Page 10 of 10 FirstFirst ... 8910
Results 181 to 185 of 185

Thread: Jag blev med Fiat Panda 4x4

Registered User Bambu's Avatar
    Hej Günther.

Jag kollade i mina papper vad 3000-milaservicen på min 4x4 TwinAir kostade.

Delar: 2012 Kr (Fllterelement, tändstift, luftfilter, filterelement, Selenia K-PE 3,2 liter )
    Arbete: 1425 Kr

Tillsatsmatriel 128 Kr
    Rabatt repkostn: 45 Kr

Summa utan moms: 3520 Kr
    Summa med moms: 4400 Kr

Alla utbytta delar fick jag tillbaka i en påse. (ej olja o oljefilter )

Servicen utfördes på Hedins auktoriserade Fiatverkstad i Vara. De servar dock inte Fiat personbilar längre. Bara Post-Fiatar numera.
    /Sven

Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

Registered User
    Tack för svaret Sven!
    Jag väljer nog att serva hos Fiat Eksjö (min kära gamla hemstad), de verkar trevliga och kompetenta. Det kan väl vara värt några kronor för att få servicen gjord på en auktoriserad verkstad innan garantin går ut.

Körde Pandan lugnt (fartgränser +10%) upp till Sigtuna på mindre vägar innan helgen och förbrukade 0,56 lit/ mil. Hemresan på söndagen gick avsevärt snabbare på E4 (110-130 km/h) vilket resulterade i 0,73 l/mil. Helt ok tycker jag då det verkar som fyrhjulsdrift alltid verkar vara en förbrukningshöjare.

Väggreppet är numera fantastiskt då jag satt på 16-tummare i dimension 185/55. Michelin energy+ har fått viss kritik på denna sida men jag tycker de funkar toppen på min Panda. Bullrar inte mindre än originaldäcken men riktigt bra grepp på kurviga vägar och känns härligt med däck tillverkade i Europa!

Eder Günther i Jönköping

Registered User
    Jaha då har man "pinat pungen" rejält . Mycket seriös verkstad i Eksjö uppväger dock det något höga priset. 5066 kr är väl rätt saftigt för byte av tre filter, två tändstift (a 300 kr ex moms per styck).ar Jag påtalade de gnälliga bakbromsarna och noterar att de smort upp både fram och bakbromsar. Tur jag inte lämnade in hos Hedin bil i Jönköping, de skulle ha minst 6500 för samma service.
    Jag ser fram emot ytterligare 3000 problemfria mil med Pandan, självklart ett oljebyte vid 4500 mil .

PS Pungpinan är ett kvarter nära Globen i Stockholm där det låg en krog kallad Pungpinan sannolikt efter att folk pungade ut avsevärda mängder kontanter på dryckjom. DS

Eder Günther i Jönköping

Registered User Bambu's Avatar
    Hej igen alla Panda-vänner.

Nu har min Panda 4x4 varit på 6000-milaservice. Jag lämnade in den på Biltjänst i Lidköping (LIDköping vid Vänern) som är en auktoriserad Fiat-verkstad och Fiat-säljare. 2 Filter, Olja och oljefilter plus tändstift som vanligt. Denna gången bytte man även bromsvätska (Tutela Top 4) och gjorde en mjukvaruuppdatering av "Body computer" och fyllde på kylarvätska som fattades lite. Fick med en signerad och ifylld checklista plus alla utbytta detaljer, vilket jag bett om.

Nu får vi se då, om allt fungerar som vanligt, utan strul, till 9000-milsservicen!

Jag hade tidigare fått en rabattcheck på 500 Kr, så slutsumman att betala blev 5400 Kr inklusive moms.

Edit: Som synes hade jag ganska bra timing. Jag servade bilen kl 13:00.

Name:  DSC_0205.jpg
Views: 40
Size:  71.6 KB
    Last edited by Bambu; 5th June 2017 at 21:06.
    /Sven

Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

Registered User
    Hej Sven och alla pandavänner!

Du verkar vara en bilägare som sköter din vagn exemplariskt! Vilken precision att kunna pricka in servicen så exakt, jag har själv lyckats med detta några gånger på olika fordon. Tyvärr faller det ofta på långa väntetider till verkstaden, åtminstone i storstäder.

Så till min fråga:
    Fiat assistans förnyas ju varje gång bilen är inne på 3000-milaservice men då jag kör lite drygt 1500 mil/år blir det ju "stor" service lite oftare än vartannat år. Jag byter olja och oljefilter vid mellanliggande 1500 mil. I villkoren står det att service ska ske med max 12 månaders mellanrum för att assistansen ska gälla (verkar inte vara ett villkor under garantitiden). Jag har frågat på ett par verkstäder men får rätt oklara besked.
    Hur tror ni att det ligger till?

Eder Günther i Jönköping