Announcement

Collapse
No announcement yet.

Start&stop failure eller varning?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Start&stop failure eller varning?

    Hej,

    Någon mer som har start&stop teknik i sin italienska bil? Senaste dagarna har min börjat visa nedanstående varning. Vet inte hur jag ska tolka det, varning eller fel. Läste lite på nätet och enda som jag kan tänka mig kan spela in roll är att det är väldigt varmt dessa dagar och att den kanske stängs av för att AC-n ska hålla igång. Annars är det vanligt att det står "Start and Stop unavailable" som kan enligt instruktionsboken betyda mycket, t.ex. otillräcklig batteriladdning om man kör korta sträckor. Denna varning kan jag inte hitta i min instruktionsbok. Har inte hunnit läsa av felkoder än.

    Några idéer?

    Click image for larger version

Name:	ssfailure.jpg
Views:	1
Size:	69.7 KB
ID:	258298
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Kan de va nått?

    The "start & stop unavailable... check engine" + CEL and triangle light came up this morning.


    I was driving halfway and felt a loss of engine power. So I anticipated the CEL and messages popping up and it did. I couldn't stop anyhow where I was so I ignored it and continued driving to my destination in limp home mode.


    It was the 3rd time it has ever happened to my car.


    1st time, it was probably due to the sensors getting wet after an overnight rain.


    2nd time, I was cleaning the engine bay and sprayed too much water around the gearbox area. Mine is a selespeed.


    3rd time which was this morning, it was again probably due to the overnight rain and sensors getting wet.


    In all occasions, the CEL went away after restarting the engine 3 times. The issues were all water related so I believe it was due to one of the sensors controlling start & stop around the gearbox getting wet.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • #3
      Jag får inte check engine felet i samband med detta. "Start & Stop unavailable" är rätt vanligt att man får till exempel när man backar, då stängs den av av säkerhetsskäl. Sen kan den stängas av om du har all elektronik igång samtidigt och batteriet har tappat lite laddning då stänger den också av i väntan på tillräcklig laddning. Men det här med !-tecknet vet har jag ingen aning vad det kan vara för något.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Start och stopp fungerar inte om oljetempen är lägre / högre än normalt. (Alltså innan motorn är varm).
        Start och stopp brukar inte vara aktiv på vissa bilar när man har på ac vill "full power" heller.
        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dice View Post
          Start och stopp fungerar inte om oljetempen är lägre / högre än normalt. (Alltså innan motorn är varm).
          Start och stopp brukar inte vara aktiv på vissa bilar när man har på ac vill "full power" heller.
          Precis, och då står det i skärmen att s&s är otillgänglig! Nu har jag ett generellt fel inte otillgänglighet.
          Last edited by 84jr0; 25 May 2014, 23:07.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Ok sorry! Missuppfattade.
            Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

            Comment


            • #7
              Nu fick jag ut felkoder.

              B1047 - LIN Serial Line (Tror att LIN står för Local Interconnect Network och att batteri sensorn är kopplad via den)
              U1739 - Battery Sensor (IBS)

              Låter inte blodigt dyrt alls, man kanske vågar lämna in bilen för att få det fixat men om man skulle göra det själv, vad behöver man ha för delar? Någon som har koll?
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Har varit på semester en sväng och inte hunnit ta tag i problemet men idag tittade jag lite mer på detta och IBS-en sitter på minuspolen på batteriet och en sladd som förmodligen går till ECU (LIN Serial Line). Ska ringa på måndag och se om man kan få ut den på garantin annars kostar den ca 450kr vad jag kunde se på ePer.

                Click image for larger version

Name:	ibs.jpg
Views:	1
Size:	53.2 KB
ID:	249444
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  En aukt Fiat verkstad får inte utföra garantiärende på Abarth fick jag veta så det var bara att motvilligt vända sig till Torvalla Bil. Garantin på min bil har gått ut för 2 månader sen och det gick inte att göra något på goodwill. Slutade med att jag köpte IBS-en för 1068kr och får byta ut den själv och släcka felkoder.


                  Efter bytet så funkar allt klockrent. Var tvungen att öppna upp den trasiga IBS-en för att se vad som finns på insidan och till min förvåning var det blött inne i den trots att jag var tvungen att använda våld för att få isär den. Tittar man närmare på kretsarna så ser man att den har fått kortslutning och brunnit pga vatten. Den nya har samma hårdvaru- och mjukvarurevision så man kan tycka att min gamla var måndagsexemplar.

                  Click image for larger version

Name:	ibsOpen.jpg
Views:	1
Size:	74.9 KB
ID:	249450
                  Last edited by 84jr0; 19 June 2014, 20:24.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X