Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Robert Sollare View Post
    Apropå oljebyte. För något år sedan köpte jag Biltemas: "Oljesug, manuell/tryckluftsdriven" (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...en-2000028386/)

    Helt klart värt investeringen. Inget mer krypande under bilarna med kladdiga öppna kärl och spill. Bara ner med sugröret i hålet/röret för oljestickan och sedan pumpa upp vacum. Sen sköter den sig själv tills oljan är slut i motorn.
    Ingen passning av skrikiga oljepumpar som jag också provat.... När det är klart läser jag av på utsidan av behållaren vilken volym som sugits ut och häller tillbaka samma volym ny olja i motorn. Enkelt !
    Behållaren till spilloljan häller jag sedan tillbaka i den tomdunk som jag, och säkert ni också har stående.

    Den är trevlig när man ska byta bromsvätska också. Man slipper pumpa pedalen, det räcker med en person och det går snabbare. Mycket bättre än varianten man skruvar på bromsvätse behållaren.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Robert Sollare skrev:

      Inget mer krypande under bilarna med kladdiga öppna kärl och spill. Bara ner med sugröret i hålet/röret för oljestickan och sedan pumpa upp vacum. Sen sköter den sig själv tills oljan är slut i motorn.
      Ingen passning av skrikiga oljepumpar som jag också provat.... När det är klart läser jag av på utsidan av behållaren vilken volym som sugits ut och häller tillbaka samma volym ny olja i motorn. Enkelt !
      Ursäkta, men hur gjorde du med oljefiltret? Det sitter väl bakom motorn och borde slabba lite vid bytet (innehålla en del olja åxå) Det är ganska trångt där ser det ut som...
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • Originally posted by Bambu View Post
        Ursäkta, men hur gjorde du med oljefiltret? Det sitter väl bakom motorn och borde slabba lite vid bytet (innehålla en del olja åxå) Det är ganska trångt där ser det ut som...
        Jag satt och klurade lite på det också? Du skiftar väl inte BARA oljan? Då blir den dålig igen ganska fort.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Hej, nyreggad på forumet, men gammal i bilbranschen, jobbat med Fiat och alla andra märken sedan början av 70-talet.
          Inne på min andra Panda nu, en Cross -16.
          Hade en Panda 4x4 12:a och sen en Fiat 500 1,2 och efter den en Abarth Competizione 180 hk, men gillade Pandan så mycket att jag köpte en ny.
          Knappt körda 100 mil och beställt en box som friskar upp maskin till 110hk från original 90.

          Hjälper gärna till så gott jag kan med råd och jobb då jag fortfarande jobbar som mekaniker.

          Mvh/Göran

          Comment


          • Välkommen hit Göran!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Originally posted by per View Post
              Välkommen hit Göran!
              Tackar

              Comment


              • Välkommen Göran. Antar att du jobbar i Stockholm så får man fråga vilken verkstad? Känns tryggare när man lämnar in bilen där det jobbar en entusiast.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Originally posted by 84jr0 View Post
                  Välkommen Göran. Antar att du jobbar i Stockholm så får man fråga vilken verkstad? Känns tryggare när man lämnar in bilen där det jobbar en entusiast.
                  Tack, jobbar på Mekonomen i Nacka.

                  edit: Även jobbat på Scanauto med Fiat och Alfa innan de konkade.
                  Last edited by 4x4; 20 July 2016, 19:09.

                  Comment


                  • Välkommen till Fiat träsket
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • Jag hade lite mail-kontakt med transportstyrelsen idag. Fick ett vänligt och mycket snabbt svar.

                      Det finns 1.561 Fiat bilar registrerade med handelsbeteckningen Panda.

                      Av dessa är 505 av årsmodell 2012 eller nyare. (Alltså Mk III)

                      Av dessa 505 nyare Panda har 277 fyrhjulsdrift, alltså över hälften!

                      De ni!



                      Edit:

                      Men att det skulle behövas ett modellforum för en så'n udda bil som Pandan är förstås bara trams.... Det finns ju denna tråden att posta i ...

                      Till dags datum har denna tråden haft över 11.330 läsare! Det är ganska mycket!
                      Last edited by Bambu; 18 July 2016, 15:01.
                      /Sven

                      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                      ++

                      Comment


                      • Originally posted by pazzo View Post
                        Välkommen till Fiat träsket
                        Tackar

                        Comment


                        • Välkommen Göran!

                          Spännande att höra om "trimningen", vilken effektbox har du valt?

                          Jag är själv ganska ny på forumet och tycker det är en fantastiskt intressant plats som jag tyvärr inte besökt tillräckligt ofta, det ska bli bättring.
                          Jag och familjen är riktigt nöjda med Pandan som från början skulle vara vår vinterbil men som verkligen roar oss rejält även på sommaren.
                          Jag är lite "offroadintresserad" och körde för några år sedan Chevrolet Suburban, ganska stor skillnad mot Pandan men en rolig erfarenhet. Att tanka Suburban var en upplevelse då tanken rymde 160 liter och jag kom ca 90 mil på en tank.

                          Pandan sattes på prov häromveckan då jag fick flytta hem dottern från STHLM. Grindvagn (750 kg totalvikt) efter Pandan i 100-110 km/h Jönköping-STHLM-Jönköping resulterade i 0.9 liter/mil, helt OK tycker jag med tanke på att jag snittar 0,7 vanligtvis.

                          Jag lurar också på riktiga sommarsulor på Pandan och tar intresserat del av era erfarenheter i tråden framöver.

                          Vänliga hälsningar Erik

                          Comment


                          • Hej Sven!
                            Mycket intressant, går det att få veta hur det är uppdelat, alltså var dom finns i landet? Vi har två pandaåkare här i stan som jag vet om. En svart av nyare modell, som man nästan ser flera gånger om dagen och en gul av äldre modell som man ser lite då och då.
                            Och föresten var ska man maila för att få fram sådan information? Det vore intressant att veta hur många i Sverige som åker Qubo

                            Det blev något fel, jag skulle ha citerat Bambus inlägg nr #115
                            Last edited by Qubo; 25 July 2016, 15:51.

                            Comment


                            • Qubo skrev:

                              Och föresten var ska man maila för att få fram sådan information? Det vore intressant att veta hur många i Sverige som åker Qubo
                              Man får maila till fordonsurval på transportstyrelsen. MEN det är ingen gratistjänst. Det kostar pengar, om du vill ha detaljerade uppgifter.

                              Jag ställde bara 3 enkla frågor som gav 3 korta svar så det kostade mig inget alls i det fallet.
                              /Sven

                              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                              ++

                              Comment


                              • Originally posted by Bambu View Post
                                Qubo skrev:



                                Man får maila till fordonsurval på transportstyrelsen. MEN det är ingen gratistjänst. Det kostar pengar, om du vill ha detaljerade uppgifter.

                                Jag ställde bara 3 enkla frågor som gav 3 korta svar så det kostade mig inget alls i det fallet.
                                Tack för svaret. Då ska jag göra ett försök

                                Comment

                                Working...
                                X