Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jag blev med Fiat Panda 4x4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Günther skrev:

    Jag lurar också på riktiga sommarsulor på Pandan och tar intresserat del av era erfarenheter i tråden framöver.
    Jag med faktiskt, lite grand i alla fall. Jag ville nyss köpa snygga alu-fälgar till dessa via ebay, men killen som sålde alu-fälgarna, avsedda för Fiat Panda Lounge, sade att dessa inte passar på 4x4, trots identiska mått 6x15 ET=35 och 4x98. De går inte att få dit för att det tar emot vid bakbromsen på Panda 4x4 sade han. Skumt tänkte jag, men det kan kanske stämma...

    Lite konstigt är det eftersom frambromsarna är kraftigare än bakbromsarna. Men å andra sidan hade han väl gärna sålt dem om han visste att han inte i så fall skulle få problem senare.

    Sådana här däck skulle jag gärna vilja ha, lite bredare, tystare, bränslesnålare och bra på våta vägar:

    http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-234508

    Edit:

    Nu har jag även varit i telefonkontakt med däckonline, en hjälpsam dam svarade vänligt på mina frågor.

    Om man från originaldäcken, 175/65 R15 går upp i bredd till 185 men går ner i höjd till 60, dvs 185/60 R15 så blir hjulet 0,9 % MINDRE. Men det är helt lagligt med en avvikelse som är mindre än 5%. Alltså helt OK.

    Om man istället väljer 185/65 R15 så blir hjulet istället 2,14% större, vilket åxå är helt OK enligt reglerna. Jag skulle nog föredra det senare eftersom hastighetsmätaren redan idag visar lite för mycket....

    Dessutom sänks motorns varvtal något.... Får se hur jag gör.

    Det blir kanske detta däcket istället:
    http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-234503
    Last edited by Bambu; 26 July 2016, 17:33. Reason: Tillägg om däcksdimensioner
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • Fyra sådana här fälgar med sommardäck skulle smaka fågel på min pastell-vita Panda.

      Click image for larger version

Name:	fiat-panda-312-alufelgen-6x15-et35-anthrazit-diamantgrau-originalzubehoer-mopar.jpg
Views:	1
Size:	16.1 KB
ID:	252429
      /Sven

      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
      ++

      Comment


      • Originally posted by Bambu View Post
        Fyra sådana här fälgar med sommardäck skulle smaka fågel på min pastell-vita Panda.

        [ATTACH=CONFIG]18428[/ATTACH]
        Riktigt snygga, vad är det för fälgar som sitter original på Pandan?

        Comment


        • Qubo skrev:

          Riktigt snygga, vad är det för fälgar som sitter original på Pandan?
          Det är likadana fälgar. fast med annan färgsättning. Originalfälgarna är ljusare och mer enfärgade, men exakt samma gjutning.
          Fälgen på den föregående bilden är ett Fiat originaltillbehör för Panda. Lite dyra att köpa i Sverige, men väldigt snygga. Jag håller på att kolla runt på webben vad det är för priser utomlands...
          Men å andra sidan är de ju säljbara om man inte behöver dem längre. Så helt bortkastade pengar blir det ju aldrig.

          Originalfälgarna som levereras med Panda 4x4 ser ut så här:
          Attached Files
          Last edited by Bambu; 27 July 2016, 22:58.
          /Sven

          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
          ++

          Comment


          • Så här ser de mörka fälgarna ut på en pastell-vit bil.
            Hmmm... jag undrar om de kanske rent av levererades som standard-fälgar till Antarctica-modellen?

            Click image for larger version

Name:	Fiat-Panda-1024x682.jpg
Views:	1
Size:	111.1 KB
ID:	252432
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • Jag tror de gjorde det. Jag har iaf de mörkare fälgarna på min bil. Funderar på att skaffa en uppsättning till och köpa riktiga vinterdäck till den här säsongen. Om jag inte köper en Giulia istället...
              Christian

              Kör nu:


              I garaget:

              Comment


              • Jag visste att jag sett dom någonstans, jag kom bara inte på var jag sett dom

                Comment


                • Nu har jag även hittat de här "piratfälgarna". Snygga, lite luftigare, Italienska, lägre pris och ett serviceinriktat försäljningsföretag. Det börjar luta mer åt dessa just nu.......

                  Click image for larger version

Name:	MAK_Torino.jpg
Views:	1
Size:	10.2 KB
ID:	252433
                  Last edited by Bambu; 30 July 2016, 00:36.
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • Originally posted by Bambu View Post
                    Nu har jag även hittat de här "piratfälgarna". Snygga, lite luftigare, Italienska, lägre pris och ett serviceinriktat försäljningsföretag. Det börjar luta mer åt dessa just nu.......

                    [ATTACH=CONFIG]18436[/ATTACH]
                    Dom där var ju faktiskt ännu snyggare än tidigare förslag, du måste visa bilder på bilen om du får på dom skorna

                    Comment


                    • Jag måste visa en sak till. När jag var ute och "härjade" på webben dök detta plötsligt upp. Något för den som vill jaga vildsvin, sätta på extraljus eller kanske bara höja macho-känslan på sin Panda 4x4.

                      Click image for larger version

Name:	med-356-ix.jpg
Views:	1
Size:	89.3 KB
ID:	252434
                      /Sven

                      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                      ++

                      Comment


                      • Originally posted by Bambu View Post
                        Günther skrev:



                        Jag med faktiskt, lite grand i alla fall. Jag ville nyss köpa snygga alu-fälgar till dessa via ebay, men killen som sålde alu-fälgarna, avsedda för Fiat Panda Lounge, sade att dessa inte passar på 4x4, trots identiska mått 6x15 ET=35 och 4x98. De går inte att få dit för att det tar emot vid bakbromsen på Panda 4x4 sade han. Skumt tänkte jag, men det kan kanske stämma...

                        Lite konstigt är det eftersom frambromsarna är kraftigare än bakbromsarna. Men å andra sidan hade han väl gärna sålt dem om han visste att han inte i så fall skulle få problem senare.

                        Sådana här däck skulle jag gärna vilja ha, lite bredare, tystare, bränslesnålare och bra på våta vägar:

                        http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-234508

                        Edit:

                        Nu har jag även varit i telefonkontakt med däckonline, en hjälpsam dam svarade vänligt på mina frågor.

                        Om man från originaldäcken, 175/65 R15 går upp i bredd till 185 men går ner i höjd till 60, dvs 185/60 R15 så blir hjulet 0,9 % MINDRE. Men det är helt lagligt med en avvikelse som är mindre än 5%. Alltså helt OK.

                        Om man istället väljer 185/65 R15 så blir hjulet istället 2,14% större, vilket åxå är helt OK enligt reglerna. Jag skulle nog föredra det senare eftersom hastighetsmätaren redan idag visar lite för mycket....

                        Dessutom sänks motorns varvtal något.... Får se hur jag gör.

                        Det blir kanske detta däcket istället:
                        http://www.dackonline.se/cgi-bin/rsh...n&typ=R-234503

                        Vet inte om det är till intresse för någon av er men jag kan i alla fall berätta att jag kör min panda med 215/45 r18 (ganska säker på dimensionerna) och det är det bredaste man kan montera på en panda. Jag har 5mm spacers på men det funkar även utan . Bilen blir naturligtvis varken bränslesnålare eller tystare med de hjulen men Pandan klarar ändå av dem bra. Jag märker en minimal ökning i förbrukning och ljudnivå men i det stora hela funkar det fint!
                        Last edited by Wallie; 7 August 2016, 22:26.

                        Comment


                        • Wallie skrev:

                          Vet inte om det är till intresse för någon av er men jag kan i alla fall berätta att jag kör min panda med 215/45 r18 (ganska säker på dimensionerna) och det är det bredaste man kan montera på en panda.
                          I den här tabellen säger man att det t.o.m går att få på både 225 och 235/35 R18!

                          http://www.automobile-catalog.com/ti...bo_85_4x4.html

                          De där breda däcken ser säkert fräckt och snyggt ut, men jag ser mest till funktion så det däcket jag väljer blir "futtiga" 185/60. Jag kunde även ha valt 195/60 men det föregående var tystare och har lägre rullmotstånd. Dessutom är det smalare en fördel om man råkar köra i en stor vattensamling i mörkret.

                          Men det är jag det, hos mig får det gärna var estetiskt tilltalande, men inte på bekostnad av optimal funktionalitet.

                          Jag fick förresten precis nu ett SMS om att mina nya alu-fälgar levereras hit efter lunchtid idag. Ska bli kul att se dom i verkligheten. De är italienska och modellbeteckningen är passande för en Fiat, nämligen "Torino". (Turin på svenska)

                          Däcken befann sig i Malmö i helgen, så de är nog snart på gång de med. Jag återkommer med en bild så småningom.
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • Originally posted by Bambu View Post
                            Wallie skrev:



                            I den här tabellen säger man att det t.o.m går att få på både 225 och 235/35 R18!

                            http://www.automobile-catalog.com/ti...bo_85_4x4.html
                            Allting går! Om man kan tänka sig några repor på innerskärmarna bak och filar ner klackarna på stötdämparfästena fram så kan man nog få in lite bredare däck Jag är ingen expert i ämnet och jag inbillar mig att det kanske beror lite på ET-måttet på fälgen men jag har väldigt, väldigt svårt att tro att man klarar bredare än 215 på pandan utan att mer eller mindre anpassa hjulhusen !

                            Självklart kan man också köpa fälgar med smalare däck, Bambu! Jag snubblade över mina fälgar lite av en händelse och kunde inte låta bli att slå till men man kan absolut ha lite smalare däck också. Jag har 195 på mina vinterdäck och jag tycker att det ser ganska bra ut det med .

                            Comment


                            • Nu har jag fått och t.o.m fått på de nya fälgarna och däcken på Pandan. Jag har inte hunnit märka ljudminskningen ännu då det blåst storm här idag. Det hörs rätt ordentligt i Pandan när det stormar..
                              Fälgarna heter MAK Torino och har samma mått som originalfälgarna 6J/15 offseten är 35mm och bultmönstret 4x98. Däcken är Goodyear EfficientGrip Performance 185/60 R15. Dessa har en ljudnivå på 67 dB mot originaldäckets 71dB.

                              Så här ser det hela ut, före och efter. (På dessa bilder syns åxå mina mörktonade bakrutor som jag nämnt tidigare)

                              Click image for larger version

Name:	DSCN1272.jpg
Views:	1
Size:	128.2 KB
ID:	252471

                              Click image for larger version

Name:	DSCN1313.jpg
Views:	1
Size:	137.8 KB
ID:	252472

                              Proceduren med nya fälgar har dock inte varit helt problemfri. Först gick jag till den lokale Fiat-handlaren och frågade vad mörka Panda originalfälgar kostar. (Det var nya ägare och ny personal i företaget sedan några dagar.) Reservdelskillen svarade emellertid 2.300 Kr/st. Durt tänkte jag på ren Skaraborgska.

                              Därefter hittade jag begagnade mörka originalfälgar på e-bay. De kostade 500 Euro. Jag frågade om fraktkostnad till Sverige och fick svaret att då blir det 550 Euro, totalt. Okay tänkte jag, det var dyr frakt men det blir ändå bara ca 1.300 Kr/st. 1000 Kr/st billigare än nya fälgar. Jag försökte köpa dem MEN då ville plötsligt den Ungerske säljaren (rolan-autoparts) att jag inte fick använda PayPal som betalningsförmedling utan istället betala in pengarna direkt på hans bankkonto!!!!

                              Detta vägrade jag naturligtvis, men det var inte så lätt att cancellera affären, han håller fortfarande på att skriva konstiga mail till mig på dålig engelska som jag inte förstår. Jag har anmält det hela till e-bay men jag vet faktiskt inte vad det gör åt saken. Ett nyskapat mail-filter i min mail-klient Thunderbird blev den effektiva lösningen.

                              Men jag hade även hittat de här MAK Torino-fälgarna på e-bay för 110 Euro styck. Den Italienske säljaren Alessandro Felappi (felaps10 på e-bay) svarade vänligt att han även säljer till Sverige. 4 fälgar och frakt blir totalt 450 Euro meddelade han!!! Alltså mindre än 1.100 Kr/st. Helt underbart tänkte jag och beställde. Jag betalade via PayPal och fälgarna skickades samma dag. De fraktades med TNT som transportör. Efter en vecka kom en kille i en liten lastbil och levererade vid min dörr. Fälgarna kom i två original-kartonger. Den ena (kanske båda) kartongerna hade aldrig varit öppnade efter fabriksleverans. Säljaren har varit mycket hjälpsam under hela processen och ville åxå att jag kollade så allt var OK och passade mekaniskt innan jag lade på däcken (det blir ju svårt att returnera fälgar som det har monterats däck på, om så skulle behövas.)

                              Det går jättebra att handla på e-bay, men en viss försiktighet och noggrant val av säljare kan vara bra.
                              Jag har medvetet satt ut säljarnas namn för att även ni skall kunna dra nytta av mina erfarenheter.

                              Jag har kommit på EN nackdel med de nya, mer öppna fälgarna - Jag måste MÅLA bromsoken och naven till bromsskivorna! NU syns det mycket tydligare om det finns smuts och rost.
                              Last edited by Bambu; 11 August 2016, 21:29.
                              /Sven

                              Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                              Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                              ++

                              Comment


                              • Eftersom denna tråd ganska snabbt blev en projekttråd flyttades den härmed till rätt sektion.
                                Ordning o reda städning på fredag.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X