Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laddningslampan tänd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Laddningslampan tänd

    På väg hem från jobbet idag så började helt pötsligt laddningslampan att lysa. Helt utan någon förvarning. Har inte haft något som helst problem med laddningen innan.
    Är det generatorn som är slut eller kan något annat pajjat. Den slocknar inte när jag varvar upp utan lyser konstant.
    Kostnad för verkstad att byta?
    Bilen är en 20VT

  • #2
    Hej! Ganska vanligt på 20VT, den sitter nära turbon och känsliga regulatorbryggan i synnerhet. Speciellt kanske på en lite trimmad bil där det blir ännu varmare.

    Bytet är inte jättesvårt men kräver flytt av ac-kompressorn så det är lite omständigt. Som alltid vill jag skicka dig till Autoalfa i Gbg, men i Sthlm blir det kanske inte lika trevligt eller billigt. ViaBil kanske..?
    Generator borde finnas på Bildelsbasen eller Ebay.

    Efter mitt eget generatorbyte drog jag en extra kylslang från grillen som hittills (i ca 12000mil) verkar fungerat bra..
    Bild:
    http://sfk.ibk.se/depa/showfile.php?...9&type=picture
    (Aluslangen i vänstra hörnet)

    Fiat uppmärksammade som bekant själva problemet på slutet så 99 och 00 har oljetempmätaren ersatt av voltmätare.
    Last edited by per; 26 May 2014, 23:14.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack för snabbt svar. Passar bara 20VT eller kan jag använda en från en annan modell?

      Comment


      • #4
        Osäker men kolla serienumret på generatorn. Trol. endast 20VT, och olika för AC eller utan AC.

        Gamla skruvade Coupeer kan ibland sakna värmeplåten (!!) runt turbon så då blir det såklart problem. Inte på din hoppas jag?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Får en ny generator på måndag och skall börja skruva i veckan. Då får vi se hur det ser ut med skyddsplåtar osv.
          Funderar allvarligt på att uppgradera intercoolern när jag ändå är igång och river i sakerna.
          Jobbar ju på Biltema så handla blir lätt.

          Comment


          • #6
            Följer detta med spänning.
            Min oljelampa lyser när jag kopplar in batteriet och tändningen är avslagen !!! Däremot verkar den ladda ?!
            Oljevarningslampan och laddningslampan går på samma anslutning på generatorn och är vad jag kan se inte ansluten till något annat.
            Mystiskt.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Hur ser säkringshållaren ut..? Brunnet etc.?
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Nya generatorn visade sig ha kärvat ihop totalt. Är det möjligt att plocka delar från den och laga min gamla?

                Comment


                • #9
                  Visst går det men om du köpt den på skroten har du returrätt eftersom den är kass.
                  Det som kan paja på en generator är i ordning från vanligt till ovanligt:
                  - själva regulatorn
                  - lagren som skär ihop
                  - kolen tar slut
                  - en eller flera dioder trasiga

                  Du kan ju prova att operera ut regulatorn från den ihopkärvade. Lyckas du med det kan du rädda din egen generator.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Har inte fått hem den men dom ringde från skroten när dom såg skicket. Dom har plockat loss kol och diodbrygga som jag kan få för 200. Räcker detta? Sorry men är total novis

                    Comment


                    • #11
                      http://www.mister-auto.se/sv/generat...6!047!771.html

                      Mister Auto har en för 1744 kr. Du måste skicka din gamla generator i retur annars blir det ett högre pris.

                      Det kanske finns billigare på andra sajter. Jag brukar kolla priser på:

                      http://www.bildelaronline24.se
                      http://www.autokatalogen.se
                      http://autopartsmarket.eu/
                      http://www.mister-auto.se/
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #12
                        Kollade i workshop manualen och 20VT ska ha en 100A generator. Länken ovan gällde en 85A. Den funkar bra till 20V.
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Jag tror inte manualen stämmer med hur majoriteten bilar levererades. Dom 20vt som jag kikat på har 85A originalmoterat. 85A är redan det kraftigt överdimensionerat i en bil som Coupen.
                          Det gäller att hitta en Fiat/Alfa/Lancia generator som moteringsmåtten är exakt överensstämmande.
                          Bravo HGT och Marea 20v har samma generator.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment

                          Working...
                          X