Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Som alltid kul läsning i denna tråd. Kanske dags för en egen Panda-avdelning..
    Ang. slangvärmare har jag en sådan på min Punto (Projekt Snåljåp) och den funkar.. Nätt och jämnt! Den värmer ojämnt i kylvattnet, så vissa tempgivare tror motorn är varm, andra kall.
    Oanad effekt: ingen tomgång de första minuterna. Men visst blir den varm fortare.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #77
      Är det någon som har provat att montera motorvärmare på kylslang så man även värmer motorn ?
      Yes, jag har en sådan motorvärmare i min Panda. Det är nog enda alternativet som finns till Twinair-motorn. Den värmer hyfsat om den får lite tid på sig. Fördelen med slangvärmare är att det inte kan uppstå smyg-läckage mellan värmare och motorblock, vilket inte är ovanligt annars.
      (Om du gör ingreppet i egen regi, notera att det är destillerat vatten i kylsystemet på Pandan!)

      Kanske dags för en egen Panda-avdelning..
      JAAAA TACK, Per!!! Du kanske minns att jag efterfrådade detta redan för länge sedan??..
      Last edited by Bambu; 13 February 2016, 10:17.
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #78
        Oljebytet gick smidigt på pandan. Blev imponerad av plåten under motorn, rejäla dimensioner och plattjärn! Har uppdaterat bilen med ett par extraljus också. Kör numera mycket landsväg vid olika tider och det var en uppgradering som gjorde stor skillnad.Click image for larger version

Name:	2016-02-13 20.30.59.jpg
Views:	1
Size:	39.9 KB
ID:	251994

        - - - Updated - - -

        Träffade en Panda Antartica kompis också! Kom ut från Ica Maxi i Uppsala och blev lite förvirrad då jag trodde att jag hade parkerat längre bort. När nyckeln sen inte fungerade upptäckte jag missen. Tänkte parkera bredvid och ta bild men hann inte innan ägaren kom och började lasta in barn och annat. Ett kort samtal visade iaf att även hon var väldigt nöjd med sin bil.
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #79
          Det blev stor skillnad med extraljusen, det kan jag förstå. Det mesta på Pandan är toppen, men originalbelysningen vinner ingen guldmedalj. Vi har valt var sin lösning på det problemet - du monterade extraljus, - jag uppgraderade originalbelysningen med grövre kablar och ljusstarkare glödlampor.

          Det ser snyggt ut tycker jag. Har du monterat en extra strömbrytare någonstans på instrumentbrädan?

          Ett kort samtal visade iaf att även hon var väldigt nöjd med sin bil.
          Jo jag tror att nästan alla Panda-ägare är väldigt nöjda med sitt bilval. I Storbritannien räknar de med att sälja ca 500 st 4x4-Pandor om året hörde jag i en video. Det är inte riktigt de siffrorna i Sverige....trots att bilen passar väl för vårat klimat. Folk här fattar nog inte hur bra bil detta är, eller åxå har den för lite "status" dvs imponerings-faktorn gentemot grannar och arbetskamrater är kanske för låg - om man har dåligt självförtroende. Eller åxå har de inte förstått konceptet, med en bil som är lite mindre utanpå, men istället har lite smartare utnyttjad kaross, så att den ändå är förvånansvärt rymlig på insidan. Att den totalt sett tär mindre på jordens resurser (och din egen plånbok). Dessutom är den ju så förbaskat trevlig att köra!
          Last edited by Bambu; 15 February 2016, 22:22.
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #80
            Så har jag varit ute och "roat mig" lite grand igen, i den lilla snö som gick att finna häromdagen. Oplogat är bäst. Odubbade originaldäck naturligtvis. Backen är oplogad, för den anses väl ändå "ofarbar" vintertid.

            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • #81
              Årets sista snövideo. Det är faktiskt samma väg som då jag mötte Dodge-pickupen, men denna gången är vägen helt Dodge-fri! Däremot får ni följa med HELA sträckan på den lilla vägen denna gång. ELD är aktiverad och jag kör mestadels på 2:an. Det är ca 15-20 cm snö och bara en bit av vägen har viss plogning, i övrigt kan man skönja lite gamla översnöade hjulspår och plogvallar.
              Hunden sitter bakom mig i sin bur och är alldeles tyst, som vanligt, men det skramlar lite i anordningen jag använder för att hålla grinden till buren öppen ...

              Lägg märke till den fastkörda VW-Passaten till höger, alldeles i början av videon.

              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • #82
                :d
                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                S/y Mascot
                S/y Rebell
                20vT
                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                Comment


                • #83
                  Hej Sven, du verkar ha koll på Fiat Panda
                  Jag ska snart hämta min nya Panda Cross, och har beställt motor och kupevärmare till den. Nu säger återförsäljaren att det inte verkar finnas någon sådan ännu till den, att det kanske gjorts någon uppdatering eller nåt. Jag tycker att det låter konstigt, och jag ser ju att du har motorvärmare till din 4x4. Vet du om den som du har även borde passa till Panda Cross? för övrigt är jag sjukt förväntansfull att hämta min nya bil

                  Comment


                  • #84
                    Grattis till en kul bil! Vilken färg har du valt?

                    Jag håller med dig, motorvärmarna borde vara samma. Jag har en slangvärmare och kupévärmare från DEFA, det finns bara slangvärmare till TA-motorn sa dom på Fiat-verkstaden. Det är nog bara tillbehörslistorna som inte uppdaterats för Cross-modellen. Ring direkt till DEFA och fråga!

                    Jag har faktiskt inte kollat på någon Cross i verkligheten ännu...
                    /Sven

                    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                    ++

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by Bambu View Post
                      Grattis till en kul bil! Vilken färg har du valt?

                      Jag håller med dig, motorvärmarna borde vara samma. Jag har en slangvärmare och kupévärmare från DEFA, det finns bara slangvärmare till TA-motorn sa dom på Fiat-verkstaden. Det är nog bara tillbehörslistorna som inte uppdaterats för Cross-modellen. Ring direkt till DEFA och fråga!

                      Jag har faktiskt inte kollat på någon Cross i verkligheten ännu...
                      Tack för ditt svar!
                      jag har valt en vit Ska kolla direkt med Defa! Jag vill inte helst inte hålla på att vänta på att återförsäljaren ska fixa m/k i efterhand.
                      Funderade hit å dit på röd, vit eller svart, men slutligen fastnade jag för den vita. Men häromveckan såg jag faktiskt en röd Cross, och den var också jättefin! Jag bor ju i vinterland och jag tror att Pandan kommer att funka perfekt. Jag kör Mini cooper sen länge, och den har funkat, så jag tror Pandan blir ännu bättre!

                      Comment


                      • #86
                        Hej Nenne,
                        Beskedet från Fiats ÅF låter konstigt. Generalagenten för Fiat menade senast i januari att Defa har en värmare som passar Panda, Panda 4x4, 500 och alla andra Fiat med Twinair motorn.
                        Mvh P

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Bambu View Post
                          Grattis till en kul bil! Vilken färg har du valt?

                          Jag håller med dig, motorvärmarna borde vara samma. Jag har en slangvärmare och kupévärmare från DEFA, det finns bara slangvärmare till TA-motorn sa dom på Fiat-verkstaden. Det är nog bara tillbehörslistorna som inte uppdaterats för Cross-modellen. Ring direkt till DEFA och fråga!

                          Jag har faktiskt inte kollat på någon Cross i verkligheten ännu...
                          Hur stor skillnad i tid till arbetstemp märker du vid kallstart med/utan motorvärmare? Min panda har ingen, men har märkt att motorn oftast kommer upp i 3 pluppar första kilometern!
                          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                          http://fiatpanda.wordpress.com/

                          Comment


                          • #88
                            Jag kan inte riktigt svara på hur många pluppar det blir efter 1 km... Det måste bero på utetemperatur, vägstigning och hur tung högerfoten är.... ?

                            Motorvärmaren behöver dock lite tid på sig > 45 min. Den brukar därefter visa en "plupp" vid start. Jag börjar ofta min körning med uppförsbacke ... uppför ... och uppför.... Jag kan då se tydlig skillnad i momentana bränsleförbrukningen om jag förvärmt motorn eller inte. Dessutom kommer motorn snabbare upp i normal arbetstemperatur.

                            Jag tycker att motorvärmaren gör tydlig verkan, dessutom minskar väl slitaget på motorn avsevärt antar jag.
                            Last edited by Bambu; 14 April 2016, 19:35.
                            /Sven

                            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                            ++

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by Pandino View Post
                              Hej Nenne,
                              Beskedet från Fiats ÅF låter konstigt. Generalagenten för Fiat menade senast i januari att Defa har en värmare som passar Panda, Panda 4x4, 500 och alla andra Fiat med Twinair motorn.
                              Mvh P
                              Hej Pandino, jag kollade med Defa och det var samma som till 4x4. Jag har nu hämtat min cross och är såååå nöjd :-)

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Bambu View Post
                                Nu kan jag säga lite mer om Pandan.

                                Jag har hittat en länk till en brittisk användarrecension som är intressant och låter mycket trovärdig.
                                http://www.reviewcentre.com/4x4/Fiat...review_2826391
                                (Översättningshjälp vid läsningen: 38mpg=0,74L/mil 45mpg=0,63L/mil 50mpg=0,56L/mil 18000miles=3000mil)

                                Min egen Panda har nu nu gått över 1000 mil. När jag tankade idag visade färddatorn 0,58 liter per mil, men uträkningen efter tankningen visade 0.52 liter per mil ! Det är ju en siffra som jag blir väldigt nöjd med.

                                Vid ett tidigare tillfälle visade färddatorn 0,61 men verkligheten gav 0.63.
                                Vid ännu ett tidigare tillfälle visade färddatorn 0,62 men verkligheten gav 0.68

                                Slutsatsen jag kan dra är att färddatorn inte är speciellt pålitlig när det gäller visning av genomsnittlig bränsleförbrukning. Den kan visa både för lite och för mycket. Troligen beror det bl.a. på hur jämn/ojämn körningen varit.

                                (En duktig bilmekaniker/bilelektriker (f.d. Lexus-proffs) som jag känner brukar kalla färddatorernas visning av genomsnittlig bränsleförbrukning för "leksaksinstrument")

                                En sak verkar utkristalliseras, bränsleförbrukningen sjunker ju längre Pandan får gå.


                                Jag har åxå monterat på en dragkrok på Pandan. Den inköptes via webben på Dragkrokslagret i Halmstad. Det fanns lite olika fabrikat att välja på, Thule och Westfalia. Jag valde tyvärr ett Thule. Det fattades en mutter i monteringssatsen vilket jag enkelt löste. Monteringsanvisningen var dock inte speciellt hjälpsam när det gällde demontering av stötfångaren (annan tråd här på forumet beskriver detta)

                                Elsatsen som i mitt fall medföljde Thule-dragkroken var en generell sats av fabrikatet "Alexo". Den innebär att man själv måste leta reda på aktuella matningskablar och sätta på fördelningsclips på dessa. En "reläbox" ser till att bilens belysningssystem inte belastas.

                                Jag hittade av en slump Westfalias anvisning för deras elinstallationsats på webben. DEN var helt fantastiskt utförlig och elsatsen specialgjord för just Pandan. Den har färdiga anslutningskontakter som passar bilens alla belysningsanslutningar. Wesfalias instruktion var t.o.m. till viss hjälp när jag skulle montera mitt Alexis-system. Det visar t.ex.var man skall borra hål och var jordpunkten sitter samt vilka paneler som måste lossas.

                                Slutsats: Om du skall ha dragkrok på din Panda, köp gärna en Westfalia med original Westfalia kabelsats (som åxå har reläbox) så blir det så enkelt och tydligt som möjligt.

                                Edit: Jag fann nu även en original el-installationsmanual för Thules dragkrok. DEN ser mycket bra ut även den. Den har även fördelen att man inte går ut i motorrummet för att hämta 12-volt, utan tar det från säkringshållaren inne i kupén.

                                Problemet för mig var att jag inte fick en original-elinstallationssats avsedd för Fiat Panda, utan en standardsats som egentligen inte ingår i Thules sats. (Dragkrokslagrets egen lösning. )

                                Nya slutsatsen blir: Oavsett om du köper Westfalia eller Thule, se till att få med Fiat Panda-avsedda original-elsatsen till kroken!!
                                Hej igen Sven!
                                Jag har bett återförsäljaren montera löstagbart drag på min Panda Cross. Det blev ett westfalia. Dock har de ännu inte lyckats få backsensorerna att slå av när släp kopplas på. Är det något som du har haft problem med, eller har du någon idé om vad som är problemet? De har letat i två dagar och också bytt styrenhet till draget.

                                Comment

                                Working...
                                X