 likaså här.

    Efter bytet av kamlägesgivaren tyckte jag att det var lättare att hålla jämn gas, och bättre tomgång.

    Tomgång: HC 272 | CO 1,26 | CO2 13,6 och lambda 1,016 Här ser det ju ut på lambda värdet att gå för snålt?

    Och som sagt, efter bytet av motorolja, så fick den sämre tomgång, men snarlika värden. Det som är bytt är katalysator, spjällhus med spjällägesgivare, kamlägesgivarens elektronik del, tändspolar, tändkablar, tändförstärkare, motorolja som är 10w40 och delsyntet (Mazda orginal olja som fanns tillgängligt)

    Någon som har några tips och/eller som kan hjälpa mig med felavläsning?

  • #2
    Oj du har inte gjort det lätt för dig från början.
    Det kan vara många fel. Kollat komp än?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tyvärr fanns det ingen möjlighet igår, men ska kolla komp idag. Muttrarna till downpipen skar igår, så jag fick inte ner den för att se om den läcker olja och att det kanske är därför det är så höga värden.

      Funderar på att kontrollera kaminställningen också.

      Du vet väl vad man säger? Har man sig inte problem skaffar man sig dom

      Comment


      • #4
        Kollat alla slanger mellan turbo och spjäldhus? Gummin mellan plenum och topplock? Luftfilter? MAP-sensor? Är det original dumpventil? (den originala kan vara skrot, eller om den är bytt kan det vara en kass typ av ventil: kolla engelska forumet, där det har visat sig att liknande problem har orsakats av dumpventil av dålig kvalite) Kan ju oxå kolla Electronic Boost Valve, men den borde ju inte ge problem vid tomgång...

        Atle

        Comment


        • #5
          Min granne hade exakt samma problem. Ska kolla hur han löste det.
          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

          Comment


          • #6
            Atle, sitter ingen maf på den, så det är endast map sensorn som sitter i insuget som skulle kunna vara defekt. Egentligen skulle jag kunna ta bort alla slangar fram till sojällhuset, men borde ändå ha bra värde på tomgång. Har sprutat med startgas runt allt, och det blir ingen skillnad, men det var bra tips.

            Det enda som jag tycker verkar skumt är att när jag bromsar så tycker jag tomgången ändras, typ att slangen mellan bromsförstärkaren och insuget läcker (eller att själva bromsförstärkaren läcker i sig självt, eller backventilen)

            Men som sagt, iochmed att inget mäter luften innan map sensorn, så borde inte det spela någon roll för hc halten.

            Hade inte 84jro något problem med sin map sensor? Att den lät eller något? Kanske borde plocka ner den...


            Hade varit skitsjysst Dice . Tack för all hjälp och alla tips.

            Comment


            • #7
              84jr0 hade en 20VT så det var en annan ventil. (minns inte exakt vilken)

              Backventilen till bromsservon har fallerat på andra bilar, kolla den kanske! Den ska låsa vid övertryck (när turbon laddar) så att det inte blir övertryck i vakuumklockan (servon). Sen kan diafragman i vakuumklockan teoretiskt gå sönder, borde märkas om det går att blåsa in luft via slangen?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Per, jag tror som dig. Men det borde inte påverka avgasvärdena?

                Jag som trodde det var hans map sensor. Aja, det kan ju vara den ändå har troligtvis löst felkodsavläsningen nu också, får kolla på det nästa vecka.

                Comment


                • #9
                  Kamlägesgivaren i 16vt används aktivt bara vid start för att ECUn ska veta vilken fas kammen befinner sig i förhållande till vevaxeln.
                  Om tomgången är ojämn så är det rimligen luftläckage i insugningsdelen eller tomgångsmotorn som krånglar. Med varm motor håller den någorlunda jämn tomgång även med tomgångsventilen/motorn urkopplad.

                  Eftersom det inte bara är HC som är skyhögt utan alla kolföreningarna så verkar du ha en oljebrännare: ventilstyrningar, ventiltätningar, kolvringar, lagerras i turboaggregatet osv.
                  Lamda 1.013 är inom normala området. 0.942 är mycket fel.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    TurboB, tack för förklaringen om kamlägesgivare. Trodde den användes även för motorns gång. Precis, alla värdena utom co2 är väldigt fel, och angående lambdat så var det mest att det skifta väldigt mycket för att vara gjort inom någon timmes intervall. Jag är också inne på oljeförbrukare, tänkte därför ta ner downpipen och hoppas att det är där. Men där skar ju gängorna som sagt. Men du tror problemet är att den förbränner olja och inte att den får för mycket bränsle av någon anledning?

                    Comment


                    • #11
                      Har du kollat oljefällan?

                      Har inte fått tag i min granne än. Kom bara o tänka på det.
                      Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                      Comment


                      • #12
                        Tror på TurboB oxå..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Nej, det har jag inte hunnit göra, tack för tipset dice.

                          Comment


                          • #14
                            Kollade på oljefällan, och det enda jag såg där är att nedre slangen (returen till tråget) var av på flera ställen. Det borde dock inte påverka avgasvärdena, ska byta slangen och ta ner downpipen innan helgen är tanken.

                            Comment


                            • #15
                              Ingen olja i avgasdelen på turbon. Imorgon blir det felkoder och kompprov. Tycker tomgången inte är helt hundra, men kanske man har blivit bortskämd med nya bilar?...

                              Comment

                              Working...
                              X