Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Xy får nytt hjärta & själ.. kan man hoppas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ytterligare bilder
    Attached Files
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

    Comment


    • #32
      Ytterligare bilder... Sakta men säkert framåt
      Attached Files
      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

      Mina Bilar.. Past & Present!

      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

      Comment


      • #33
        Grymt jobbat!
        Schysst grenrör på originalmotorn!
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #34
          Hej, väldigt roligt bygge!
          Jag tänkte göra något liknande kommande år.

          Ska du använda unons växellåda?
          Fiat uno 355hk på 1.3 liter
          X1/9
          www.kallebacksmotor.se

          Comment


          • #35
            Originally posted by per View Post
            Grymt jobbat!
            Schysst grenrör på originalmotorn!
            Tackar va kul.. Avgassystem byggde min bror åt mig för ca 15 år sedan, när vi skulle sätta i den första gången.. Så har ingen aning om hur och vad som funkar.. Eller låter

            - - - Updated - - -

            Originally posted by Jens View Post
            Hej, väldigt roligt bygge!
            Jag tänkte göra något liknande kommande år.

            Ska du använda unons växellåda?

            Tja Jens,
            Vi har bestämt att använda allt från Uno turbon, motor & växellåda.. Dock är kruxet här, vilken årsmodell har du på Xyn? Min är en 89:a, motorn är en 88, allt har passat, men tror ev att växellägena kommer att vara helt annorlunda på bilen nu.
            Uno har framhjulsdrift, Xyn bak. Har förstått att de tidiga Xymodellerna var det en massa jobb att få det att funka.. Vi vet ju hittills inte om det gör det heller.. Först när vi startat upp den så får vi se
            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

            Mina Bilar.. Past & Present!

            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

            Comment


            • #36
              Oj vad det har hänt saker sedan sist.. Fattar det inte riktigt än.
              Motor. Sitter i, det var en massa bök, men skam den som ger sig.
              Vi fick lite panik ochär vi trodde att växellänkget inte skulle passa, men oj vad vi bedrog oss
              Det passade bolt on.. Men å andrasidan.. Risken är att vi har en räserbil nu.. Med ettan snett till vänster

              Vi hade oxå en hel del trubbel att få in motorn, den har en lite annan vinkel än Xyn.. Men på 8:e försöket gick det.

              Sedan var det bara att montera drivaxlar och sist skivorna bak

              Lite mera bilder:
              Attached Files
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • #37
                Det sista vi gjorde den här dan efter att motorn var i, var att montera oljekylare, med långa slangar så placeras den i grillen fram..

                Under själva grillen så man ser den inte
                Attached Files
                Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                Mina Bilar.. Past & Present!

                Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                Comment


                • #38
                  Kul bygge med mycket bilder. Exemplariskt.
                  Förklara gärna varför det blev problem och hur ni fick in motorn på 8'de försöket OCH det visade sig vara bolt-on. Vad är viktigt att tänka på när man utför transplantationen?
                  Och så har ni lyft. Såå avundsjuk.

                  Lycka till
                  Goran
                  Last edited by Goc924; 5 May 2015, 11:04.
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #39
                    Underbar tråd detta!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #40
                      Häftigt bygge! Hur gör ni med intercooler/laddluftkylare?
                      Fiatlös

                      ___________________

                      Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Goc924 View Post
                        Kul bygge med mycket bilder. Exemplariskt.
                        Förklara gärna varför det blev problem och hur ni fick in motorn på 8'de försöket OCH det visade sig vara bolt-on. Vad är viktigt att tänka på när man utför transplantationen?
                        Och så har ni lyft. Såå avundsjuk.

                        Lycka till
                        Goran
                        Tja Goran, tack för kommentaren, och Per..
                        8:e försöket var nog för att vi hade lyft och försökte få det rätt, motorrummet är ju inte det mest välmekade som man kan ha, även om vi hade lyft så kom motorn fel och vi var tvungna och sänka och höja den ett antal ggr.
                        Det är mkt bolt on, men mkt jobb runt omkring i alla fall..
                        Motorfästen sitter under och på sidan, sedan har du "hundbenet" som ska passa, det har inte en Uno turbo på motorn, men min bror svetsade dit en och det passade utmärkt, dock måste det kapas lite oxå.
                        Tänka på är beroende på årsmodell tror jag. Min Xy är sista årsmodellen, en 89:a som jag köpt i England, vilket gjort att det kanske varit enklare än vad man trott.
                        Har förstått vad jag läst när jag googlade lite på X1/9 Uno turbo konvertering att om man använder en Xy från 80-82 (de som såldes i Svergie) är det en del med pyssel.
                        Sedan får man ju komma ihåg oxå att Xy:n har en förgasarmotor, turbon har insprutning.

                        Nu ska bara allt funka oxå
                        Last edited by Fiat Abarth; 6 May 2015, 15:42.
                        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                        Mina Bilar.. Past & Present!

                        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Putt View Post
                          Häftigt bygge! Hur gör ni med intercooler/laddluftkylare?
                          Tack Putt.

                          Ang Intercooler och laddluftkylare har vi gått egna vägar.
                          Vi har placerat intercoolern bak, bakom motorn vid avgasröret, och kommer att tillverkat en "spoiler" som samlar upp luften från under bilen, laddluftkylaren sitter inne i motorrummet med filtret nere i sidoinsugen, vi plockade bort innanmätet till insuget på sidan, byter ut Fiats expansionskäl till ett från Volvo och sparar mkt utrymme.
                          Mkt slangar, slangar och rör har det gått åt, tack vare dot88, Biltema och andra ställen har vi gjort en helt ny lösning på allt.. Dagen D kommer närmre .. Hur det kommer att gå det vet man inte.. Men fan så kul är det.. Problem är till för att lösas
                          Attached Files
                          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                          Mina Bilar.. Past & Present!

                          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                          Comment


                          • #43
                            Originally posted by Fiat Abarth View Post
                            Har förstått vad jag läst när jag googlade lite på X1/9 Uno turbo konvertering att om man använder en Xy från 80-82 (de som såldes i Svergie) är det en del med pyssel
                            Vad är det som är svårare med 80-82? Däremot x1/9 mk1 dvs före 80 var det lite meck med drivaxlar osv, jag satte i en uno turbo motor samt växellåda i en sådan för ett antal år sedan och det var lite pyssel. Dock så gjorde jag bara ett fuljobb den gången.
                            Du får gärna förklara mer i detalj vad du gör, har du bild på den svetsade "hundbenet"? Vad måste kapas osv?

                            Med vänlig hälsning Jens
                            Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                            X1/9
                            www.kallebacksmotor.se

                            Comment


                            • #44
                              Originally posted by Jens View Post
                              Vad är det som är svårare med 80-82? Däremot x1/9 mk1 dvs före 80 var det lite meck med drivaxlar osv, jag satte i en uno turbo motor samt växellåda i en sådan för ett antal år sedan och det var lite pyssel. Dock så gjorde jag bara ett fuljobb den gången.
                              Du får gärna förklara mer i detalj vad du gör, har du bild på den svetsade "hundbenet"? Vad måste kapas osv?

                              Med vänlig hälsning Jens
                              Att jag inte förklarat är allt är för att jag varit slö och antingen suttit med telefonen eller paddan och laddat ner bilderna, därigenom har jag skrivet innan bilderna kommit.
                              Ang hundbenet så måste jag kolla på ett som jag har extra, men tror att det som sitter på turbon är ett par cm kortare (min bror kortade av det, och böjde det för att passa) och vinklat eftersom det går under plenumet.
                              Ang 80-82 orna så fick jag förklarat att växellänkaget sitter på olika ställen, men på min 89: a satt det precis mittemot turbons.
                              Drivaxlarna har jag inte haft något problem med alls, om det inte blir så när vi kommer att starta upp den, men allt sitter där det ska.
                              Har förstått att vissa har gjort olika saker beroende på vad man gjort själv, tex växellådan, vi har använt allt precis som det är, det enda som vi tagit från min Xy var oljetråg och pickup
                              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                              Mina Bilar.. Past & Present!

                              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                              Comment


                              • #45
                                Hej, varför tog du inte växellådan från x:er? Det är klart att då hade du fått borra ett hål för svänghjulsgivaren. Eller din kanske hade det från början pga standard insprutningssystem.
                                Då hade man sluppit bygga nytt växellänkage.

                                Hur ser anslutningen från tanken till bränslepumpen ut? Är det Utaget till pumpen under eller över?


                                mvh jens
                                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                                X1/9
                                www.kallebacksmotor.se

                                Comment

                                Working...
                                X