Announcement

Collapse
No announcement yet.

Brunt kylarvatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Brunt kylarvatten

    Jag tycker att vattnet i expansionskärlet har antagit en sorglig brun nyans på Marean

    Vet inte om det alltid har varit så men jag har lagt märke till mer och mer att det har blivit beläggning inne i exp. kärlet.
    Inget vatten i oljan vad jag kan upptäcka under oljelocket eller på stickan, lite vatten försvinner och har gjort under hela tiden jag har ägt bilen.
    Lät bilen gå med locket öppet till expansionskärlet kunde inte märka att det bubblar, ser bara att det cirkulerar.

    Bytte kylare för ett år sen inkl ny kylarvätska så den är inte gammal.

    Ska jag befara topplockspackningen eller finns något annat som kan göra vattnet brunt?
    /Henrik
    Henrik
    Fiat 500e -15
    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

  • #2
    Har du fyllt på med mer vatten än glykol kanske? Vattnet blir lätt brunt om det blir för lite glykol.

    Comment


    • #3
      Originally posted by winroth View Post
      Har du fyllt på med mer vatten än glykol kanske? Vattnet blir lätt brunt om det blir för lite glykol.
      Nej det tror jag inte, körde med Biltemas färdigblandade kylarvätska som ska tåla minus 35 eller nåt sånt.
      //Henrik
      Henrik
      Fiat 500e -15
      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

      Comment


      • #4
        Biltema = Feltema
        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dice View Post
          Biltema = Feltema
          Morr, kan det vara så illa och enkelt.
          Kan ju för all del testa och byta till säg Paraflu innan jag gör något annat och köra en sån kylar rens emellan.

          Lättare än att ta av toppen iaf

          //Henrik
          Henrik
          Fiat 500e -15
          *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
          Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
          Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
          *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

          Comment


          • #6
            Jag tror felet är läckande topppackning ändå. Det behöver inte gå andra hållet med vatten i oljan. Det kanske är så lite att det inte syns, speciellt eftersom oljan byts då o då.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Originally posted by per View Post
              Jag tror felet är läckande topppackning ändå. Det behöver inte gå andra hållet med vatten i oljan. Det kanske är så lite att det inte syns, speciellt eftersom oljan byts då o då.
              Jag är rädd för att du har rätt Per, känner att jag börjar kasta in handduken med den här bilen. Kärleken är helt obesvarat

              Lyfta toppen fixar jag inte själv, får kolla vad en verkstad tar.
              /Henrik
              Henrik
              Fiat 500e -15
              *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
              Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
              Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
              *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

              Comment


              • #8
                Kolla med nån verkstad annars, svårt att säga såhär på nätet..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Jag fick också väldigt brunt kylarvatten i min Alfa 33 efter jag bytt glykol.Tror den nya glykolen löste upp beläggningar i den gamla motorn.Bytte igen,det blev inte riktigt bra men betydligt bättre.
                  Detta att det försvinner vatten är säkert värmepaketet.Många av de brava/bravo/mareor jag tittat på har haft spår av läckage vid rören som går in i värmepaketet på hö sid.Ta bort plastpanelen mot "kardantunneln"vid passagerarens fotutrymme och kolla.Det kan vara blött där eller så ser man bara lite spår av torkad glykol (vitt pulver) där rören går in i värmepaketet.Det kan även vara blött under vid Airbagenheten i värsta fall.Kan vara bra att kolla innan du börjar rota för mycket.Tror det är två plastskruv och ngn clips för att få bort plastpanelen.Relativt enkelt. / Mats
                  Mats Nilsson

                  Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by alfamats View Post
                    Jag fick också väldigt brunt kylarvatten i min Alfa 33 efter jag bytt glykol.Tror den nya glykolen löste upp beläggningar i den gamla motorn.Bytte igen,det blev inte riktigt bra men betydligt bättre.
                    Detta att det försvinner vatten är säkert värmepaketet.Många av de brava/bravo/mareor jag tittat på har haft spår av läckage vid rören som går in i värmepaketet på hö sid.Ta bort plastpanelen mot "kardantunneln"vid passagerarens fotutrymme och kolla.Det kan vara blött där eller så ser man bara lite spår av torkad glykol (vitt pulver) där rören går in i värmepaketet.Det kan även vara blött under vid Airbagenheten i värsta fall.Kan vara bra att kolla innan du börjar rota för mycket.Tror det är två plastskruv och ngn clips för att få bort plastpanelen.Relativt enkelt. / Mats
                    Jag ska testa och byta kylarvätska igen, ev en sån rengöring först och kanske även nån slags tätning. Det finns ju nån sort som nästan ser ut som pellets som man har i kylarvattnet. Det stoppade läckage i en Mitsubishi jag hade för länge sedan. Ska även titta till värmepaketet. Är det toppen som måste av känns det just nu som att bilen kommer att säljas BILLIGT.
                    Henrik
                    Henrik
                    Fiat 500e -15
                    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                    Comment


                    • #11
                      Jahapp. nu har jag
                      - kört med Biltemas kylarrens enl instruktionen
                      - spolat igenom kylaren (ny sen runt ett år sedan)
                      - kämpat för att göra rent exp kärlet från det bruna med vad som hittades hemma. Bla propplösare, maskintvättmedel, avfettning och gummitvättmedel samt varmt vatten. Det blev ändå inte särskilt bra
                      - haft i hokus-pokus medel, Bar´s leaks som både tätar, rostskyddar och smörjer vattenpumpen
                      - återfyllt med ny glykol, det blev Biltemas färdigblandade igen, så dålig kan den väl ändå inte vara

                      Bar´s leaks är brunt till färgen så rengöringen av exp kärlet var helt onödig.

                      Det som rann ur systemet efter en omgång med kylarrens var brunt till färgen och det kom ut en del flagor av okänt ursprung, rost? Men jag tycker inte att det verkar vara olja i kylarvattnet.
                      Återstår att se om det slutar försvinna vatten nu.

                      Kylningen verkar funka som vanligt och värmen med så nåt gjorde jag rätt.
                      //Henrik
                      Henrik
                      Fiat 500e -15
                      *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                      Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                      Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                      *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                      Comment


                      • #12
                        Nice! Hoppas det fortsätter så.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment

                        Working...
                        X