Announcement

Collapse
No announcement yet.

Italien Resa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Italien Resa

    Hej, ska åka med min 2013 500 Abarth till Italien i September och undrar om det är något speciellt jag behöver att tänka på innan och under resan ?

    Tackar på för hand

    Peder
    -Peder Bäckman-
    2013 Fiat 500 Abarth US
    1,4l 16V MultiAir

  • #2
    De automatiska hastighetskontrollerna "autovelox" finns precis överallt och flyttas runt lite då och då. Något vi märkte inne i Florens. Kostar 135€ att köra förbi en sådan för fort. Bilen plåtas bakifrån.
    Precis som Ante skriver kör italienarna lugnt och städat nu för tiden. Körde från Brennaro till Florens i ett svep och aldrig varit med om ett så stabilt och smidigt tempo på autostradan (betalvägen).

    Vart skall du åka?
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

    Comment


    • #3
      Wow, trodde aldrig att jag skulle höra att Italienare kör lugnt och städat

      Sist när jag var där under 80 talet så blev man omkörd mitt i natten av någon körades bara med parkering lyset på säkert 50km fortare än vad vi körde.

      Vi ska till Positano och på hemvägen stanna i Venedig

      Någon speciell utrustning som man måste ha?
      -Peder Bäckman-
      2013 Fiat 500 Abarth US
      1,4l 16V MultiAir

      Comment


      • #4
        Italienare kör galet i svenska mått mätt men det är ingen fara att köra där. Har varit i Positano i somras och det var en av favoritstäder på Amalfikusten. Jag hade inget speciellt med mig men blev inte stoppad av polisen så jag vet inte om något saknades. Venedig har jag också varit i med bil och där har jag blivit varnad att inte lämna ifrån mig bilen på skumma parkeringar då risken för inbrott är stor. Det kommer folk fram vid ingången till staden och frågar om du behöver parkering.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0 View Post
          Italienare kör galet i svenska mått mätt men det är ingen fara att köra där. Har varit i Positano i somras och det var en av favoritstäder på Amalfikusten. Jag hade inget speciellt med mig men blev inte stoppad av polisen så jag vet inte om något saknades. Venedig har jag också varit i med bil och där har jag blivit varnad att inte lämna ifrån mig bilen på skumma parkeringar då risken för inbrott är stor. Det kommer folk fram vid ingången till staden och frågar om du behöver parkering.
          Hade du några parkerings problem i Positano?
          -Peder Bäckman-
          2013 Fiat 500 Abarth US
          1,4l 16V MultiAir

          Comment


          • #6
            Folk står lite överallt på Amalfikusten inkl Positano jag var dock rädd att parkera bilen på platser där den kan bli påkörd. Det finns ett stort p-hus mitt i smeten i Positano, vet inte vad det kostade att parkera där då jag parkerade i ett av p-gårdar vid infarten till stan. Även där minns jag inte vad jag betalade men så blodigt var det inte. Därefter är det inga problem att ta sig ner till stan i nedförsbacken men man blev trött när man skulle hämta bilen senare. Det finns bussar men de var fullsmockade med folk så jag tänkte inte ens tanken att försöka kliva på i värmen.

            Tänk på att det är enkelriktat genom hela Positano, så när du plockat ut bilen så måste du åka ner till stan och åka igenom för att komma ut på "stora" vägen. Vi åkte bara till Positano över dagen då vi bodde i Conca dei Marini i ett hus med egen parkering på gården som var gratis för boende. Kan för övrigt rekommendera boendet där vi bodde och även restaurangen som ligger gångavstånd från boendet. Så bra att locals åkte dit för att käka middag. Utsikten är underbar och priserna är humana!

            http://www.tripadvisor.se/Restaurant..._Campania.html -> La Bonta del Capo heter den.
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #7
              Originally posted by 84jr0 View Post
              Folk står lite överallt på Amalfikusten inkl Positano jag var dock rädd att parkera bilen på platser där den kan bli påkörd. Det finns ett stort p-hus mitt i smeten i Positano, vet inte vad det kostade att parkera där då jag parkerade i ett av p-gårdar vid infarten till stan. Även där minns jag inte vad jag betalade men så blodigt var det inte. Därefter är det inga problem att ta sig ner till stan i nedförsbacken men man blev trött när man skulle hämta bilen senare. Det finns bussar men de var fullsmockade med folk så jag tänkte inte ens tanken att försöka kliva på i värmen.

              Tänk på att det är enkelriktat genom hela Positano, så när du plockat ut bilen så måste du åka ner till stan och åka igenom för att komma ut på "stora" vägen. Vi åkte bara till Positano över dagen då vi bodde i Conca dei Marini i ett hus med egen parkering på gården som var gratis för boende. Kan för övrigt rekommendera boendet där vi bodde och även restaurangen som ligger gångavstånd från boendet. Så bra att locals åkte dit för att käka middag. Utsikten är underbar och priserna är humana!

              http://www.tripadvisor.se/Restaurant..._Campania.html -> La Bonta del Capo heter den.
              Tackar, vi ska bo hos vänner som hyr ett hus där varje år.

              Undrar om det finnes en Abarth handlare i Positano
              -Peder Bäckman-
              2013 Fiat 500 Abarth US
              1,4l 16V MultiAir

              Comment


              • #8
                Originally posted by Pederb View Post
                Tackar, vi ska bo hos vänner som hyr ett hus där varje år.

                Undrar om det finnes en Abarth handlare i Positano
                Ännu bättre! Jag har i alla fall inte sett någon Abarth handlare på vägen så mycket som jag kört i Italien, å andra sidan har jag inte letat mycket heller.

                PS vill man inte slita ut sin egen Abarth så kan man flyga ner väldigt billigt och hyra valfri Abarth på plats. Hertz erbjuder det i alla fall
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #9
                  Originally posted by 84jr0 View Post
                  Ännu bättre! Jag har i alla fall inte sett någon Abarth handlare på vägen så mycket som jag kört i Italien, å andra sidan har jag inte letat mycket heller.

                  PS vill man inte slita ut sin egen Abarth så kan man flyga ner väldigt billigt och hyra valfri Abarth på plats. Hertz erbjuder det i alla fall
                  Det var bara på skoj jag sa det
                  -Peder Bäckman-
                  2013 Fiat 500 Abarth US
                  1,4l 16V MultiAir

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Pederb View Post
                    Det var bara på skoj jag sa det
                    Vad kör du på för däcksprofil..? Lång resa, inte alltid supervägar söder om Rom = mer gummi gör livet enklare
                    Reservdäck på burk, om du inte redan har det. Autobahn punka ej kul.
                    Liten kylväska, mkt praktiskt.
                    Överväg att köra Autobahn mot öster (riktning Berlin , Halle osv), tyckte denna var mkt bättre att köra än den som går i mitten av Tyskland.
                    Bra stop-over finns i Denkendorf (D), alt. Brixen im Thale (A), prisvärt.
                    Autostrada del sole längs östkusten i Italien (Foggia-Salerno-Positano), vill jag minnas kostade avsevärt mindre än att köra Brennero-Napoli.
                    Ett alternativ (dock lite dyrt) är biltåget från Hamburg till Verona...
                    Omvägar värda att ta: Pizza universitetet i Vico Equense och templen i Paestum

                    Trevlig Resa!
                    http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

                    Comment


                    • #11
                      Efter en vecka här nu i Positano så har jag följade kommentarer, om ni har lågprofil däck som uppfanns i Italien, tror jag, lämna aldrig Autostradan, autostradan är dyr men gratis vägarna har noll undrhåll. Vi körde från Venedig till Rom på en sådan och våran snitt fart var 50-60 vajade mellan jätte hål i vägen. Inne i Rom och Neapel, okörbart med 17 lågprofil däck, den ända vägen som är körbar om inte är Autostrada är kustvägen till Positano ;-) min Abarth var gjord för denna väg och är höjdpunkten på resan bil mässigt.

                      Om ett par dagar så blir det franska rivieran och sedan genom Zurich hem till Sverige och verkligheten.

                      Hitils så har jag endast sett två Abarths båda i Tyskland.

                      Cheers
                      -Peder Bäckman-
                      2013 Fiat 500 Abarth US
                      1,4l 16V MultiAir

                      Comment


                      • #12
                        Härligt!
                        Har själv hunnit t Paris och vänder hemåt imorgon. Inte en enda övrig Coupe förutom på Spa och Ringen förstås.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment

                        Working...
                        X