Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 Special T 1972

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Fick svar från firman, de säger bara att den inte ingår. Lite drygt då de rekommenderade det kitet som ersättning för SKF-lagret som var slut. Nåväl.
    Last edited by mirafiori; 9 July 2014, 17:19.
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #47
      Originally posted by mirafiori View Post
      Fick svar från firman, de säger bara att den inte ingår. Lite drygt då de rekommenderade det kitet som ersättning för SKF-lagret som var slut. Nåväl.
      Vilken dimension är det på muttrarna?? Jag har några o-identifierade muttrar till fiat.Är det M16*1,5??
      Click image for larger version

Name:	hjullagermuttfiat.jpg
Views:	1
Size:	161.4 KB
ID:	250129
      Last edited by alfamats; 9 July 2014, 19:59.
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #48
        Det där ser ju väldigt lovande ut, jag ska kolla vad det är för dimension. Har du både hö och vänstergängade?
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #49
          Originally posted by mirafiori View Post
          Det där ser ju väldigt lovande ut, jag ska kolla vad det är för dimension. Har du både hö och vänstergängade?
          Får nog meddela att det ser mörkt ut.Kollade runt på nätet lite.Det verkar vara M16*1,5 på 124r.Va ner och mätte på en M16*1,5 gängstång men endera var muttrarna jag hadr för små eller för stora.Men mät på din för säkerhets skull innan vi ger upp.
          Här finns det både hö och vä-gängade. / Mats
          Mats Nilsson

          Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

          Comment


          • #50
            Länge sedan jag skrev något här men det rullar på. En bild från Stoxa, marknad och träff. Väldigt varmt och väldigt trevligt. Hittade ett servicekit till tändningen bla.Click image for larger version

Name:	20140726_101316.jpg
Views:	1
Size:	278.7 KB
ID:	250385

            Det är ju så mycket snyggare med bakelithattar på tändkablarna!
            Click image for larger version

Name:	20140905_150343.jpg
Views:	1
Size:	72.4 KB
ID:	250386

            - - - Updated - - -

            Bytte membran i accpumpen också, verkade vara dags för det. Bilen går mycket bättre vid fullgas men det droppar lite ändå?
            Click image for larger version

Name:	20140905_145939.jpg
Views:	1
Size:	161.0 KB
ID:	250387

            Rejält med skit innanför.
            Click image for larger version

Name:	20140905_150022.jpg
Views:	1
Size:	185.2 KB
ID:	250388
            Christian

            Kör nu:


            I garaget:

            Comment


            • #51
              Lite OT. Jag har varit och tittat på två 130 Berlina också. En var galet dyr utan att vara något särskilt och den andra har jag lagt bud på men vi är inte riktigt på samma nivå ännu. En bild på den finare av de två.
              Click image for larger version

Name:	20140903_142835.jpg
Views:	1
Size:	265.3 KB
ID:	250389
              Christian

              Kör nu:


              I garaget:

              Comment


              • #52
                Sedan har jag fortfarande missljudet kvar. Jag har bytt ett hjullager fram som iof var lite dåligt men utan resultat. Min fråga är om jag ska hoppas att det är dåliga lager i bakaxeln och ta ut drivaxlarna eller försöka hitta en annan bakaxel och byta rakt av? Bakaxel kan jag byta men om jag ska byta lager så behöver jag en press. Synpunkter?

                Fråga nummer två gäller framvagnen. Jag hade bilen inne för hjulinställning i veckan då den drar lite snett. De ställde toe men det framkom att castervinklarna är galna. Vä verkar ok med någon grad positiv vinkel men på högersidan är det ca -3.5 grader. Är det någon som har koll på om man kan kontrollmäta det själv? Jag antar att man shimsar undre eller övre bärarmen på något vis.
                Christian

                Kör nu:


                I garaget:

                Comment


                • #53
                  En väldigt rolig sak har hänt också. Klassiker kommer någon gång i vinter ha ett reportage om en väldigt grön gammal Fiat
                  Christian

                  Kör nu:


                  I garaget:

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by mirafiori View Post
                    En väldigt rolig sak har hänt också. Klassiker kommer någon gång i vinter ha ett reportage om en väldigt grön gammal Fiat
                    Då är det vinter nu

                    Click image for larger version

Name:	IMG_6091 (450 x 600).jpg
Views:	1
Size:	42.3 KB
ID:	250690
                    Last edited by stooges; 31 October 2014, 13:29.

                    Comment


                    • #55
                      Ja, läste just blaskan! Grattis till ett ovanligt bra artikel!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by per View Post
                        Ja, läste just blaskan! Grattis till ett ovanligt bra artikel!
                        Tack! Jag tycker generellt att Klassiker gör väldigt bra artiklar. Extra roligt att den fick vara på omslaget. Det skulle egentligen varit deras Lotus men jag kunde rycka in med kort varsel
                        Nu blev 124:an också nominerad till årets Klassiker så det är bara att gå och rösta!

                        http://www.klassiker.nu/content/tavla-med-klassiker

                        - - - Updated - - -

                        En bild från Klassikers studio vid omslagsfotograferingen. Väldigt annorlunda att se sin bil inomhus i studioljus.Click image for larger version

Name:	20141006_100729.jpg
Views:	1
Size:	114.2 KB
ID:	250865
                        Christian

                        Kör nu:


                        I garaget:

                        Comment


                        • #57
                          Annars har inte mycket hänt. Har fått dit Abarthkåpor på fälgarna men det är i stort sett allt.Click image for larger version

Name:	20140919_193941.jpg
Views:	1
Size:	174.4 KB
ID:	250866
                          Christian

                          Kör nu:


                          I garaget:

                          Comment


                          • #58
                            Tycker att Klassiker har höjt sig flera nivåer de senaste åren och är klart bästa tidningen för alla som gillar att läsa om något annat än bara jänkare. Classic Motor har gått för mycket åt jänkarhållet.
                            Klassiker blir ju inte sämre av att det rätt ofta är Italienska bilar med.
                            captainmorgan

                            Comment


                            • #59
                              Premiärtur till jobbet i morse. Kopplade på batteriet och den startade snällt, det är kvalitet det

                              Click image for larger version

Name:	20150309_064543.jpg
Views:	1
Size:	129.6 KB
ID:	251046
                              Christian

                              Kör nu:


                              I garaget:

                              Comment


                              • #60
                                Tyvärr har det inte blivit så mycket gjort i vinter så de fel och brister som fanns är ju kvar.

                                Fråga 1: Kan man justera castervinkel på dessa eller beror det på att något har fått en smäll och är snett?
                                Fråga 2: Tips på verkstäder som kan titta på min bakaxel? Känns som om det är hjullager men tänkte att det kan vara lika bra att få det kollat ordentligt. Kan ändå inte byta lager bak utan press.

                                Snart är det dags för Skokloster!
                                Christian

                                Kör nu:


                                I garaget:

                                Comment

                                Working...
                                X