Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by per View Post
    Eftersom denna tråd ganska snabbt blev en projekttråd flyttades den härmed till rätt sektion.
    Ordning o reda städning på fredag.
    ??? Definitionen på ett projekt är: Ett projekt är ett uppdrag som utförs av en tillfällig arbetsorganisation för att åstadkomma ett i förväg bestämt resultat.

    Jag är inte direkt tillfällig, tror/hoppas jag? Och jag har heller inget förutbestämt resultat jag skall åstadkomma med Pandan. Det är väl mest lite kåserande omkring denna charmiga lilla bil.

    Men do bestämma, do hava den hovodnyckel.
    Last edited by Bambu; 10 August 2016, 09:33.
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • Din bil passar utmärkt i vår definition iaf. Välkommen.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Originally posted by Bambu View Post
        ??? Definitionen på ett projekt är: Ett projekt är ett uppdrag som utförs av en tillfällig arbetsorganisation för att åstadkomma ett i förväg bestämt resultat.

        Jag är inte direkt tillfällig, tror/hoppas jag? Och jag har heller inget förutbestämt resultat jag skall åstadkomma med Pandan. Det är väl mest lite kåserande omkring denna charmiga lilla bil.

        Men do bestämma, do hava den hovodnyckel.
        Vad spännande, nu ska jag följa dig här istället, nästa projekt med bilen får väl bli bromsokslackering?

        Comment


        • Tack för en trevlig tråd

          Som nybliven ägare till en Panda Cross har jag en fråga, någon som har tips om vart man kan köpa ett sk "Roof rack" eller " Luggage carrier" passande denna lilla pärla till bil.
          Click image for larger version

Name:	13188468141022L2.jpg
Views:	1
Size:	47.6 KB
ID:	252483
          Typ som denna, behöver kunna stå på den.

          För information så första tanken är tillända och med en förbrukning på 0,64 (ej enl dator) är jag nöjd för det var lugn körning de första 10 milen sedan varvas den rejält (4500-5000) på 1:an till 3:an när den väl är varm.

          Måste sedan tillägga att som f.d Mercedes och Nissan mekaniker så är denna bil väldigt bra konstruerad och ihopsatt, att få till det så bra på denna nivå gällande prisnivå/materialval är högt betyg åt Fiat.

          Ser fram emot vintern och mycket snö för då skall Pandan testas på samma Hökensåsvägar som jag körde med min Jeep Grand Cherokee för några år sedan.......
          Last edited by Retrospect; 12 August 2016, 01:30.
          Fiat Panda Cross Twinair
          Renault Megane Sport Tourer GT
          Morgan 3 Wheeler
          Hult Healey V8 (projekt)
          Ducati Monster 1000
          Vanmoof velociped

          Comment


          • Hej och välkommen hit, Retrospect.

            Tyvärr har jag bara sett liknande "Luggage carrier" på Youtube-videos med gamla "typ 1" Pandor. De brukar ha några reservhjul och lite annat med sig på dessa.

            Just Panda Cross har en annan takreling än 4x4:an, så det kan tänkas att tillbehör för icke-Fiat, dvs gjorda för vilken standard-reling som helst kan passa? (Om dessa inte är för stora förstås)

            Ska du ha nå'n form av stege med dig för att komma upp på "Luggage carriern"? Pandan är ju trots allt ganska hög.

            Kul att höra att du tyckte att Pandan var en välbyggd bil.
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • Förresten jag Googlade lite (som vanligt) Retrospect, och fann detta. Om det kan var nå't sådant som du tänkt dig?

              http://www.ebay.com/bhp/roof-basket
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • Originally posted by Bambu View Post
                Förresten jag Googlade lite (som vanligt) Retrospect, och fann detta. Om det kan var nå't sådant som du tänkt dig?

                http://www.ebay.com/bhp/roof-basket
                Ja precis helst skall det vara med nätbotten så man kan stå någorlunda stadigt på biltaket. Har en teleskopstege i aluminium som är 180cm utdragen så med denna kommer man enkelt upp på taket.

                Det svåraste verkar bli att hitta en luggage carrier i Europa till bra pris och till ett överkomligt pris, de på eBay i USA skickar inte till Sverige eller så kostar det skjortan. Skall dock kolla med en kompis som importerar bildelar till jänkare om han kan pressa in ett räcke i en container

                Tack Bambu för att du hittade dessa på ebay!


                Edit:
                Sökte på eBay.co.uk och hittade denna --> http://www.ebay.co.uk/itm/Roof-Deck-...4AAOSwYmZXL7tx

                Skall mäta och se om den lilla kan passa på Pandan.
                Last edited by Retrospect; 12 August 2016, 22:09.
                Fiat Panda Cross Twinair
                Renault Megane Sport Tourer GT
                Morgan 3 Wheeler
                Hult Healey V8 (projekt)
                Ducati Monster 1000
                Vanmoof velociped

                Comment


                • Ebay.uk har fungerat bra för mig. Enklast att föra en dialog med säljarna där åxå.

                  jag brukar oftast jaga mina prylar på ebay tyskland annars. (www.ebay.de/ ) Det verkar vara Centraleuropas ebay-nav.

                  Kan du inte fästa någon slags skiva eller sträckmetall i botten på korgen för att kunna gå i den?

                  Ramla inte ned bara, Pandan är mycket hög.

                  Är det kanske ett mobilt jakttorn du vill skapa??
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • Haha mobilt jakttorn ��

                    Ja om den passar måste jag Fixa till något halksäkert..skall stå där när jag fotograferar.

                    Skall kolla eBay.de
                    Fiat Panda Cross Twinair
                    Renault Megane Sport Tourer GT
                    Morgan 3 Wheeler
                    Hult Healey V8 (projekt)
                    Ducati Monster 1000
                    Vanmoof velociped

                    Comment


                    • Tips:

                      Sådan där mörkbrun plywood som man har på plattformarna i byggställningar. Den har strukturerad yta på ena sidan för att göra den halksäker. Kanske samma/liknande som man har som golv på släpkärror??

                      (Tiahôlm?? dä va ente så långt bôrt!!)
                      /Sven

                      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                      ++

                      Comment


                      • Originally posted by Bambu View Post
                        Tips:

                        Sådan där mörkbrun plywood som man har på plattformarna i byggställningar. Den har strukturerad yta på ena sidan för att göra den halksäker. Kanske samma/liknande som man har som golv på släpkärror??

                        (Tiahôlm?? dä va ente så långt bôrt!!)
                        Tiahôlm legger mett i väla!

                        Kollade plywood och det finns en karosseriplyfa med Sk Wirafilm som används på lastbilsflak och är halksäker, kan nog bli bra ��
                        Fiat Panda Cross Twinair
                        Renault Megane Sport Tourer GT
                        Morgan 3 Wheeler
                        Hult Healey V8 (projekt)
                        Ducati Monster 1000
                        Vanmoof velociped

                        Comment


                        • En första rapport om de nya sommardäcken.

                          Första vändan tyckte jag bilen gick lite svampigt och dessutom svalde den alla ojämnheter nästan som en Citroën med gashydraulisk fjädring. Det visade sig att han som lade på däcken hade fyllt på 1.9 bar lufttryck istället för 2.2 bar som jag bad om.

                          Nåväl jag tryckte i lite mer luft. 2,3 i fram och 2,2 i bak fick det bli. Så väldigt tyst kanske inte bilen går ändå, men nu är det nog mest vindbrus jag hör.. Däremot verkar bilen gå lite lättare. Idag körde jag en tur på nästan 12 mil. I huvudsak landsväg. Här i Skaraborg innebär det mest 70 och 80-vägar. Jag nollade den ena trippmätaren vid avfärd. Färddatorn visade 0,54 liter/mil när jag kom tillbaka hem.

                          Så lågt värde har jag aldrig kommit ned till tidigare. Visserligen är hjulen 0,8 % mindre nu, men skillnaden i bränsleåtgång är betydligt större än så. Jag känner mig i alla fall ganska nöjd med utfallet. Jag kunde förstås ha ansträngt mig lite mer för att köra maximalt ekonomiskt, men det gjorde jag inte. Eco-knappen var dessutom frånslagen (som vanligt).

                          Får se om jag kommer över 50 mil, med blandad körning, innan tankningslampan tänder sig. Det borde kunna lyckas.

                          Jag skall väl snart åka en tur ned till kusten igen. Förra året visade färddatorn 0,6 liter/mil om jag minns rätt. Skall bli intressant och se om det kan bli lite lägre i år.
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • Idag passade jag på att besiktiga Pandan. Det gick fint, precis som jag räknat med. Besiktningsmannen tyckte dock att han behövde dra ganska hårt i handbromsen för att få tillräcklig verkan. (Jag instämmer helt i detta) Jag skall se om jag kan få på en vajersmörjare och spruta in lite Sonax med molybdensulfid vid lämpligt tillfälle.

                            Bromsprov utfördes inte på de vanliga "rullarna" eftersom bilens 4-hjulsdrift ej går att koppla ur. Det blev en liten åktur med några "ill-bromsningar" istället.

                            Det enda som var lite besvärligt var att plocka loss/ur hundburen med alla spännband. Chassinumret sitter nämligen under alltihop, nere i bagagerummet. Då passade besiktningsmannen även på att kolla de två bakre säkerhetsbältena som var gömda i det nerfällda sätet under buren.

                            På besiktningsprotokollet kan man i alla fall tydligt läsa att bilen är en Fiat 312 M1!! (Vad trött man blir!)
                            /Sven

                            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                            ++

                            Comment


                            • Originally posted by Bambu View Post
                              Besiktningsmannen tyckte dock att han behövde dra ganska hårt i handbromsen för att få tillräcklig verkan. (Jag instämmer helt i detta) Jag skall se om jag kan få på en vajersmörjare och spruta in lite Sonax med molybdensulfid vid lämpligt tillfälle.
                              Min Panda har samma "problem". När jag köpte bilen låg bromsarna på mot skivorna bak och jag fick detta åtgärdat. Jag har alltid antagit att de lossade på handbromsen för att få mer spelrum för bromsarna i samband med detta och att det är därför den tar långt upp men då kanske det är ett vanligt "fel"?

                              Comment


                              • Wallie, Jag tror inte dessa problem nödvändigtvis hänger ihop.

                                Att bromsarna ligger på beror på att broms-padsen kärvar. Då behöver padsen plockas ut och dess glidytor behöver rengöras och därefter smörjas med kopparfett. Både på själva padsen och oket!! Obs, den rostfria glidplåten skall även lyftas bort så att det går att rengöra och fetta in under den. Det skadar inte heller med lite silicon-fett på glid-pinnarna till oket. Detta är en procedur som alla verkstadsmekaniker BORDE vara väl förtrogna med. (men ibland undrar man...)

                                Två auktoriserade Fiat-verkstäder misslyckades med detta för mig. Slutligen fixade en pensionerad "alla-märken-mekaniker" det hela på direkten!

                                Att handbromsen går trögt tror jag huvudsakligen beror på slingriga och dåligt smorda vajrar (o tillhörande mekanik). Jag har en vajersmörjare, som jag använt till gamla motorcyklar. Denna kan möjligen fungera OM inte bromsvajern är för grov för att den skall gå på. Jag skall prova och återkoppla nästa gång jag har haft loss ett bakhjul.
                                /Sven

                                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                                ++

                                Comment

                                Working...
                                X