Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Fiat Bravo diesel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd Fiat Bravo diesel

    Är ute efter en extrabil som är snål och bekväm att åka runt i. Snubblade då över inte mindre en två Fiat Bravo 1.9 JTD från 2007-2008 när jag kollade på blocket. Har fått fram att det är samma dieselmotor som sitter i Saab 9-3, 9-5 och Opel. Mer än så fann jag inte när jag sökte info om dessa. Undrar därför om någon här kan berätta lite om modellen? Hur är det med hållbarheten och komforten i dessa? Dyrt med reservdelar och service?

    Mvh
    Niklas

  • #2
    Jag känner flera som har och haft Bravo diesel och har faktiskt inte hört något negativt alls om dessa mer än en bil som hade något konstigt fel på pedalstället...! Mossan köpte en ny bensinare och efter 2,5 år havererade batteriet... vilket gav en del konstigheter men slutade när bilen fick ordentligt med ström igen.
    captainmorgan

    Comment


    • #3
      ...och i Croman. 1,9JTD är alla moderna dieselmotorers moder. Vad gäller motorn skall man kolla:
      - att virvelspjällen fungerar på 16V-motorn. Det går att kolla på utsidan om man lyfter på den övre plastkåpan.
      - att EGR-ventilen är fräsch. Om den fungerar dåligt är bilen degig under 1800rpm. Turbokick, typ. Går att göra rent om man är händig.
      Boostsensorn kan becka igen, men den gör man lätt rent med lite förgasarrengöring.
      I övrigt en motor med bra krut i.
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        Låter lovande. Så motorn ska i stort sett vara en bra konstruktion med lite bekymmer? Såg nu även att det finns en nyare motor på 1.6 liter som gör denna modell miljöbilsklassad. Någon som vet om denna motor är en bra konstruktion samt hur den är att köra? Riktigt stilig liten vagn är det då.

        Comment


        • #5
          Har en Bravo 1,6 diesel. En helt suverän bil, både att köra, åka och äga. Har aldrig varit något fel på den. Riktigt bra kvalitet, oavsett vad du jämför med. Bravo är modellen som Fiat lanserade som "Made in Fiat".

          Comment

          Working...
          X