Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det kan ju vara så enkelt som att justeringsmuttern inte är optimalt inställd. Vilket innebär att vajern inte drar åt och spänner förrän du har dragit handbromsen ganska högt upp. För om handbromsen funkar för övrigt (drar åt när du drar, släpper när du släpper), så känns det som att det är så enkelt, I alla fall I mina ögon.

    Handbromsen är faktiskt en av de trevligare sakerna att jobba med, då det fungerar ungefär lika simpelt som på en cykel.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • Originally posted by Fredriksda View Post
      Det kan ju vara så enkelt som att justeringsmuttern inte är optimalt inställd. Vilket innebär att vajern inte drar åt och spänner förrän du har dragit handbromsen ganska högt upp.
      Kan vara så.... Idag kollade jag wiren och dess smörjning. Wire-smörjaren gick inte att använda (den var för liten). Däremot går det lätt att kroka av wiren från armen på bromsoket och böja den lätt uppåt. Då syns en tydlig glipa mellan wire och hölje. Bara att ta smörjkannan med 30-olja (?) och spruta in. Det går enkelt att få in flera ml. Därefter tätade jag runt wiren och höljet med en plastpåse och lade på lite tryckluft för att få in oljan hela vägen i höljet. Wiren löper mycket lätt om man känner efter.

      På en del ställen rekommenderar de istället kedjeolja för mc, men det provade jag för många år sedan på en annan bil. Kedjeoljan blev väldigt trög vid kyla, så att wiren hade svårt att gå tillbaka när man släppte bromsen. Möjligen kanske silikonolja skulle vara ett ännu bättre alternativ eftersom den både är snäll mot gummidamasken och vattenavstötande.

      Däremot var det ingen större skillnad i effektivitet att bromsa bilen m.h.a handbromsen efter ingreppet. Jag låter emellertid mutter-justeringen vara som den är tills vidare.... Man kan ju ändå inte göra några handbromsvändningar med en fyrhjulsdriven bil.
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • I helgen körde jag och vovven en t.o.r till Värmland, med mina nya sommardäck. Totalt ca 45 mil. Det var mest 80-90-100-110-vägar. I Värmland ganska kuperat.
        Den lilla twinen känns faktiskt mycket större än sina 875cc.
        Färddatorn visade efteråt 0.58 - 0.59 liter per mil. Manuell uträkning gav precis under 0.6 liter per mil. Tydligen blåste jag ur lite sot äxä, för nu verkar den gå ännu lite snålare vid mina vänliga kortkörningar på hemmaplan. Nu tänder sig tankningslampan vid nästan precis 50 mil.

        Jag satt mycket bekvämt under 45-mllaturen tycker jag och det modifierade hel/halv-ljuset fungerade utmärkt, även på de nyasfalterade, svarta och omålade sträckorna mellan Gullspång och Kristinehamn. Däcksljudet hörs nästan bara då det är grov vägbeläggning.
        Det enda som störde mig lite var vindbruset i högre hastigheter, vilket är svårt att göra något åt när den lilla bilen är byggd för att vara praktisk och maximalt rymlig istället för strömlinjeformad.

        Däckstryck: 2,5 bar fram, 2,4 bar bak. (Rek: 2.2 bar fram, 2,1 bar bak) Var har jag fått idén om dessa högre tryck ifrån? Svar: http://www.däck.com/lufttryck

        Bilen har inte heller tagit någon olja alls på de senaste 1500 milen, efter 3000-mila oljebytet.

        Jag är alltså fortfarande, efter 2,5 års ägande och 4.500 mil, mycket nöjd med min lilla Panda 4x4.
        Last edited by Bambu; 10 September 2016, 19:07.
        /Sven

        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
        ++

        Comment


        • Pandavänner!

          Mycket intressant läsning blir det när man följer denna tråd!
          Sven, Du är formidabel på att skildra dina öden och äventyr med Pandan.
          Själv har jag gripits av något slags italienskt vanvett då jag i våras köpte mig en Moto Guzzi Stornello V7 samt i somras en amatörbygd 3-hjulig MC döpt till STREGA vilket tydligen betyder häxa på italienska. Och sannerligen, det är som att rida på en kvast!
          Min 89-årige fader konstaterade att jag är inne i en "italiensk period" .
          Click image for larger version

Name:	Moto-Guzzi-V7-II-Stornello-studio-1-590x480.jpg
Views:	1
Size:	92.3 KB
ID:	252608Click image for larger version

Name:	STREGA-right.jpg
Views:	1
Size:	246.6 KB
ID:	252609

          Comment


          • Günther: En Guzzi kan väl aldrig vara något vanvett? Jag hade själv en Guzzi 1000 SP på 80-talet.

            Just nu har jag en gammal Cagiva Elephant 900 som står och sover i ett garage, sedan några år. Om någon inte vet, så är Cagivan egentligen en Ducati, fast man döpte bl.a sina off-roadare till Cagiva efter dåvarande Ducati-ägarnas Fader. (Castinglioni Giovanni Varese, om jag nu stavat rätt)

            Före dessa hade jag en mycket ombyggd och sänkt Ducati 860 GTS med sidvagn.

            Så Italienska twinnar känner jag mig hemma med. Och brittiska paralelltwinnar åxå. Dessa har ju motorer som egentligen mer liknar Fiatens paralelltwin.
            Last edited by Bambu; 10 September 2016, 20:43.
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • Hej alla Pandavänner och övriga intresserade.

              Nu smyger sig höstmörkret på så sakteliga. Belysningen börjar bli allt viktigare igen. I bagagerummet på Fiat Panda sitter det en ynka 5 Watts glödlampa. Det gör att man nästan måste treva sig fram i bagagerummet. MEN det finns en enkel medicin mot detta. Det går att sätta dit en LED-lampa istället som ger runt 20W ljuseffekt!

              Jag hittade denna lampa på Ebay (som vanligt) Den heter: 12V T10 5630 9SMD 2.5W LED White Light Car Canbus Error Free Replacement Bulb. Det finns flera säljare som säljer dessa lampor. Jag köpte mina via en Australiensk säljare som ville ha 18,64 SKr för 2 st, inklusive frakt!! (AU$ 2.78) Snabb leverans (en vecka mer än den kortast estimerade tiden)

              Denna lampa ser inte ut som en lampa i vanlig bemärkelse, den liknar mest ett litet kretskort med lysdioder på ena sidan och några motstånd på den andra.
              Det lilla "kretskortet" passar EXAKT i det lilla utrymmet i lamphållaren som är avsett för glödlampan. Polariteten är åxå rätt så att lampan lyser när lysdioderna är riktade in mot bagaget!!

              Och det blir LJUST! Mycket ljus, kritvitt ljus.

              Bilden visar den nya LED'en och originallampan. Man demonterar genom att försiktigt lyfta ut lamphållaren i bakänden. (närmast bagageluckan) Det finns en liten plast-flärp som lätt bryts av om man inte är försiktig nog!!

              Click image for larger version

Name:	DSCN1342.jpeg
Views:	1
Size:	83.4 KB
ID:	252644
              Last edited by Bambu; 20 September 2016, 22:11.
              /Sven

              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
              ++

              Comment


              • Härligt, har dem med framgång i p-ljuset i både gamla Coupen och Snålis.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Hej Pandavänner! 2300 mil på mätaren!
                  Min vita Panda fortsätter att imponera vad gäller mångsidighet och pålitlighet. Enda modifieringen har varit byte till "skarpare" glödlampor, Osram nightbreaker, vilket verkligen var ett lyft!
                  Nu är min fundering hur jag ska göra med däckval. Originalmonterade Continental cross/Winter 175/65 15 har faktiskt fungerat riktigt bra både sommar och vinter men med tanke på den intensiva massmediala stormen kring åretruntdäck börjar jag tveka om man ska fortsätta köra på dessa däck. Vad tycker ni därute?

                  Comment


                  • har ju kört på sommardäck året runt tills lagen om vinterdäck kom. Kör man som en idiot hjälper inga vinterdäck i världen...

                    På min Ducato kommer jag att köra på åretruntdäck så fort sommardäcken är slut. Funderar även på att göra det på 500X:n
                    captainmorgan

                    Comment


                    • Originally posted by Günther View Post
                      Hej Pandavänner! 2300 mil på mätaren!
                      Min vita Panda fortsätter att imponera vad gäller mångsidighet och pålitlighet. Enda modifieringen har varit byte till "skarpare" glödlampor, Osram nightbreaker, vilket verkligen var ett lyft!
                      Nu är min fundering hur jag ska göra med däckval. Originalmonterade Continental cross/Winter 175/65 15 har faktiskt fungerat riktigt bra både sommar och vinter men med tanke på den intensiva massmediala stormen kring åretruntdäck börjar jag tveka om man ska fortsätta köra på dessa däck. Vad tycker ni därute?
                      Jag instämmer helt. De originalmonterade däcken på Pandan fungerar utmärkt. Jag hade precis före Pandan en Suzuki Grand Vitara 3-d, som min svåger tidigare försett med "oversize" av s.k. åretruntdäck - dessa var helt kass. Det är stor skillnad på åretruntdäck och ÅRETRUNTDÄCK!

                      De videos jag publicerat med Panda-körning i snö, är alla med Continental Cross Winter. Dessa däck funkar mycket bra även på sommaren, även om de bullrar en del. Men greppet finns det inget att klaga på. När nuvarande, (2:a uppsättningen) är slut blir det likadana igen. Bra grepp står i motsatsförhållande till lång livslängd, med det får man leva med. Nu har jag dem bara som vinterdäck, enär jag skaffat en uppsättning med riktiga sommardäck åxå. Finessen är att jag kan sätta på/ta av mina Continental Cross den dag jag själv vill på året!

                      När jag bytte däck första gången efter ca 3000 mil tyckte svågern att det var dåligt, "mina har hållit i 9000 mil" sa han. Jo svarade jag, "men bakelit-däck har å andra sidan inget grepp". (Det var för övrigt likadana som han låtit montera på Vitaran som jag nämnde tidigare.)

                      De däck som sitter på Panda Cross är inte samma som på 4x4. Jag läste i någon däckskommentar att dessa inte har så bra grepp på blankis
                      Last edited by Bambu; 11 December 2016, 10:41.
                      /Sven

                      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                      ++

                      Comment


                      • Hej Sven!
                        Det var länge sedan du skrev här nu, går Pandan bra fortfarande?

                        Comment


                        • Hej Daniel och alla andra.

                          Det är väl bara så att hälsan tiger stilla...? Pandan fyller snart 3 år i min ägo. Den går problemfritt - som ett urverk, MEN jag har faktiskt haft 1 fel på den! Det var ACC:n som började leva sitt eget liv.
                          Det åtgärdades hos Holmgrens bil i Skövde, på garantin, som väl var. Det var en temp-sensor som krånglade, men åtgärden blev att byta hela ACC-enheten. (= Lådan framför växelspaken med tryckknappar och displayer)

                          Det var tydligen mycket jobb p.g.a. att det var så väldigt trångt. Men resultatet blev lysande. Fungerar nu lika bra som på vilken premium-segments-bil som helst! Allt blev dessutom väl ihopskruvat och skrammelfritt.

                          Det enda jag har att klaga på annars är väl vädret - alldeles för lite snökaos här hos mig! ( Alldeles för få utmaningar för en äkta Fiat Panda 4x4!)

                          Snart tajjm för 6000-mila-service åxå. Det blir nog Holmgrens i Skövde igen.
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • Vilken fantastisk tråd!
                            Läste den från sida ett till slut, sen åkte jag och köpte mig en Panda, 4x4 Twinair -13

                            Läste särskilt det om dragkrokar med intresse. Tänkte montera en jag med, Bambu, du rekommenderar ju en med originalkontakt, har du (eller någon annan) något tips om hur man hittar en sådan? Har spanat runt lite på Dragkrokslagret och andra sidor, men det står ingenstans att varken Thule, Westfalia eller Alexo har en elsats som är avsedd just för den fantastiska Pandan. Verkar bara vara
                            generella elsatser.

                            Comment


                            • Det var roligt att du gillade min tråd.

                              Grattis till den nya bilen och välkommen hit.

                              Thule/Brink har en kabelsats avsedd för Fiat Panda 4x4 12-> som heter 709461.
                              Kolla här: https://www.scribd.com/document/2499...-THULE-Towbars

                              Westfalias kabelsats heter:306 394 300 107.
                              Kolla här: http://doczz.net/doc/1813777/306-394...panda--139--12.

                              Jag antar att du kan köpa dessa satser på samma ställe som själva dragkroken....?

                              Troligtvis inte hos Dragkrokslagret. Kolla istället på t.ex Mekonomen eller motsvarande.

                              Det är själva +12V anslutningen som kan vara svår att få till. Jag löste det genom att låta verkstaden koppla in den delen i samband med motor-/kupé- värmaren. De gick in på högersidan framför passagerarfötterna, på samma ställe som kabeln till kupévärmaren.

                              Demontering av bakre stötfångare har jag skrivit om här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...Fiat-Panda-III

                              Lycka till!
                              Last edited by Bambu; 30 January 2017, 23:53.
                              /Sven

                              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                              ++

                              Comment


                              • Guld värt, tusen tack Bambu!!
                                Funderar på att ge det ett försök själv i hopp om att spara några tusen.

                                Comment

                                Working...
                                X