Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med min nya coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tog felkoder idag, fick på både lambdasond och spjällägesgivare. Troligtvis är lambdafelkoden en följdfelkod pga av spjälläget. Men, givaren reagerar, får fram grader som ändrar sig beroende på spjällvinkeln.

    Kollat lite i verkstadshandboken utan att bli speciellt mycket klokare... Diagnosinstrumentet jag använde visade grader, och maximalt gick den upp till ca 85' enligt datorn. Enligt verkstadshandboken är max öppningsvinkel 80', kan detta vara därför den sätter felkod? typ, gränsvärdet har överstigits. Det står ju att vid gasen stängd ska det vara ca 0,5 volt. Och vid en öppning av spjället över ca 30' så ska det vara ungefär 3,3 volt. Och max läge på 80' ska vara ungefär 5 volt.

    Ska hämta en annan givare jag har liggandes, mäta med multimeter och därefter kontrollera enligt verkstadshanboken, och sen kolla med datorn.

    Comment


    • #17
      Har ställt in spjällägesgivaren korrekt nu, och nu får jag inte fram att insprutningslampan lyser mer. Tycker det är mer kraft nu, men misstänker fortfarande att jag har för lågt laddtryck. Tänker ta ner pierburgventilen och smörja den lite. Senaste besiktningen är gjord för 3 år sedan, så den finns ju risk att den fastnat i ett läge... Nästa vecka blir det även avgastest för att se om det gjorde någon skillnad med spjällägesgivaren korrekt inställd.

      Comment


      • #18
        Originally posted by Ritseson View Post
        Har ställt in spjällägesgivaren korrekt nu, och nu får jag inte fram att insprutningslampan lyser mer. Tycker det är mer kraft nu, men misstänker fortfarande att jag har för lågt laddtryck. Tänker ta ner pierburgventilen och smörja den lite. Senaste besiktningen är gjord för 3 år sedan, så den finns ju risk att den fastnat i ett läge... Nästa vecka blir det även avgastest för att se om det gjorde någon skillnad med spjällägesgivaren korrekt inställd.
        Har du dåligt laddtryck så testa att rengöra pierburgventilen, om det inte hjälper - BYT DUMP!
        Jag gjorde detta och vips så var laddtrycket tillbaka.
        Kolla även att gaswiren ligger rätt
        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

        Comment


        • #19
          Originally posted by Dice View Post
          Har du dåligt laddtryck så testa att rengöra pierburgventilen, om det inte hjälper - BYT DUMP!
          Jag gjorde detta och vips så var laddtrycket tillbaka.
          Kolla även att gaswiren ligger rätt

          Misstänker också att dumpen inte är helt okej. När jag släpper gasen så blir det lite för mycket kvitter, tror inte den öppnar helt. Men den ser ut att vara en sån original i plast, så att den kan ju ha börjat läcka också

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ritseson View Post
            Misstänker också att dumpen inte är helt okej. När jag släpper gasen så blir det lite för mycket kvitter, tror inte den öppnar helt. Men den ser ut att vara en sån original i plast, så att den kan ju ha börjat läcka också
            Originaldumpen från Bosch är väldigt vek.
            Köpte en liknande sån här:
            http://www.mrtuning.se/p/dumpventil-...8j8bjd28b4bto5
            Och efter det så har det funkat bra
            Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

            Comment


            • #21
              Har en fin Forge DV006 med olika fjädrar till om du är intresserad Riteson?

              Comment


              • #22
                Fick precis min nya som jag beställt, tack ändå Andreas.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Ritseson View Post
                  Fick precis min nya som jag beställt, tack ändå Andreas.
                  Vad blev det?
                  Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Dice View Post
                    Vad blev det?
                    Det blev en sån här: http://www.creatix.se/dumpventil-ate...de-25mm/3269-0

                    Ville bara se att allt fungerade. Idag gjorde jag avgasmätning, hade co på 0'000 och hc på 10, så det verkar vara spjällägeskontakten som felat trots allt. Jag bytte dumpen, tog isär den gamla och såg att membranet hade ett hål i sig, vilket gjorde att det blev övertryck i slangen från insuget. Pierburg ventilen stod öppen hela tiden, så försökte smörja upp den, tror det löste sig ganska okej, för nu peakat laddet på 0,8. Ska få prova med en rökmaskin om det inte läcker ut någonstans, för efter att allt var bytt så lät det som att den inte gick riktigt på tomgång.

                    Men nu är i alla fall avgasvärdena ok! Nu ska jag felsöka på varför jag inte har spänning fram till spolarvätskepumpen, och efter det är det besiktning som gäller
                    Tack för all hjälp och alla tips här inne!

                    Comment


                    • #25
                      har oxå problem med min spjällägesgivare ,vet du på hur många grader den ska ställas in på? hittar ingen info om det någonstans

                      Comment

                      Working...
                      X