Announcement

Collapse
No announcement yet.

182a4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 182a4

    Är det någon som har historia om denna motor, satt bla i Bravo/Brava.
    Skiljer helt ifrån dom andra motorserierna bla borrXslag samt insug/avgas sida.
    Tack på förhand.
    Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
    Alfa Romeo 147 2,0 TS

  • #2
    Hej! Jag har två Brava. En 1.8 som har 182 A2.000 och en 1.6 som har 182 A4.000, men det är en annan motor än 1.6an som du frågar efter?

    Comment


    • #3
      Om man tittar på tekniska data tex borr x slag så borde det här vara en i grunden SOHC Lampredi motor som fått en 16V topp. Är det någon som har erfarenhet om denna topp?
      Stabil eller klen?
      Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
      Alfa Romeo 147 2,0 TS

      Comment


      • #4
        Motorerna i Bravo/Brava var av en helt ny familj, släkt med både Barchettamotorn och Coupe-femman. Gemensamma mått med Lampredimotorerna är nog mer eller mindre slump..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Originally posted by per View Post
          Motorerna i Bravo/Brava var av en helt ny familj, släkt med både Barchettamotorn och Coupe-femman. Gemensamma mått med Lampredimotorerna är nog mer eller mindre slump..
          Hm, fakta ifrån var?
          Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
          Alfa Romeo 147 2,0 TS

          Comment


          • #6
            Hmm kommer inte ihåg var jag läste det först egentligen.. Allmän Fiatdjungellärdom.
            Det lät drygt.
            Vad jag förstått det är de mer släkt med FIRE-motorerna.

            Men man kan googla iofs: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fiat.../Brava#Engines

            1.6 är bevisligen nära släkt med 1.8 (Barchettamotorn), som är släkt med femman.
            Femman HAR dock samma växellådsfästen som Lampredimotorn, pga att den i början använde samma växellåda. Osäker på om även 1.8 passar RWD-lådorna, vore kanske skoj!
            Last edited by per; 4 November 2014, 23:36.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Missade helt, ifrån Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_128_SOHC_engine

              The final incarnation of the 128 SOHC engine was modified to utilise 16 valves and dual cam shafts. The engine (using the designation "Torque") featured the bore-spacing, bore and stroke of the 1580 cc 159/160 series engine with a new 16 valve DOHC cylinder-head. To incorporate the extra oil-return-paths and symmetrical head (as opposed to the asymmetrical SOHC head) the cylinder-block was slightly revised making the DOHC head non-interchangeable with the previous incarnations of the 128 engine. Development of the Torque engine took place in the US rather than Italy, whilst Fiat was in partnership with GM. The "Torque" engine (178.B3 - 182.A4) powered the Brava/Bravo, Marea and Multipla Fiat[citation needed] automobiles as well as the second-generation Lancia Delta (never sold in the UK), finally ending production in 1999.
              Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
              Alfa Romeo 147 2,0 TS

              Comment


              • #8
                Hej, jag vet. Gammal tråd men jag tar upp den igen. Hur stor är skillnaderna på tex bultmönster mot svänghjulskåpa eller vevaxelända, mellan SOHC och TwinCam?
                Fiat Tipo Rapido Fiat Punto 60 3D Alfa Romeo 159 -10
                Alfa Romeo 147 2,0 TS

                Comment


                • #9
                  1. Jag vet inte!
                  2. Gissar på att det är samma. De är ju lampredikonstruktioner av samma ålder.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment

                  Working...
                  X