Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 Special T 1972

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det har uppkommit ett skumt ljud också. Låter nästan som en hund eller nåt. Voff, voff, voff. Funderar på om det kan vara hjullager eller nåt med kardan. Funderingar? Körde en sväng och försökte känna på hjulen/naven efteråt men det var inget som var mycket varmare än något annat.

    Kan det vara så att hjullagren har tagit stryk om bilen nästan bara har stått? Ska jag kolla dom först och packa om dom med nytt fett eller är det bättre att byta rakt av? Är det någon som vet hur det ser ut om man ska byta dom? Själv minns jag inte riktigt, det var länge sedan jag hade en riktig gammel-Fiat.
    Last edited by mirafiori; 4 June 2014, 19:11.
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #17
      Snygg (trots kulören )
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #18
        Fasiken vad läcker kärra!! Ljudet kan bero på att det har rostat i botten lagerbanan och rullen när bilen stått still.Du får nog ta isär och kolla isåfall.Det kan hända mycket när en bil står still.Har kardanknutarna fettnipplar? pumpa i så fall in fett där och se om det blir tyst.
        Om det är samma lager som den vanliga 124:an så har jag nog lager sketabilligt.VBK 303 heter de framhjulslager jag har.Är inte helt säker men jag har nog tätningar och mutter också.
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #19
          Originally posted by alfamats View Post
          Fasiken vad läcker kärra!! .
          Håller med och mycket gummi är snyggt, ser helt rätt ut

          Comment


          • #20
            Sketsnygg!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Så jättefin bil - och färgen är ju riktigt 70 - tal, men fanns i många nyanser. Ser ut att vara samma nyans som min 128:a
              Och så bra att den togs omhand av någon som uppskattar dess ovanlighet. Så att det inte blev typ "tyskstuk" av den.
              Som man nu ser att alla gamla fina Jetto´r bli "tyskstuk" när far och morföräldrar slutar köra, och barnbarnen tar vid......

              Detta är en fin och komfortabel bil, som med rätt omvårdnad, blir till stor glädje till en ganska billig peng.

              Oljudet kan vara bromrelaterat. Behöver inte bli varmgång, men klossarna är med och släpar, och vov - vov-ljudet uppstår där de har stått mot skivorna. Kolla hur skivorna ser ut.
              //R//

              Comment


              • #22
                Riktigt fin bil och härligt retro kulör!

                Snyggt med nya mattorna.

                Comment


                • #23
                  Tack för allt beröm Jag gillar verkligen färgen, riktigt sjuttiotal.
                  Tack för tipsen om oljudet, är bortrest i helgen men sen ska jag ta itu med det. Köpte en fettspruta idag så nu ska det smörjas överallt det går...

                  Ljuddämparen har rostat inifrån pga stillestånd så nu har jag beställt ett nytt avgassystem. Bilder kommer när det anländer.
                  Christian

                  Kör nu:


                  I garaget:

                  Comment


                  • #24
                    Fettspruta? SÅ gammal är den väl inte?
                    Tror Fiat slutade med sånt på 50-talet. Men kanske det sitter nån nippel på nån kardanknut..?
                    Last edited by per; 5 June 2014, 22:44.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      "Kardanaxelns främre hylsa" tror jag det står i boken Där sitter iaf en nippel. Sen gillar jag att köpa verktyg, vem vet, nästa Fiat kanske kommer från 50 talet...
                      Christian

                      Kör nu:


                      I garaget:

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by mirafiori View Post
                        "Kardanaxelns främre hylsa" tror jag det står i boken Där sitter iaf en nippel. Sen gillar jag att köpa verktyg, vem vet, nästa Fiat kanske kommer från 50 talet...

                        Helt rätt tänkt..!
                        captainmorgan

                        Comment


                        • #27
                          Stämmer det var den jag tänkte på.
                          Sitter en likadan på Argentan.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #28
                            Detta med smörjnipplar hängde med in på 60-talet.
                            Har en hel del nipplar på min 1100:a
                            Skall servas nästa vecka, får se hur många det är - kommer inte ihåg just nu. Men på kardan sitter det minst en ....
                            //R//

                            Comment


                            • #29
                              http://www.blocket.se/vasterbotten/F...tm?ca=23_1&w=3

                              Du verkar ha ett stort garage...kanske en till....
                              captainmorgan

                              Comment


                              • #30
                                Vilken tuff bil! Men inget mer just nu. Förutom en 130 då
                                Mitt nya avgassystem kom igår. Tycker det är väldigt fint, hoppas att det låter lika bra.

                                Click image for larger version

Name:	20140609_225050.jpg
Views:	1
Size:	196.8 KB
ID:	249428
                                Click image for larger version

Name:	20140609_225103.jpg
Views:	1
Size:	178.7 KB
ID:	249429
                                Christian

                                Kör nu:


                                I garaget:

                                Comment

                                Working...
                                X