Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Xy får nytt hjärta & själ.. kan man hoppas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Goda och dåliga nyheter:

    Nu så har Xy:n kickat igång ordentligt, och som den låter helt fantastiskt.
    Det kommer nog bli riktigt bra detta.
    MEN, det finns alltid ett men.. vi har ev ett eller ett par större problem att lösa
    Verkar som ventiltätningarna eller topplockspackningen måste bytas.. eller båda.. om man gör den ena är det ju bäst att göra den andra.
    Innan vi gör ngt ska vi göra ett komp prov och kolla, den ryker på vissa ställen som den inte ska göra
    Imorgon ska bilen upp på lyften, fixa växellänkaget.. växlarna ligger rätt, men det måste justeras lite, så alla växlarna kommer att gå i, just nu funkar 3, 4, 5 och R
    fortsättningen följer.. håll alla tummar
    Last edited by Fiat Abarth; 27 March 2019, 07:42.
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

    Comment


    • Jobbigt....när det finns ett MEN...
      OM det nu inte är något knas på topp/packning så finns möjligheten att byta tätningar utan att lyfya toppen.
      "Been there done that"! Betydligt billigare och enklare.

      Comment


      • Originally posted by jag63 View Post
        Jobbigt....när det finns ett MEN...
        OM det nu inte är något knas på topp/packning så finns möjligheten att byta tätningar utan att lyfya toppen.
        "Been there done that"! Betydligt billigare och enklare.
        Absolut, visst är det så. Men varken Nicke eller Boris verkar tycka att det är ett stort problem.
        Tvärtom så är ju problem till för att lösas.

        Växellänkaget är nu fixat. Alla 5 växlarna funkar utmärkt.
        Det lär bli fart ordentligt snart
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • Vad gör du/planerar du mer med motorn förrutom turbo och intercooler? Nyfiken
          Fiatlös

          ___________________

          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

          Comment


          • Originally posted by Putt View Post
            Vad gör du/planerar du mer med motorn förrutom turbo och intercooler? Nyfiken
            Planen är:
            Rostlagning (Lilla som finns)
            Ny lack
            Ny inredning
            Alltså.. mer eller mindre en helrenovering 😁😂
            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

            Mina Bilar.. Past & Present!

            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

            Comment


            • Varit ute idag och under grön skylt kört bilen ca 30 min för att testa hur den känns så vi vet hur vi ligger till.
              Bilen går generellt riktigt bra, men bilen känns ganska slö.. så det kan vara så att wastegate klockan inte verkar vara med.
              Motorn ligger ju på 1,3 liter och turbon är till en 2 liter. Men imorgon ska vi filma klockan för att se hur den rör sig när jag är ute och testkör.
              Detta kommer bli bra, så jävla bra.. Nicke är en pärla som inte ger sig
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • Way to go!
                Ang wastegate-klockan så begränsar den laddtrycket med signaler från ECU. Har den fastnat får man istället obegränsat laddtryck = inte ngt slött. Iofs vanligt på en uno turbo som stått ett tag.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Originally posted by per View Post
                  Way to go!
                  Ang wastegate-klockan så begränsar den laddtrycket med signaler från ECU. Har den fastnat får man istället obegränsat laddtryck = inte ngt slött. Iofs vanligt på en uno turbo som stått ett tag.
                  Vi testade wastegate-klockan innan vi monterade den, så vi vet att den funkar utmärkt.
                  Vi kopplade in en laddtrycksmätare, och den visar att den inte laddar som den ska, men vi ska fortsätta och utvärdera.
                  Kanske är det att den måste mappas om, just nu visar alltså undertryck vilket den inte ska göra om jag fattat det rätt.
                  Vi pratar oxå om att ev byta spridare till Integrale spridare.
                  Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                  Mina Bilar.. Past & Present!

                  Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                  Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                  Comment


                  • Försök få den att gå ”original” först
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Ursäkta att jag inte hängt med i alla detaljerna här men det börjar låta väldigt rörigt.
                      Har du bytt insprutning (Bosch + Marelli) till något modernare? Annars kommer det ni håller på med inte funka.

                      - Tilll att börja med går inte dessa att mappa eftersom det är analog elektronik och det inte finns ett EPROM så långt ögat når.
                      - Originalsetupen har enbart en mekanisk wastegate och ingen EBV för laddtrycksstyrning från ECUn.
                      - Coupe 16vt turbon som är en riktigt gammaldags rännskiteturbo är exceptionellt illa lämpad till den lilla Uno-motorn. Att ni inte får upp något laddtryck förvånar mig inte alls.
                      - Just Integrale-spridare är helt olämpliga. Visst, det kommer behövas mer bensin men man måste använda samma typ av spridare som originalet (Bosch) men med lite lagom högre kapacitet (Croma/Croma Turbo/Peugeot MI16 etc).
                      - Följden av större spridare är att bensin kanske räcker vid fullt ladd men motorn sen kommer bada i bensin där turbon inte laddar. Been there, done that!
                      Ska man behålla originalsprutet så är enda acceptabla lösningen en extra spridare som styrs av laddtrycksvakten.

                      Men byter man till ett programmerbart sprut så är ovanstående inget problem, men undvik Integrale-spridarna.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • Goda nyheter Nicke är en pärla på att hitta på saker.
                        Tack vare kvalitetsvaruhuset
                        Så testade vi detta och nu blev det både mera kraft och ketchupeffekt
                        Nu ska bara till förfiningen och putsning på hur allt ska sitta monterat och klart.
                        Attached Files
                        Last edited by Fiat Abarth; 10 April 2019, 12:30.
                        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                        Mina Bilar.. Past & Present!

                        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                        Comment


                        • Min tanke har varit att Xy:n ska vara ”neutral” förutom vingen bak då..
                          Inga extra mätare, absolut inget på A stolpen.. eller som Nicke sa.. Uffe för fan du är inte 25 *asgarv*
                          När vi sedan var ute och provkörde och kopplade in en liten turbomätare för att se hur mkt den laddade så diskuterade vi fram hur vi skulle göra, och bestämde oss för att montera in en i allafall. Men kruxet var, hur skulle vi placera den.
                          Fick tag på en som skulle kunna placeras på instrumentbrädan.. men den var för stor.
                          Nicke sa dock att man skulle kunna ta bort ett friskluftsintag och placera den där..
                          Såg att Johnny hade gjort likadant på hans 124.. köpte en skärbräda på Clas Ohlson och mätte och klippte till.
                          Nu är det provmonterat.. och ser mkt enkelt och galant ut
                          Attached Files
                          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                          Mina Bilar.. Past & Present!

                          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                          Comment


                          • Har varit lite tyst, men det innebär inte att man gjort ngt.. men just nu känns det som 2 steg fram och 1 tillbaks,
                            Summan av allt.. turbon som jag köpte på nätet har rasat..
                            Men va fan tänk positivt, det kunde vara värre och allt går att ordna..
                            Fortsättning följer....
                            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                            Mina Bilar.. Past & Present!

                            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                            Comment


                            • Uppdatering:
                              Sedan sist har turbon skickats iväg renovering, monterats och allt har kopplats ihop igen.
                              Startade och tyvärr hade vi en massiv rökutveckling och trodde ngt allvarligare hade hänt.
                              Plockade isär allt, och det visade sig att ingen olja i grenrör eller på platser där vi misstänkte att det kunde vara och som kunde ha varit riktigt illa, Samtalade en del med Niklas i E-tuna som berättade han hade likadant.
                              Bestämde mig för att testa och besiktiga bilen den 31 Juli och flög igenom med blankt papper.. dock var HC halten hög.
                              Har nu tagit ut bilen ett par dagar för att köra den regelbundet och se om rökutvecklingen minskar.. och det gör den.
                              Nu ska vi fortsätta och jobba med det sista som behövs göras.
                              Dra el till nytt halvljus
                              Dra el till tutan
                              Bygga spoiler till intercooler
                              Bygga värmesköld för att skydda slangar
                              Och div andra saker.

                              Tanken är att jag ska ta den till klassikers träff den 22:a Sep. Återstår att se
                              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                              Mina Bilar.. Past & Present!

                              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                              Comment

                              Working...
                              X