Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiatnytt

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ser det ut på elbilsfronten? Sjukt sugen på att överge min fossila 500L Trekking om några år och satsa på en elbil. Tesla 3, Opel Ampera-E och Hyundai Sonic är ju lite trevliga modeller som börjar dyka up...vad har FIAT på gång? Inte då en liten 500e utan något större....

    Comment


    • Jag vill inte ens tänka tanken. Men det är jag det.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Tryo skrev:

        Hur ser det ut på elbilsfronten?Hur ser det ut på elbilsfronten?
        Ha-ha Per vill leva kvar i dinosauriernas värld. Fiat måste nog komma med elbilar om de skall överleva i längden, det är jag övertygad om. Jag ser dock ett problem i att flera av deras modeller är mycket små så blir det väldigt lite plats för batterier...?

        Men utvecklingen går väl åt rätt håll på den fronten. Jag skulle gärna tänka mig en elektrisk fyrhjulsdriven Fiat... om priset blir hyfsat.

        Jag var faktiskt ute och provkörde en Nissan Leaf för 2 år sedan. Den var mycket tyst och hade ett imponerande sug när den drog iväg.
        /Sven

        Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
        Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
        ++

        Comment


        • Jag skulle också kunna tänka mig en elbil som man åker runt i till vardags. Fiat har faktiskt 500e, tror inte den finns i Sverige däremot.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Javisst det fanns en el-version av Fiat 500!
            Här är Peter Sundfeldt ute och provkör en sådan i Kalifornien. Han tycker att den är kul att köra, speciellt p.g.a. bottendraget.

            https://youtu.be/rB4ACnZnanc
            Last edited by Bambu; 20 June 2016, 08:38.
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • Jag är i San Francisco med omnejd just nu och jävlar vad många 500e (och vanliga 500 för den delen) det åker omkring i staden. Skulle nog säga att debån vanliga 500 är runt 5-6 gånger vanligare här än i Göteborg (en annan västkuststad )
              Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

              Comment


              • Precis, 500E har de ju.
                (synd bara att den totala miljöpåverkan för en enda 500E inkl batteritillverkning är långt värre än för en stor diesel-SUV... För att inte tala om en begagnad liten bensinbil med kat i bra skick, det förmodligen mest miljövänliga bilvalet av alla man kan göra. En beg. Punto 2004 är en miljöbil, en Tesla är ett miljömonster.
                Skulle nog säga att på lång sikt är det ohållbart med helt elektrifierad fordonsflotta. Framtiden ligger förhoppningsvis i co2-neutral syntetisk bensin och rapsolja etc för diesel. Problemet är att oljan vägrar ta slut så att ekonomiska incitimenten för utveckling/distrubution fattas... )
                Sen har vi den, i debatten i princip helt bortglömda sjöfarten som står för runt hälften av all CO2-utsläpp i transport. Dessutom mer eller mindre helt orenad i stora drag, på internationellt hav. Stena Line har miljödiesel endast inne i hamn, fuldiesel utanför. Och ÄNDÅ luktar det skit från dem i hela stan.

                Ok rant over.
                Last edited by per; 21 June 2016, 09:55.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Lägg till att Marchionne inte tycker att vi ska köpa hans 500e för han går back för varje han säljer :-)
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • Hacka en FCA bil och tjäna pengar

                    Fiat Chrysler startar ett så kallat bug bounty-program för att få hackarhjälp att hitta säkerhetshål i bilarnas mjukvara.

                    http://www.idg.se/2.1085/1.662133/hacka-bil-pengar

                    Personligen tycker jag att det är bra att biltillverkare tänker på säkerhet i dagens bilar.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Dagen snabb provkörning.. super bekväma stolar, trevlig tajt styrning - snygg instr panel skulle valt den större displayen.. lite hårdplast å skarpa kanter i dörrnedsidor mm. Rätt tyst på vägen. inte så snabb som min Punto 1.3mjt (var en bensin 1.6?), rymlig som h-e stort bagage största ja sett Synd att de inte visar en vassare version! Ställbar ratt alla ledder bra.. Lite svampiga klimat reglage de borde valt sin vassa standard panel där!

                      not. SER nu att den har den på dyrare modeller..

                      Click image for larger version

Name:	FullSizeRender 3.jpg
Views:	1
Size:	80.1 KB
ID:	252869 Click image for larger version

Name:	IMG_5752.jpg
Views:	1
Size:	86.7 KB
ID:	252868
                      Last edited by pazzo; 30 January 2017, 16:17.
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • Tack för rapporten!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment

                          Working...
                          X