Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamremmen trasig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kamremmen trasig

    Har en fiat punto -95
    För ett tag sen så bara tvärdog den mitt i rödlyse och gick inte att starta mer. Efter lite hjälp att lokalisera problemet så inser jag att kamremmen hoppat av. Så nu är min fråga, är motorn helt körd?

  • #2
    Har du kört startmotorn efter att kamremmen gått av så är motorn garanterat "körd".
    Du behöver hitta ett begagnat topplock eller en motor att ta delar från, ny topplockspackning och nya topploppsbultar plus kamremssats.
    Kanske 1500 kr i nya reservdelar + vad den begagnade motorn kostar.
    Alternativet att lämna in den på verkstad och lägga ner 10 tkr på att renovera topplocket är inte vettigt med tanke på att en begagnad Punto 1 i okej skick kostar 5-8 tkr.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Okej då vet jag. Tack för svar.

      Comment


      • #4
        Vilket motor är det i bilen? Är det en tidig FIRE motor så är ju den en non-interference motor dvs motorn/ventilerna klarar sig om du drar av remmen.
        Fiat X1/9 Dallara
        Fiat 124 Special Moretti
        Fiat Grande punto Sporting
        Lancia Thesis 3,2 V6
        Lancia Delta integrale EVO I
        Alfa GTV 3,0 V6
        Fiat Strada 1,9d

        Comment


        • #5
          Köpte en -98 1,2 8v med brusten kamrer. Bara att inhandla en ny rem å pump och kränga på. Som ny!! Går som en klocka.

          Comment

          Working...
          X