Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trafikböter i Italien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Trafikböter i Italien

    Ni som har bilat i Italien har ni åkt på böter? Vad händer i detta fall? Jag blev nämligen debiterad administrationsavgift för att myndigheterna i Italien påstår att jag begått 3 trafikbrott inom loppet av ca 40 minuter. De som drog admin avgiften vet inte vad det är för trafikbrott det är frågan om.

    Jag har polisanmält händelsen i Sverige och fått pengar tillbaka men det sägs att en bot är på väg hem till mig. Någon med erfarenhet? Kan man strunta i att betala? Jag vet inte vad det handlar om bara att jag måste betala.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Hyrbil var det ja. Bolaget som hyrde ut den drog adminavgift och sa att jag får vänta hem böter från Italienska myndigheter. Men om jag vägrar betala utan bevis, vad händer då?
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #3
      Jag betalar om de kan bevisa att jag har gjort något fel, kan vara så att jag åkt igenom någon förbudszon som jag inte vet om. Sen har jag även hört att de ibland skickar fake böter som man ska betala på någon suspekt sida mm. Det slipper jag gärna.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Åkte på böter för att jag körde i en förbudszon genom ett centrum uppe i Dolomiterna. Tydligen fastnat i en kamera.
        Fick ett halvår senare en bot via hyrbilsfirman där det stod något om Rom. Jag hade inte varit i Rom, men tydligen ligger myndigheten som skriver ut böteslapparna, eller nåt, i Rom.
        Inga jättesummor och då jag är där rätt ofta så krånglar jag inte, utan betalar.
        Last edited by Goc924; 23 September 2014, 13:45.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • #6
          Jag åkte på böter i Italien, och som svensk medborgare fick jag dubbla böter. Polisen tyckte att det vore bättre om min kusin hade kört, för han är italiensk medborgare och hade därför fått halva mitt bötesbelopp.

          Comment


          • #7
            Vad är anledningen till att utländska medborgare ska ha högre böteslapp? De är väldigt luriga italienare!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • #8
              Berlosconi regler, hehe. Han ville ju något år köpa en del a Schweiz och skicka dit alla som inte var äkta italienare. Eller så körde den polisen som stoppade mig en fuling, men jag hade glömt mitt körkort i Sverige, så jag betalade och såg glad ut.

              Comment


              • #9
                Det är nog bara att betala är jag rädd... Hade det varit din egen bil så hade du kunna strunta i boten... Det brukar vara svårt för dem att göra något åt saken när den kommer från ett annat land... När det gäller din hyrbil har biluthyrarna riktiga pain in the ass...
                // Ricky
                Tomas.se

                Comment


                • #10
                  Idag fick man hem böter. Betalar man inom 5 dagar så blir det €101 per styck och jag har fått 3 st. Vill man ha 60 dagar på sig så kostar det €125 per styck därefter övergår det till €225 per bot. Bodde man i hotell där man är tvungen att åka igenom ZTL så måste man be hotellet ringa lokala polisen och intyga det så stryker de böterna.

                  Överklaga går också bra dock endast på italienska och bevis ska skickas med överklagan. Torskar man så kostar det ännu mer, vet ej hur mycket. Har fått en länk till en sida på italienska där man ska kunna se bilden från kameran som fotat bilen med i vanlig italiensk ordning så funkar inte sidan och efter 3 försök att logga på låser de din login.

                  Lite bitter blir man. Har fått hjälp med italienska språket och skrvit ett mail till hotellet och bett de prata med polisen. Hoppas att de är snälla nog och hjälper till.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #11
                    Va fan.. Alltså vad är det som händer därnere? Det finns ju ingen rim o reson i avgifter, skatter och böter i italien. Staten verkar skötas av rabiata galningar som till varje pris försöker minska budgetunderskott genom att strypa ihjäl folk ekonomiskt.
                    Studenter som har billiga roliga Coupeer kommer inte kunna ha kvar dem heller pga nya skatter.. Massskrotning?

                    Iofs våra egna nya bilskatter från årsskiftet går inte av för hackor heller..
                    Last edited by per; 14 January 2015, 00:10.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #12
                      Vi får hoppas på det bästa Almir.


                      Originally posted by per View Post
                      Iofs våra egna nya bilskatter från årsskiftet går inte av för hackor heller..
                      Runt 200 kr höjde de på Coupén. Årsskatten hamnar nu på 2199 kr.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • #13
                        Funderar på om man skulle skita i betala, för det är kommunen i Pisa som har skickat hem boten men är lite fundersam över hur långt de kan gå för jag läste att Romarna anlitar svenskt inkasso bolag som gör påslag så att boten landar på 5 siffriga belopp, från 10 000kr alltså och uppåt. Det var lite oklart om man även måste betala den för det är hurtlöst!
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #14
                          Jag hyrde bil i Rimini och bilade via Florens till Pisa. Där lämnade vi tillbaka bilen till ett annat kontor. Nåt år senare fick jag också en bot. Jag rev sönder den och arkiverade den fint bland annat avfall. Detta var typ 3-4 år sedan och inget mer har jag hört. En kollega till mig, som jag berättade för, sa övertygat att han visste att det är skojare som skickar sådana här böter till alla turister som hyr bil i Italien. Han menade att det var en sofistikerad form av nigeriabrev, men tveksamt om det ligger någon sanning i det. Hur som helst. Jag har en biljett till Rom i mars, så jag återkommer om jag blir fängslad då eller synar bluffen..

                          Comment


                          • #15
                            Hotellet var snabba på svara och hjälper till, måste bara skicka över boten och kvittot på betalningen till hotellet. Det roliga är att deras kvitton är arkiverade och ska de plocka ut mitt kvitto så kostar det de pengar som de inte vill betala. Gäller att spara sina kvitton

                            Vore skönt att få boten struken så slipper man problem i framtiden. Risken är liten att man åker dit i Italien i efterhand men lyckas man med det så kan det vara dyrt. Hyr man dessutom inte bil så är risken ännu mindre. En annan sak som jag ska börja med efter varje utlandsresa är att spärra VISA kortet och plocka ut nytt så att de inte kan dra pengar bara så där. Sen vet man inte hur bra samarbete kommunerna och lokala polisen har, man kanske inte blir efterlyst i annan kommun. Men säg till om du hamnar i finkan
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment

                            Working...
                            X