Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Xy får nytt hjärta & själ.. kan man hoppas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Nu sitter mer eller mindre allt på plats, det som ska kopplas in nu är all el (och det är inte lite)

    Luftmassemätaren har vinklats en aning för att nya expansionskärlet ska få plats, och när det gamla inte får plats så far man använda vad man kan hitta på, Philip kom på idén att sätta in ett från en Volvo 740 eftersom det är mycket mindre och skulle få plats.
    Den silverfärgade böjen från plenuminsuget har lackats svart efter det att vi var tvungna att svetsa hål för dumpventilen.
    Vid kåpan till kamremmen fattas ett rör som går ner till intercoolen, den ska monteras senare.

    sakta men säkert går allt framåt

    Click image for larger version

Name:	motor2liten.JPG
Views:	1
Size:	134.0 KB
ID:	251474Click image for larger version

Name:	Motor1liten.JPG
Views:	1
Size:	134.4 KB
ID:	251473
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

    Comment


    • #62
      Allt är inkopplat, olja & vatten påfyllt.. Vrider om nyckeln, motorn går runt, låter perfekt.. inga oljud men startar inte...
      men i allafall... ett steg i rätt riktning men inte där.. ser fram emot imorgon
      Attached Files
      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

      Mina Bilar.. Past & Present!

      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

      Comment


      • #63
        Härligt, framsteg!
        Jag skulle defititivt börja med att byta till original luftmassemätare.. (De är inte direkt utbytbara mellan bilar även om kontakten passar)
        Sen gnista o soppa förstås, det vanliga.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #64
          Originally posted by per View Post
          Härligt, framsteg!
          Jag skulle defititivt börja med att byta till original luftmassemätare.. (De är inte direkt utbytbara mellan bilar även om kontakten passar)
          Sen gnista o soppa förstås, det vanliga.
          Det är faktiskt original luftmassemätare så vitt jag vet, inget har ändrats på motorn utan det var den som kom med när jag köpte bilen.
          Ett fel som jag tror det kan vara är att soppapumpen inte "går" när man vrider till tändläge.. vilket jag antar att den ska göra..
          Fortsättning följer imorgon
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #65
            Haha ok jag läste det som att du tagit en från en 740..
            Ja precis pumpen skall gå i början innan det finns tryck i systemet.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #66
              Originally posted by per View Post
              Haha ok jag läste det som att du tagit en från en 740..
              Ja precis pumpen skall gå i början innan det finns tryck i systemet.
              hahaha

              Nej då.. expansionskärlet är det enda som kommer från en 740 (spara storlek) INGET annat

              har inte hunnit ner till garaget än.. vi får se vad som händer senare idag
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • #67
                Hej Hur går det? Det var ett tag sedan nu.. Har du någon uppdatering att delge?
                /jens
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #68
                  Lite desperat hjälp behövs nu från någon salig själ som skulle kunna förklara en sak för mig.

                  Motorbytet är klart, men den startar inte.. så bilen har varit stående ett bra tag nu.

                  Men nu är det dax att försöka ta tag i detta, men innan detta kan ske så ska vi dra nya kablar i själva härvan.
                  Vi tror nu att detta är ett av problemet, vi har kopplat in en tändspole från Borsch och har en ny tändmodul.
                  Men eftersom tändboxen är en Marelli så funderar vi på om detta gör att dom inte pratar med varandra.
                  Har kollat runt för att se om jag kan få tag på en tändmodul som är Marelli vilket gör box = Marelli, Tändspole = Marelli.
                  Nu kommer dock frågan, både denna begagnade tändspole och nya tändspolar har en oval utgång som jag inte kan fatta vad den är.
                  Jag har ingen kontakt på kabelhärvan som går till denna.

                  Någon som vet? Alla svar vore otroligt uppskattande och hjälpsamma
                  Attached Files
                  Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                  Mina Bilar.. Past & Present!

                  Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                  Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                  Comment


                  • #69
                    Va e de för nummer på marelli? man kan hitta schema å så..
                    Last edited by pazzo; 9 June 2016, 23:36.
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by pazzo View Post
                      Va e de för nummer på marelli? man kan hitta schema å så..
                      Menar du på boxen eller tändspolen?
                      Boxen har jag men tändspolen finns på skroten så jag har inte köpt den än.
                      Eftersom det känns som man kastar pengar i sjön om man inte vet vad den ovala utgången är som som sitter på tändspolen.
                      Jag har ju som sagt inget på kabelhärvan som passar till den
                      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                      Mina Bilar.. Past & Present!

                      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                      Comment


                      • #71
                        Så här ser det ut på min bil. Är du säker att spolen du hittat är till en Uno T?

                        Click image for larger version

Name:	IMG_8945.JPG
Views:	1
Size:	162.1 KB
ID:	252357
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Ante View Post
                          Så här ser det ut på min bil. Är du säker att spolen du hittat är till en Uno T?

                          [ATTACH=CONFIG]18285[/ATTACH]
                          Spolen jag har är till en Alfa men den borde funka iallafall.. tycker man
                          Kabelhärvan från en turbo, och till tändningen verkar den ha samma kopplingar som din har.
                          Vi ska kolla närmare.
                          Kort fråga dock, på spolen, den ovala kontaktstycket, har den bladstift som kablarna sitter på?
                          Lite svårt att se på bilden om du har den ovala kontakten som jag visade tidigare.

                          tack igen för att du kollar

                          Uffe
                          Last edited by Fiat Abarth; 10 June 2016, 23:06.
                          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                          Mina Bilar.. Past & Present!

                          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                          Comment


                          • #73
                            Försök hitta en riktig spole så slipper du experimentera.

                            http://www.ebay.it/itm/BOBINA-ACCENS...YAAOSwvt1WSLos

                            Edit: Spolen du har andra anslutningar, det finns ingen oval kontakt på min bil. Se även länken ovan.
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • #74
                              Originally posted by Ante View Post
                              Försök hitta en riktig spole så slipper du experimentera.

                              http://www.ebay.it/itm/BOBINA-ACCENS...YAAOSwvt1WSLos

                              Edit: Spolen du har andra anslutningar, det finns ingen oval kontakt på min bil. Se även länken ovan.
                              tack snälla för tipset, och beställt.. blir det fel så får man försöka sälja den vidare.. eller bita i sura äpplet
                              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                              Mina Bilar.. Past & Present!

                              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                              Comment


                              • #75
                                Ingen orsak. Hoppas det löser sig! Var försiktig när ni felsöker så inte något kortsluts och styrdonet går sönder.

                                Edit: Jag kan tipsa om att bensinpumpen skall inte snurra när du vrider på tändningen som på vanliga bilar. Den aktiveras först när nyckeln vrids till startmotorläget. Kan vara bra att veta så ni inte söker efter fel som inte finns. Iaf är det så på dom två mk1 jag haft.
                                Last edited by Ante; 12 June 2016, 11:58.
                                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                                Comment

                                Working...
                                X