Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Jag lånar tråden lite till för lite mer OT.

    Många av mina nära och kära har påpekat att min panda har alldeles för små hjul (läs fälgar). Jag har försökt hitta bilder på andra pandor med eftermarknadshjul men det är svårt. Är det ingen panda-ägare som bytt på sin? 500r med andra hjul vimlar det ju av...

    Comment


    • #47
      För små hjul??? I förhållande till vad?

      Det skall vara 15"-fälgar med 175/65 R15 84T M+S däck! Original sitter det "Continental Cross Contact Winter"-däck på bilen. Jag vet, för jag har precis beställt en ny omgång för att lägga på när vintern närmar sig. Jag tycker originaldäcken har varit utmärkta och 4 nya kostar bara 2.700:- från däckonline.

      Om du kollar i instruktionsboken så finns det en uppgift om fälgbredden åxå tror jag.
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • #48
        För små i förhållande till deras bilar får man väl anta att de menar.
        Nej, du har rätt, orginaldäck och dimension fungerar alldeles utmärkt men jag personligen skulle nog ändå vilja ha lite större och lite bredare fälgar men det är enbart av utseendemässiga skäl. I min värld går form nästan alltid före funktion

        Comment


        • #49
          Jag funderar på om du verkligen valt rätt bil? Pandan är ju en typisk bil där just funktion och praktisk användbarhet gått före design, men där man trots allt haft lite småkul med designen (PANDA-bokstäverna på dörrar och instrumentbräda och alla "Squirclar" t.ex)
          Pandan är en bil som skall vara billig att producera, köpa, och äga/serva men ändå vara synnerligen kompetent.

          Stora hjul kräver stora hjulhus som stjäl mer inner-utrymme i bilen. (Varför tror du t.ex hundkojan, originalet, hade ynka 10-tumshjul?) Panda Cross har förvisso lite fläskigare, däck 185/65 R15, om du tycker det ser bättre ut. Själv tycker jag det är en fördel att inte ha för breda däck när jag kör i snö och slask. Vattenplanings-risken minskar åxå. Det är även lättare att komma åt runt däcket om man skulle vilja lägga på en snökedja, ifall det skulle behövas i något verkligt svårt läge Den praktiska fördelen med fläskigare däck är väl en något högre markfrigång.

          Här är i alla fall en översikt vilka fälgar och däck som bör gå att använda på Panda Cross (Och antagligen även på 4x4) : http://www.automobile-catalog.com/ti..._turbo_90.html
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • #50
            Hej,

            Jag är nyregistrerad på forumet och till min besvikelse (lätt överdrivet ordval) så upptäckte jag att Pandan inte har någon egen forumdel... Sinnesstämningen vändes dock till glädje när jag började läsa den här tråden. Det är verkligen kul att Panda 4X4 numera säljs nya i Sverige, men framförallt att folk köper den! Det är en väldigt speciell liten bil som verkligen tål att användas.

            Själv har jag en 4X4 av förra generationen, den som inte såldes i Sverige. Bilen importerades ny (2007) från fabrik m.h.a. ett företag som hette Italienska Bil AB, företaget verkar nu ha upplösts. Bifogar en "action"bild på bilen. Nästa vecka passerar bilen 10.000 mil och jag är väldigt nöjd med driftsäkerheten och kvalitén och så klart framkomligheten och den storlekseffektiva utformningen. Saker jag stör mig på är hög ljudnivå i kupén samt undermåligt ljudsystem. De begränsade fartresurserna vänjer man sig snabbt vid. I skogen är den helt fantastisk med sin framkomlighet och minimala svängradie samt obefintligt överhäng. Svarar gärna på frågor om det är någon som undrar något!

            Click image for larger version

Name:	pandan (1).jpg
Views:	2
Size:	148.6 KB
ID:	251627

            Mvh
            Last edited by calu904; 15 September 2015, 18:42. Reason: fixade så att bilden fungerar

            Comment


            • #51
              Äntligen Panda 4x4

              Hej alla!

              Så blev det äntligen en Panda 4x4 för mig också som för övrigt är ny på forumet. Jag har tittat länge på Panda 4x4 och tycker det verkar vara en synnerligen smart kombination av olika biltyper. Jag hämtade bilen i Norrköping för drygt en vecka sedan och är efter 70 mil stormförtjust. Vilken kul bil!

              Eftersom jag kör Mustang på sommarhalvåret är Pandan det perfekta komplementet. Jag gillar dessutom lätt terrängkörning vilket Pandan verkar klara av galant.
              Bränsleförbrukningen är väl inte mycket att orda om då den ligger runt 0,7 lit per mil, jag är van vid högre förbrukning.

              Har någon av er här på forumet satsat på att skaffa Tomtom 2 navigatorn, och hur funkar denna i så fall?

              Comment


              • #52
                Grattis till nya bilen! Jag tycker, efter 2900 mil, fortfarande att den är lika rolig att köra.

                Visst är Pandan smart och allround på alla vis!

                Tomtom navigatorn vet jag inget om. Dels har jag inte det uttaget i min Panda, dels är det så dumt att det inte går att uppdatera en Tomtom utan att ha en Windows- eller en Mac-dator. Jag kör uteslutande Linux på mina datorer... Trots att operativsystemet i själva GPS-en är Linux så har de gjort så att man inte kan uppdatera via en Linux-dator

                Jag installerade GPS-appen Sygic på min smartphone istället.
                /Sven

                Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                ++

                Comment


                • #53
                  @ calu904:

                  Sorry, Jag kan inte se bilden. Det verkar vara något strul med ditt attachment...??

                  Är det en bensin eller en diesel du har?
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Günther View Post
                    Hej alla!

                    Så blev det äntligen en Panda 4x4 för mig också som för övrigt är ny på forumet. Jag har tittat länge på Panda 4x4 och tycker det verkar vara en synnerligen smart kombination av olika biltyper. Jag hämtade bilen i Norrköping för drygt en vecka sedan och är efter 70 mil stormförtjust. Vilken kul bil!

                    Eftersom jag kör Mustang på sommarhalvåret är Pandan det perfekta komplementet. Jag gillar dessutom lätt terrängkörning vilket Pandan verkar klara av galant.
                    Bränsleförbrukningen är väl inte mycket att orda om då den ligger runt 0,7 lit per mil, jag är van vid högre förbrukning.

                    Har någon av er här på forumet satsat på att skaffa Tomtom 2 navigatorn, och hur funkar denna i så fall?
                    Jag har också funderat på att skaffa den. Man har kunnat se några begagnade Pandor som vart till salu som haft den men när man frågar Fiat själva verkar de inte veta så mkt om den. Den är ju lite mer än bara en navi så vitt jag förstår men den är också ganska dyr (?). För nästan 3800kr får man ju mkt roligt. Det är priset som har avskräckt mig. Hade den varit billigare hade jag köpt en

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Bambu View Post
                      @ calu904:

                      Sorry, Jag kan inte se bilden. Det verkar vara något strul med ditt attachment...??

                      Är det en bensin eller en diesel du har?

                      Hej! Hoppas att det går att se bilden nu...

                      Det är en bensin. Snittförbrukningen ligger mellan 0,6-0,7. Men då kör man ju aldrig snabbare än 140 heller.

                      Comment


                      • #56
                        Jaa nuuu kan jag se din fina ljusblåa Fiat!

                        Lustigt, igår kom det ut en röd sådan 4x4 -06:a på Bytbil. Den hade inte ens gått 1000 mil ännu. Den Pandan såldes direkt verkar det som, den var borta redan efter en timme eller så.! Den verkar vara en lättsåld bilmodell.

                        Intressant med bränsleförbrukningen på 1,2 liters-fyran. Den var blygsammare än jag hade trott. Den nya Pandan har förstås betydligt mera resurser i motorn, med de extra 25 hästkrafterna. 140 km/tim är inga som helst problem med den, om man vill.

                        Men gasar man mycket kommer åxå bensinnotan att bli högre än din. Inget är gratis.
                        /Sven

                        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                        ++

                        Comment


                        • #57
                          Pandavänner, vad jag längtar till snö!!!

                          Provkörning på Skillingaryds skjutfält i sand gav mersmak. Pandan tuggade sig fram exemplariskt i sandöknen med tre gubbar i 100-kilosklassen ombord. Lättare stigningar i sanden testades också med stor framgång och kommande veckor ska det hårdköras på riktigt med följebil som kan rädda situationen om man blir övermodig i den småländska sandöknen. Ett visst inslag av träskmark utgör en pikant utmaning!

                          Rostskydd på Dinitrolcenter Huskvarna är beställt. Denna man har skyddat bilar åt mig sedan 1989 och jag vill beteckna honom som mycket seriös.

                          Varför väntade jag så länge på att köpa denna lilla juvel?

                          Comment


                          • #58
                            Hej igen kära Pandavänner, och övriga läsare.

                            Nu har min Panda passerat 3000 mil och varit inne på sin 1:a service. (Hedins auktoriserade Fiat-service i Vara.) Olja, oljefilter, luftfilter, kupéfilter och tändstift byttes ut. Dessutom görs diverse kontroller och tester. Jag fick tillbaka utbytta originaldelar, precis som jag begärt. (Ej olja och oljefilter!!) Tändstiften var av en typ som jag inte har bekantat mig med förut, de har en liten vass spets i änden på mittelektroden...

                            Jag passade även på att låta verkstaden installera en motorvärmare och kupévärmare. (Defa)

                            Jag är nöjd med servicen, förutom att bromssystemet inte togs isär, rengjordes och försågs med ny kopparpasta- /silicon-smörjmedel, när de ändå kollade broms-padsen. Detta är nu fixat på en lokal liten verkstad här i byn istället, så att allt är klart inför vintern!!
                            Bakbromsarna har nämligen viss en benägenhet att inte alltid vilja gå tillbaka ordentligt annars, vilket kan märkas som skrikljud i bakbromsarna när man backar ut från en parkering t.ex.

                            Nu har jag även fixat superlyse på Pandan! Hur jag preparerade Osram:s Night Breaker-glödlampor finns beskrivet i en post ovan, men nu har jag även ordnat till strömförsörjningen till dessa. Alla strömkablar till huvudstrålkastarna är nu på 2,5 kvadrat-mm och matas via nyinsatta reläer direkt från batteriet! Även jordkablarna är utbytta till 2.5 kvadrat-mm, som jordar direkt i karossen via en skruv. DET blev ett FANTASTISK bra ljus! (Både hel och halv!)

                            Till saken hör att jag inte gärna vill har massa extralampor i fram på bilen som blir utsatta för väder och klåfingriga typer. Dessutom vill jag ju även ha ett sjysst halvljus!!

                            Nu återstår bara att få på de nya däcken som ligger här och väntar, sedan kan kung Bore komma och skapa snö- och vinter-kaos bäst han vill!
                            Last edited by Bambu; 23 October 2015, 22:16.
                            /Sven

                            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                            ++

                            Comment


                            • #59
                              Jag, som nästan bara brukar köra kortare sträckor, gjorde en tur ned till Bohuskusten häromdagen. Med en ny-servad bil och bromsar som numera absolut inte låg på det allra minsta. Färden omfattade såväl 70, 80, 90, 100 och 110-vägar. Faktiskt en mycket stor del 110-motorväg. Speciellt motorvägen norr om Uddevalla är mycket backig och kräver att den lilla 875-kubiks-twinen får jobba på ganska bra. Det var emellertid inga som helst problem att hålla motorvägstempot där heller. Jag höll trafikrytmen och gjorde inga försök till ekonomikörning under hela resan.

                              Efter resan, som blev ca 34 mil tur och retur kunde jag på bilens färddator avläsa en bensinförbrukning på 0,6 liter per mil! Helt klart en godkänd siffra för min del. Jag upptäckte dessutom, när jag kollade däckstrycket efteråt, att jag borde haft ett eller två hekto mer för att följa instruktionsboken. Det kanske hade kunnat sänka förbrukningen ytterligare?

                              Bränsleförbrukningen var helt i nivå med den lilla framhjulsdrivna fyrcylindriga turbo-dieselbilen jag kört sträckan med tidigare. (1400 cc) Den största skillnaden var att Fiat:en orkade mycket bättre i backarna på den bohuslänska motorvägen.
                              Last edited by Bambu; 29 October 2015, 22:41.
                              /Sven

                              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                              ++

                              Comment


                              • #60
                                Hej Pandavänner (och andra)!
                                Obegripligt att detta fordon inte säljer mer i detta land men det måste bero på folks okunskap om Fiatbilarnas kvaliteter numera. I och för sig är jag glad över att kunna köra en bil som faktiskt väcker uppseende utan att vara skrytig. Detta skulle ju inte vara fallet om det rullade tusentals av dem på våra vägar.
                                350 mil har det blivit på knappt två månader och jag noterar en snittförbrukning på 0,72 liter/mil. Märk väl att gasfoten är ganska tung, jag körde från Kastrup till Jönköping på tre timmar (ca 140 på mätaren mest hela tiden då det var natt och väldigt gles trafik) och kom då upp i 0,75 l/mil. Helt OK tycker jag.
                                När jag får tid ska jag passa på att sätta den på riktiga prov i terrängen och jag längtar som sagt till snön vilket jag inte gjort sedan jag var barn .
                                Intressant och mycket seriöst det där med kablarna för att få bättre ljus Sven! Det hade jag aldrig kommit på, måste undersökas.
                                Lev väl och hoppas vi kan dela fler erfarenheter.
                                /Erik alias Günther i Jönköping

                                Comment

                                Working...
                                X