Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trafikböter i Italien

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja det ska bli jäkligt spännande att gå igenom passkontrollen..

    Comment


    • #17
      Har råkat ut för lika konstiga krav från Norge gällande trängselskatt på min bil som aldrig varit där (punton) Samt Tyskland när gänget passerade från dansk färjan, det vare en av mackarna vi tankade på som kom me ett krav där de påstod att jag inte hade betalt för soppan som jag hade tankat?? Flera månader efter hemkomst??
      Norge släppte sittkrav efter att jag bemödade mig med att svara att jag har varit där men inte BILEN.. sen va de lugnt!
      Tyskland har aldrig hört av sig igen trotts att jag inte svarade..

      Italien har inte bråkat.. än..

      Måste va nått me EU / schengen / vädret / eller F I A T ???
      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
      S/y Mascot
      S/y Rebell
      20vT
      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

      Comment


      • #18
        Originally posted by 84jr0 View Post
        Funderar på om man skulle skita i betala, för det är kommunen i Pisa som har skickat hem boten men är lite fundersam över hur långt de kan gå för jag läste att Romarna anlitar svenskt inkasso bolag som gör påslag så att boten landar på 5 siffriga belopp, från 10 000kr alltså och uppåt. Det var lite oklart om man även måste betala den för det är hurtlöst!
        Det kanske är lugnt när det gäller Pisa, men jag fick iallafall hemskickat en bot på 100euro (efter en kort tur i ztl i Rom) direkt från svenskt inkassobolag, med en länk till commune di roma...där jag irriterande nog såg fotot på bilen. Kollade med Italienska konsulatet i Gbg, som förklarade att det fanns ett mkt ingående samarbete, och att det nog var bäst att betala. Hade iof. ingen hotellbokning i Rom, så det kanske är enklaste vägen att gå, även om de (som alltid) vill ha betalt för att plocka fram kvittot...men sura pengar är det...
        http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

        Comment


        • #19
          Originally posted by jordbo View Post
          Det kanske är lugnt när det gäller Pisa, men jag fick iallafall hemskickat en bot på 100euro (efter en kort tur i ztl i Rom) direkt från svenskt inkassobolag, med en länk till commune di roma...där jag irriterande nog såg fotot på bilen. Kollade med Italienska konsulatet i Gbg, som förklarade att det fanns ett mkt ingående samarbete, och att det nog var bäst att betala. Hade iof. ingen hotellbokning i Rom, så det kanske är enklaste vägen att gå, även om de (som alltid) vill ha betalt för att plocka fram kvittot...men sura pengar är det...
          100 euro är drygt! Åkte du svenskreggad bil eller hyrbil?

          Osäkert om hotellet fixar det, de har fått kopior på allt idag som de begärde. Förhoppningsvis vet jag mer under morgondagen.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            Mkt...Svenskreggad bil, trodde först det var fake, men icke. Ringde faktiskt och pratade med lokal konstapeln här, men det gav inget.
            Hamnade på en enkelriktad gata i Rom, såg bommen, såg skylten, men kunde inte ta vägen ngn annanstans...hade dock inte räknat med det "häftiga" beloppet-eller ngt belopp för den delen....Rätt mkt soppapengar för 100e. Tror dock av erfarenhet från Italien att det är bra om du kan använda hotellet som "lokal bulvan"...även om de vill ha lite för att plocka fram kvitto kopian ur boken som ligger framför dem på disken, med risk för slitage på pekfinger och tumme
            http://i940.photobucket.com/albums/ad241/jordbo/The%20X-files/friat8.jpg

            Comment


            • #21
              Fick bekräftelse från hotellet och alla mina böter har makulerats! Dock åker jag på något som heter "storage charge" vad det nu betyder som är på €45 troligen. Jag väntar på besked om det och hur man ska nu betala. Men €45 är bättre än €303
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #22
                Du kommer att få påminnelser. Låt bli att öppna dem, skriv på utsidan av kuvertet: "Deceased. Return to sender" och lägg dem på lådan.

                Efter ett tag kommer de att komma rekommenderade. Då frågar du bara på Posten varifrån de kommer. Svarar de "Italien" så låt bara bli att hämta ut dem.

                Detta kan pågå ett par år.

                Men om du INTE hämtar ut dem så har du inte blivit delgiven.
                Sedan så slutar de komma och du kan sluta oroa dig. Det gäller att hålla ut längst.
                Last edited by Lars; 31 January 2015, 17:21.

                Comment


                • #23
                  Jordbro, hur gick det för dig i Italien? Fick du sitta av tiden i finkan?
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment

                  Working...
                  X