Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Originally posted by nenne View Post
    Hej igen Sven!
    Jag har bett återförsäljaren montera löstagbart drag på min Panda Cross. Det blev ett westfalia. Dock har de ännu inte lyckats få backsensorerna att slå av när släp kopplas på. Är det något som du har haft problem med, eller har du någon idé om vad som är problemet? De har letat i två dagar och också bytt styrenhet till draget.

    Hej, jag har inte det problemet, för min bil saknar backsensorer. Jag har en mycket enkel inkoppling/styrbox till min släpkontakt.

    Generalagenten måste ha information om hur detta går till, för funktionen är t.o.m. omnämnd i instruktionsboken.

    Det verkar som att man eventuellt behöver använda en lite mer avancerad styrenhet som kanske bryter strömmen till bilens backlampa, dimbakljus OCH strömmen till bilens backsensorer när ett släp ansluts...

    I Tyskand har man tydligen hårda krav på hur detta skall fungera, så Westfalia-satsen borde möta dessa krav tycker jag.
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • #92
      Originally posted by Bambu View Post
      Hej, jag har inte det problemet, för min bil saknar backsensorer. Jag har en mycket enkel inkoppling/styrbox till min släpkontakt.

      Generalagenten måste ha information om hur detta går till, för funktionen är t.o.m. omnämnd i instruktionsboken.

      Det verkar som att man eventuellt behöver använda en lite mer avancerad styrenhet som kanske bryter strömmen till bilens backlampa, dimbakljus OCH strömmen till bilens backsensorer när ett släp ansluts...

      I Tyskand har man tydligen hårda krav på hur detta skall fungera, så Westfalia-satsen borde möta dessa krav tycker jag.
      Tusen tack Sven för ditt svar! Jag ska vidarebefordra dina tankar till dragmontören. För som du säger är det ju omnämnt i instruktionsboken. Så det ska ju funka. För övrigt är jag helnöjd med Pandan! :-) kul annorlunda bil!

      Comment


      • #93
        Hej!

        Registerade mig enbart för den här tråden.

        Är en nöjd Panda-ägare sedan drygt ett år.

        Helskön bil, twinair-motorn är extremt trevlig. Min snittförbrukning efter 600mil ligger på 0,6l per mil. Utan ekonomi-läge och för att kunna känna det imponerande turbo-draget mellan 2000-3000rpm så snittar den 0,64 per mil.

        Jag har dock två problem, det ena är skakningar runt 70-80km/h, vilket någon här i tråden fått åtgärdat... Det måste jag få fixat av återförsäljare. Referenspost: "Vår Panda har vibrerat från ca 70 km/h och uppåt (som att bakhjulen varit väldigt obalanserade) och ett lätt vinande ljud har hörts. Balansering av hjulen hjälpte inte alls men i förra veckan provkörde verkstaden bilen och konstaterade obalans i kardanen. Det visade sig att fabriken har en garantiåtgärd för detta! Det finns nämligen en bricksats om nio st brickor som ska monteras på kardanen enligt ett visst schema med provkörning mellan varje bricka. Hela åtgärden tar en hel dag för en tekniker.

        I detta fall hjälpte det. Bilen går som på sammet, jämnt, fint och utan missljud oavsett hastighet med undantag för de normala 2 cyl vibbarna

        Sedan kardanen fixats till drar den 7,0/100 km så nu börjar det ordna upp sig."

        Sen har jag ett tillägg och det är is runt drivknuten, har vid de kallare dagarna detta år hört missljud under bilen. Riktigt kraftiga missljud och skakningar, visar sig att is lätt samlas mitt under bilen där kardanknuten(osäker på rätt term) ställer till det. Lätt åtgärdat om man kan hissa upp bilen... Annars mycket irriterande och isen skrapar bort färg.
        Last edited by Cipher; 20 April 2016, 21:40.

        Comment


        • #94
          Hej och välkkommen hit. Kul att du gillade denna tråden.

          Sen har jag ett tillägg och det är is runt drivknuten, har vid de kallare dagarna detta år hört missljud under bilen. Riktigt kraftiga missljud och skakningar, visar sig att is lätt samlas mitt under bilen där kardanknuten(osäker på rätt term) ställer till det. Lätt åtgärdat om man kan hissa upp bilen... Annars mycket irriterande och isen skrapar bort färg.
          Det där tror jag att jag känner igen. Det har hänt för mig 2ggr att ett is-sjok har frusit fast på kardanaxelns främre del. Precis framför där det finns en skyddsplåt under/runt kardanen. Det bankar och slår med en frekvens som är högre en hjulens varvtal. Jag bankade loss det med ett kvastskaft. Men det lossar av sig själv efter en tids körning.... Det bildas nog när man stannat/nattparkerat bilen i kyla efter man kört i modd eller djup snö och det inte hunnit tina bort innan.

          Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna göra åt det (förutom att parkera bilen i ett varmgarage) Kanske lägga på någon silikon-beläggning på kardanaxeln, så att isen inte fastnar???
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #95
            Originally posted by Bambu View Post
            Hej och välkkommen hit. Kul att du gillade denna tråden.



            Det där tror jag att jag känner igen. Det har hänt för mig 2ggr att ett is-sjok har frusit fast på kardanaxelns främre del. Precis framför där det finns en skyddsplåt under/runt kardanen. Det bankar och slår med en frekvens som är högre en hjulens varvtal. Jag bankade loss det med ett kvastskaft. Men det lossar av sig själv efter en tids körning.... Det bildas nog när man stannat/nattparkerat bilen i kyla efter man kört i modd eller djup snö och det inte hunnit tina bort innan.

            Jag vet inte riktigt vad man skulle kunna göra åt det (förutom att parkera bilen i ett varmgarage) Kanske lägga på någon silikon-beläggning på kardanaxeln, så att isen inte fastnar???
            Wow! Tack för så snabbt svar!

            Japp, precis så är det. Silikonbeläggning hjälper nog inte tyvärr, det är själva designen på skyddet över kardanaxeln som felar, där samlas slask som sedan fryser till is. Vad som oroar mig är att det kanske till slut förstör kardanen?

            Comment


            • #96
              Den som har ACC (Automatisk klimatkontroll) i sin Panda känner säkert till att man snabbt kan av-isa och få upp värmen i sin utkylda bil genom att trycka in "MAX-knappen" på värmepanelen. Det fungerar utomordentligt bra, och temp-indikatorn visar då "HI".

              Nu är ju årstiden en annan och man ställs istället inför problemet att bilen är kokhet när man kommer tillbaka efter att den har stått parkerad i solen någonstans. Det finns emellertid ingen motsvarande "MIN-knapp" på panelen. MEN funktionen finns! Stega bara ned temperaturreglaget till 16 grader...plus ett steg till!!. Simsalabim, temp-indikatorn visar då "LO" och fläkt och kylsystem kör igång maximalt. Bilen kyls nu ned optimalt. När du tycker att det räcker, stegar du bara upp tempen till ett högre värde igen, så återgår hela systemet till de inställningar som du hade innan du påkallade forcerad kylning!
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • #97
                Jag lovade tidigare att jag skulle återkomma med resultatet av LED-backlampa-testet. Det är dags nu. Först skall jag visa kandidaterna. Längst ute till vänster en lampa med 15 st 5630-dioder och en COB (Lins-dioden i änden på lampan). I mitten original-lampan på 16 W. Längst till höger en annan lampa med 15 st 5630-dioder plus en COB. Den första och den sista är till synes ganska lika, MEN det är skillnad i hur de lyser i verkligheten! Den sista LED-lampan lyser klart bäst. Kan kanske bero på att den passar bäst ihop med lamparmaturen (reflektorn på bilen)

                Click image for larger version

Name:	DSCN1124.jpg
Views:	1
Size:	55.6 KB
ID:	252300

                Nu kommer testbilderna. Kameran har samma manuella inställning på alla foton. Bilden med originallampan visar nästan rött ljus - det såg inte så ut i verkligheten, men kamerans färgtemperatur-inställning spökar nog lite för oss.

                Först den vänstra LED-lampan:

                Click image for larger version

Name:	DSCN1209.jpg
Views:	1
Size:	33.3 KB
ID:	252301

                Originallampan som ser alldeles för röd ut på fotot. Dessutom lyser den inte upp så bra som det verkar på fotot. Kameran kanske är lite för röd-känslig?

                Click image for larger version

Name:	DSCN1208.jpg
Views:	1
Size:	44.3 KB
ID:	252302

                Slutligen bäst i test LED-lampan:

                Click image for larger version

Name:	DSCN1207.jpg
Views:	1
Size:	62.9 KB
ID:	252303

                Den sista LED-en var dessutom den som levererades snabbast! Den har helt klart starkaste och vitaste ljuset. Här finns leverantören: http://www.ebay.com/itm/361179638545

                Edit: Bilderna blev tyvärr inte alls så bra som jag tänkt mig.
                Men jag kan säga att den av mig rekommenderade LED-lampan ger ungefär 3-4 ggr mer ljus än originalglödlampan. Dessutom VITT ljus.
                ( 6,5W LED-ljus kontra 16W glödljus) 6,5 W har jag uppmätt själv med mät-instrument. OM den hade varit på 16 W, som det står i specen, hade ljuset varit helt fantastiskt!
                Last edited by Bambu; 13 May 2016, 10:43.
                /Sven

                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                ++

                Comment


                • #98
                  Jag har för första gången haft tålamod att köra en hel tank i "eco mode". Resultatet blev 0.54 enligt färddatorn, 0.56 med miniräknare. Då är det mest landsväg till och från jobbet. Vanligtvis så brukar det landa på 0.60-0.65 så lite skillnad gör det nog. Men segt och tråkigt var det.
                  Christian

                  Kör nu:


                  I garaget:

                  Comment


                  • #99
                    Hej

                    Är det någon som provat att sätta på "vanliga" sommardäck på Pandan för att om möjligt få ner vägljudet något på sommaren ?

                    Jag har en Panda Twinair 4x4 från 2013 med original "allrounddäcken"

                    Mvh Robert Sollare

                    Comment


                    • Originally posted by Robert Sollare View Post
                      Hej

                      Är det någon som provat att sätta på "vanliga" sommardäck på Pandan för att om möjligt få ner vägljudet något på sommaren ?

                      Jag har en Panda Twinair 4x4 från 2013 med original "allrounddäcken"

                      Mvh Robert Sollare
                      Jag kör med 225/40 r18 och det hjälper inte till MEN det förvandlar Pandan till en riktigt potent liten asfalts-gokart

                      Tror dock inte det gör så stor skillnad att byta från allround till vanliga? Jag upplever inte att det är så stor skillnad mellan mina original-sommardäck och mina vinterdäck med dubb tillexempel...
                      Last edited by Wallie; 6 June 2016, 16:26.

                      Comment


                      • Hmmmm..... Nu var jag ute efter att få ner bullret från däcken i första hand.

                        De sommar däck jag tittat på ( Goodyer Dura Grip ) är cirka 3dB tystare än Pandas M+S.

                        De kan tyckas vara lite.... Men det är en halvering av den upplevda ljudvolymen.

                        Samt att jag spar M+S däcken tills de behövs. Med andra ord till vintern.

                        MEN var hittar jag, helst begagnade originalfälgar till vår Fiat Panda 4x4 Twin Air 2013 ?
                        Bidelsbasen har ingenting till den modellen tex....

                        mvh Robert Sollare

                        Comment


                        • Hej, Robert.

                          Har du kollat på ebay? Jag gjorde en snabb sökning på ebay.de (tyskland)

                          Hittade t.ex dessa originalfälgar, men mörka (Antarctica?)

                          http://www.ebay.de/itm/Fiat-Panda-Al...-/152152138587

                          Jag köper ibland dator-grejor från ebay, det är mycket billigare än att köpa i Sverige. Kanske det är samma med biltillbehör???

                          Sedan har ju däckonline även fälgar, för 7-800 kr/st. Men det är inte original förstås.

                          Edit:

                          Jag hittade även originalfälgar (nya) 15" med däck, 185/55 till icke 4x4 Panda modell. Antagligen den där TwinAir MTA, Lounge..

                          Dessa fälgar tycker jag personligen, är väl så snygga.

                          http://www.ebay.de/itm/ORIGINAL-ALUF...CModel%3APanda
                          Last edited by Bambu; 10 July 2016, 15:58.
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • Sommardäck och fälgar till Panda 4x4 TwinAir 2013

                            Hej

                            Tack för tipset !

                            Nu har jag både köpt plåtfälgar på eBay, 6x15 tum ET35 4x98 till Fiat Panda 4x4 för lite drygt 1700:- inklusive frakt.

                            Samt 4 stycken sommardäck Goodyear Duragrip 175/65 R15 84T från Däckonline för 2236:-

                            Original däcken bullrar 71dB och sommar däcken 68dB.

                            Comment


                            • Så käckt.
                              Du får gärna återkomma med rapportering om vad du tycker om bullerreduceringen....
                              /Sven

                              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                              ++

                              Comment


                              • Inga kladdiga oljebyten

                                Originally posted by Wallie View Post
                                Ja, det var den jag menade! Jag kollade som hastigast under bilen härom dagen och då såg den ut att vara gjord av plast och jag tyckte det kändes rimligt (eftersom allt är gjort av plast nuförtiden) men du hade helt rätt, den är absolut gjord av plåt . Jag bytte olja igår med plåten borttagen och kom fram till att man nog KAN byta utan att ta bort hasplåten men att det förmodligen är både lättare och mindre smutsigt att skruva bort den
                                Apropå oljebyte. För något år sedan köpte jag Biltemas: "Oljesug, manuell/tryckluftsdriven" (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...en-2000028386/)

                                Helt klart värt investeringen. Inget mer krypande under bilarna med kladdiga öppna kärl och spill. Bara ner med sugröret i hålet/röret för oljestickan och sedan pumpa upp vacum. Sen sköter den sig själv tills oljan är slut i motorn.
                                Ingen passning av skrikiga oljepumpar som jag också provat.... När det är klart läser jag av på utsidan av behållaren vilken volym som sugits ut och häller tillbaka samma volym ny olja i motorn. Enkelt !
                                Behållaren till spilloljan häller jag sedan tillbaka i den tomdunk som jag, och säkert ni också har stående.

                                Comment

                                Working...
                                X