Announcement

Collapse
No announcement yet.

KÖPES: Delar till Brembo bromsar fram 20VT Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • KÖPES: Delar till Brembo bromsar fram 20VT Coupe

    God fortsättning på er!

    Tänkte kolla ifall det finns någon här på forumet som har delar till frambromsarna på en 20VT Coupe.

    Det är så att jag har en Abarth 500 som jag funderar att uppgradera frambromsarna på men är inte intresserad av att lägga 10-15000:- som dem färdiga kit:en kostar. Så tänkte göra ett projekt av det då och tillverka hållarna till oken på jobbet och så vidare...

    Det jag ute efter är ju då:
    Brembo bromsok hö+vä
    Bromskivor
    Bromsklotsar

    Viktigast är oken, dem behöver inte vara i perfekt skick då jag ändå tänker blästra och måla dem vilket innebär att jag kommer montera isär dem och i samma veva då byta alla interna delar. Hör av er om ni har något liggandes i garagen som ni vill bli av med!

    //Fredrik
    Abarth 500 -09
    "Den perfekta familjebilen"

  • #2
    Hej!
    Om nu ingen svarar här kan du alltid kolla bildelsbasen.se eller ebay.com. De kommer upp rätt billigt på ebay.
    (Hade haft ett par + skivor/belägg att sälja dig om inte bilen brunnit upp i dec.)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Yes, tackar för tipsen! Läste om branden i din tråd, shit vad trist.

      Finns ett brembo ok i Bildelsdatabasen för 1450:- är detta ett rimligt pris, har dålig koll men känns lite dyrt eller?

      Kollade lite snabbt på eBay också men verkar inte ligga ute så mkt. Finns en i England som säljer ok&skivor den är uppe i knappt 2000:- men antar att frakten blir en del ifall han nu kan tänka sig att skicka dem.

      Har ingen panik att få tag på något utan det handlar snarare om rätt pris annars skippar jag nog projektet.

      //Fredrik
      Abarth 500 -09
      "Den perfekta familjebilen"

      Comment


      • #4
        Vet någon förresten om det sitter likadana bromok på någon annan Fiat, Alfa eller några andra bilar? Detta hade ju då också varit av intresse!
        Abarth 500 -09
        "Den perfekta familjebilen"

        Comment


        • #5
          Hej
          Har 2 Brembo fyrkolvsok och 2 nya skivor.

          Comment


          • #6
            Du har PM!

            Originally posted by A500 View Post
            Hej
            Har 2 Brembo fyrkolvsok och 2 nya skivor.
            Abarth 500 -09
            "Den perfekta familjebilen"

            Comment


            • #7
              Samma på Alfa GTV/Spider V6 samt tidiga 147/156 GTA.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Inga delar köpta ännu, har fått ett bra erbjudande från A500 samt en kille på Alfa forumet men är det ingen mer som har grejor liggandes i garaget som bara samlar damm?

                Jag hade hoppats på att hitta ok hö+vä för runt 2000:- men detta kanske är ett önsketänkande även om oken inte är i så bra skick. I vilket fall som hör av er om ni har något ni vill bli av med!

                //Fredrik
                Abarth 500 -09
                "Den perfekta familjebilen"

                Comment


                • #9
                  Hi mate.If you did not find brakes,i have pair of front brake calipers and pads from Coupe 20vt for 2000 kr.

                  Regards
                  Last edited by bojke; 27 January 2015, 19:07.

                  Comment


                  • #10
                    Hi, no have not bought any calipers yet. Could be interesting, can you send me some pictures to my email: freddanswp7@live.com

                    Thanks in advance! //Fredrik
                    Abarth 500 -09
                    "Den perfekta familjebilen"

                    Comment


                    • #11
                      Hi mate.I will send you the pictures.They are dirty from brake pad dust but other then that fully operational.I am in Gothenburg so its not far away from you.

                      Comment


                      • #12
                        Intressant, jag har varit inne på exakt samma sak men vet inte var jag ska börja. Vilka delar som kan tänkas passa osv.
                        Måste man inte byta huvudbromscylinder också för att de nya oken kräver större volym bromsvätska?
                        /Micke

                        500 Abarth -08; Tuning chip motoroptimering 170 hk, 265 Nm; Milltek sportavgassystem, TWM Shortshifter samt "dekaltrimning"

                        Comment


                        • #13
                          Tjena offroader!

                          Kul med ngn mer som har en A500 och går i samma tankar. Ang. bromscylindern så gissar jag att denna inte behöver bytas eftersom det officiella bromsuppgraderings kit:et från Brembo endast innehåller skivor+ok+slangar. Har heller inte läst/hört på något forum om att cylindern har behövt bytas.

                          Med delar så är passar ju coupé:n skivor rakt av vad jag har förstått och sedan gäller det då att hitta ok som passar 305x28 skivor. Coupé, samt en del Alfor har ju denna storlek på skivor. Även Peugeot 406 Coupé har Brembo ok som skall kunna passa såg någon som hade monterat Renault Megane F1 225 ok också. När man sen väl har fått tag på ok så är det väl "bara" att tillverka en adapter så att oken passar på A500:an :-)

                          //Fredrik
                          Abarth 500 -09
                          "Den perfekta familjebilen"

                          Comment


                          • #14
                            Alfa 166 V6 hade även 310mm bromsar med liknande ok. Vill man vara ännu mer hardcore/overkill (för en 500) finns 330mm bromsarna på Alfas GTA-versioner, fr.om 2004.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Jepp, har kollat på 166:an ok också då dem ofta är lite billigare men "problemet" som jag förstod det var då att bromsklotsarna inte kommer ligga över hela skivan om man köra med en 305 skiva. Sedan om det är ett problem i verkligheten vet jag inte, vissa hade tydligen slipat av hörnen på klotsarna och på så sätt kommit ifrån problemet. Vad man kan utläsa på bilder så är väl 166:an ok högre och inte lika brett som Coupé oken som är "fetare". Skall man köra med Coupé oken så tror jag man måste ha minst 10mm spacers för att det inte skall ta i fälgen.

                              330 skivor hade varit fräckt men då får man väl nästan gå upp till 18" fälgar eller?
                              Abarth 500 -09
                              "Den perfekta familjebilen"

                              Comment

                              Working...
                              X