Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vem flyttade min bil och varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vem flyttade min bil och varför?

    Cyklade förbi bilen imorse och den stod snyggt parkerad precis som jag lämnat den på höger sida av gatan (bakifrån sett). Cyklade hem idag och blev helt paff när bilen stod på motsatt sida på trottoaren. Inspekterade den noggrant och inte en repa på den, inte ens underredet. Larmet har inte blivit utlöst heller. Jag har samtliga nycklar inlåsta hemma och sambon har inte ens varit hemma.

    Inget parkeringsförbud råder på gatan, inga p-böter, ingen ingång som jag blockerat eller så och endast min bil har blivit flyttad av någon. Någon som kan komma på varför? Det är väl endast kommunen som har rätt att flytta på bilar? Väldigt skumt!

    Click image for larger version

Name:	bilflytt.jpg
Views:	1
Size:	76.3 KB
ID:	258808
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Fy fan va lack jag skulle blivit! Så förstår dig helt klart.
    Bästa sättet är väl att ringa vägverket eller kommunen?
    Men ser ingen anledning till varför bilen skulle ha flyttats?
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

    Comment


    • #3
      Snackade med polisen och gatukontoret och ingen av de har en enda notering om bilen. Ingen beställning av fordonsflytt fanns i området. Var ute och testade larmet och den funkar som den ska. Letade efter finger och handavtryck men finns inget. Tvättade bilen igår kväll och ett lätt lager damm fick den på sig över natten som gör att alla avtryck blir synliga.

      Testade handbromsen och den bromsar som berget dessutom låg växeln i så ingen chans att den ska ha rullat av sig själv. Dessutom var växeln och handbromsen i när jag låste upp den.

      Upptäckte dock en skada på vänster fram fälg och även skada på däcket som måste ha uppkommit när den kördes upp på trottoarkanten. Misstänker misslyckat stöldförsök men de lyckades inte starta den och rattlåset låg i och hjulen svängde till vänster lite lätt. Har dock inga bevis på något.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        Läskigt! Lite X-files varning nästan. Inga brytmärken el dyl?
        Du får gömma din Abarth också... verkar vara eftertraktad

        Som sagt tvättade jag bilen igår och då får svart lack ett härligt lager damm samma timme och minsta rörelse lämnar avtryck. Letade efter avtryck men ser inget. Inga brytmärken alls.

        Undrar hur fjärren funkar, om det är rullande kod eller kan man snappa upp koden vid låsning/upplåsning? Sen ska man ta sig förbi startspärren vilket är svårare. Kollade även OBD uttaget och det ser orört ut där.

        Snackade med farsan som åkte förbi vid 14 tiden och då stod inte min bil på trottoaren det är han säker på men han kan inte minnas om han har sett den parkerad på gatan. Sen trodde han att jag tog bilen till jobbet också. Så mellan 14.00 - 17.30 hamnade den där.

        Vet inte riktigt vad jag ska göra, om det är någon ide att polisanmäla men på vilka grunder? Nu hade det passat så bra med GSM/GPS modulen till larmet som jag inte köpte men som jag nu funderar starkt på.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Om det var ett stöldförsök så har de nog insett att den inte går att stjäla = att de inte återvänder igen. ( Håller tummarna att det är så)
          Och den var låst när du fann den där på trottoaren? Det måste ju tyda på att de har en fjärr eller nyckel som passar till låset, men ej kodad nyckel eller felkodad kopia?

          Du kanske skulle lossa nån vital kabel någonstans när du lämnar den parkerad längre stunder, utifall att?
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Funderar på om den har kört dit själv men fattar inte hur det skulle gå till med tanke på omständigheterna? Att rattlåset inte var uppbrutet kan tyda på lite smartare tjuvar som inte vill förstöra bilen. Så som tyska bilar försvinner utan något som går sönder. Men om man nu inte lyckades starta den varför ens försöka flytta på den. Mycket som inte stämmer.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Ser ut som att ägaren har ägnat sig åt fyllekörning och drabbats av akut senilitet. Har ni sett "Wolf of Wall Street"? Ägaren av Lambon trodde också att han kört lugnt och fint och parkerat som en gud
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • #8
                Originally posted by Freddan72 View Post
                Ser ut som att ägaren har ägnat sig åt fyllekörning och drabbats av akut senilitet. Har ni sett "Wolf of Wall Street"? Ägaren av Lambon trodde också att han kört lugnt och fint och parkerat som en gud
                Hoppade över ölen till lunch idag... undrar vad jag fick i maten?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Jag tor det ligger något i vad Ante säger.
                  Jag tror att du fick in vatten någonstans - i någon känslig del av elektroniken/elsystemet när du spolade bilen. Vatten i elsystem kan ställa till med mycket konstigt/till synes ologiskt, vad jag har sett.... Har du drag med tillhörande eluttag i bak på bilen? I så fall tror jag felet kan ligga där...
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • #10
                    I ett paralellt universum skulle det kunna ha hänt, sannolikheten är nära noll men inte noll!
                    Du kan ha kommit dit genom en maska i tidsväven såklart.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Ingen dragkrok bak, inget eftermonterat på bilen förutom larmet. Tvätten var inte så noggrant, spolade bara av den med högtryck och körde snabbt för tork. Bromsade hårt par gånger för att torka bromsarna ordentligt för att slippa rost.

                      EDIT: Funderar på start&stop funktionen som kanske fick för sig att starta bilen så hoppade den fram. Långsökt men kan inte stilla min nyfikenhet.
                      Last edited by 84jr0; 24 July 2014, 06:45.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #12
                        Påverkan från någon yttre kraftig elektromagnetisk störkälla som passerat och gjort att något, t.ex startspärren i larmet fått spelet? Jag tror nämligen åxå att du kan utgå från att startmotorn flyttat på bilen. Stämmer inte märket på fälgen om bilen gått direkt från där du parkerade den till det nya stället på trottoaren?

                        Det luriga är ju att om man inte vet så kan det kanske hända igen och den gången kan det kanske få allvarligare konsekvenser.

                        Går det kanske att läsa ut något intressant från styrdatorn i bilen?

                        Du kanske bara skall dra handbromsen utan att lägga i växeln tillsvidare, för att undvika oönskade förflyttningar.
                        /Sven

                        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                        ++

                        Comment


                        • #13
                          Ska läsa av felkoder vid tillfälle ska vi se om det står något där. Idag parkerade jag den med hjulen vända mot jättehög trottoarkant med växel och handbroms i.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • #14
                            Detta är ett mysterium vilketsom!
                            Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                            Comment


                            • #15
                              Kan det varit så att det varit stöldförsök med hjälp av lastbil med vinch? Men att rattlåset hoppade i och bilen styrde upp sig på trottoaren?
                              Fiatlös

                              ___________________

                              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                              Comment

                              Working...
                              X