Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Xy får nytt hjärta & själ.. kan man hoppas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ante, den är på väg.
    Ska nog använda denna firma ofta, från när jag beställt tills att den kommit till Sverige tog det 2 dagar. Inte illa alls.
    Är detta en firma du anlitat förr?

    - - - Updated - - -

    Originally posted by Ante View Post
    Ingen orsak. Hoppas det löser sig! Var försiktig när ni felsöker så inte något kortsluts och styrdonet går sönder.

    Edit: Jag kan tipsa om att bensinpumpen skall inte snurra när du vrider på tändningen som på vanliga bilar. Den aktiveras först när nyckeln vrids till startmotorläget. Kan vara bra att veta så ni inte söker efter fel som inte finns. Iaf är det så på dom två mk1 jag haft.
    Tack för tipsen, jag har tur att det inte är jag själv som kopplar.. jag har suveräna killarna på PowerCar i Årsta som kontrollerar och kopplar det mesta.
    Boris har ju jobbat med Fiat/Lancia och Alfa sedan början på 80 talet.
    Attached Files
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

    Mina Bilar.. Past & Present!

    Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

    Comment


    • #77
      Först, ett stort tack till Ante för tipset.

      Galet imponerad av denna firma i Italien.
      Beställde tändspole/modul på Söndag kväll, skickades Måndag med DHL via Leipzig i Tyskland och jag hade den i handen straxt efter kl 12 på Tisdag.

      Äntligen kan detta långa, lilla projekt komma igång
      Attached Files
      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

      Mina Bilar.. Past & Present!

      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

      Comment


      • #78
        Kul, hoppas det löser sig för dig nu. Jag känner inte till firman innan utan det var bara en sökträff på ebay.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #79
          Nu är jag tillbaka här igen...
          Behöver er hjälp desperat igen, eller den som kan.
          Allt är inkopplat MEN vi får ingen gnista när vi vrider om och kör på startmotorn.
          Ovan så visade jag en kontakt, skickar den igen tillsammans med en bild från kopplingsschemat.
          Är det någon salig sate därute som vet.

          in i kontakten kommer:

          2 röda = Plus
          1 blå = varvräknare

          På bilden med kopplingsschemat är detta den som det står SN/A/R/R och nedanför kontakten är det C & SN

          MEN var går den gröna? ström? jord? enl schemat finns det ingenting?
          Samt från denna kontakt ska det vara en rosa/svart kabel



          HJÄLP!!!
          Attached Files
          Last edited by Fiat Abarth; 20 June 2016, 19:31.
          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

          Mina Bilar.. Past & Present!

          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

          Comment


          • #80
            Vårt sökande efter gnista fortsätter, skam den som ger sig.
            Fortsätter och byta ut gamla delar som ev kan vara skadade eftersom vi inte vet ngt alls om motorn.
            Den har ju stått i förråd i 15 år innan vi satte i den.
            Fixade via eBay.co.uk en ny vevaxelgivare, se om detta kan hjälpa till.
            ska byta den senare i veckan eftersom jag åker iväg på jobb imorgon och hemma igen på Ons.
            Attached Files
            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

            Mina Bilar.. Past & Present!

            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

            Comment


            • #81
              Hoppas det löser sig. Annars kanske detta kan vara något?

              http://www.ebay.com/itm/Fiat-Uno-tur...gAAOSwZ1BXd5wd
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #82
                Originally posted by Ante View Post
                Hoppas det löser sig. Annars kanske detta kan vara något?

                http://www.ebay.com/itm/Fiat-Uno-tur...gAAOSwZ1BXd5wd
                Tack Ante för tipset

                tyvärr så var jag utomlands på jobb och den hann försvinna innan jag kunde få mina tassar på den
                har kontaktat säljaren för att se om dom ev har fler, annars så dyker det säkert upp igen.
                Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                Mina Bilar.. Past & Present!

                Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                Comment


                • #83
                  liten uppdatering,

                  Fick experthjälp igår, fantastiske TurboB kom och försökte hjälpa mig & Boris och få gnista.. men ack nej.. den vill fortfarande inte.
                  men ska nu kolla om det är så att en givare sitter fel, om denna givare som är bytt har borrats dit och sedan gör att det inte får riktig kontakt.

                  Igen, TACK!! TurboB för att du tog dig tid
                  Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                  Mina Bilar.. Past & Present!

                  Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                  Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                  Comment


                  • #84
                    Har mätt upp alla kopplingar i kabelstammarna och hur det ansluter till bilens elsystem.
                    Dels saknar schemat viss information och del är den delvis felaktig. Slutsatsen är att de s.k. insprutningsreläet måste anslutas helt enligt schemat med permanent 12V på pin 30 dvs den tjocka röda kabeln som går in i sockeln annars "fastnar" den i läge 1. Även Boschboxen strömförsörjs av reläet och det är nog därför inget händer i systemet sen. Schemat visar inte att Bosch och Marelli är sammankopplade.

                    Den mysko kontakten med 3 poler:
                    - En pinne används inte eller har en grön kabel ansluten. Den används inte.
                    - Den blåa kabeln i kontakten skickar signal till varvräknaren, enbart. I tändstammen går den till minus på tändspolen.
                    - De två röda som sitter ihop går dels till plus på tändspolen och är dels matningsspänning 12V till Marelliboxen.
                    Den ska anslutas till en tändlåset "Ignition ON". När man slår på tändningen.

                    Svarta kontakten med 3 enkla vita ledare och en med 2 vita ledare:
                    - Två av de enkla vita går till en säkring som sitter vid säkringsboxen i Uno och kan glömmas just nu.
                    - De två vita ledare (märkta 57 och 4) som är ihopkopplade till ett stift i kontakten går till a) pin 50 på insprutningsreläet, b) Boschboxen pin 4.
                    Den ska anslutas till "Cranking" på tändlåset.
                    - Sista vita ledaren (märkt 58) går till pin 15 på insprutningsreläet och ska anslutas till tändlåset "Ignition ON".

                    Insprutningsreläet:
                    pin 1 - tändpuls går till: Bosch pin1, Marelli pin21, tändspole minus (1)
                    pin 15 - enligt ovan
                    pin 30 - Batteri permanent 12V
                    pin 31 - brun kabel till jord.
                    pin 50 - "Cranking" på tändlåset enl. ovan.
                    pin 87b - Matning bensinpump (grå tjock kabel)
                    pin 87 - 12V till Boschboxen och ett antal givare och injektorerna.
                    Last edited by TurboB; 27 August 2016, 16:45.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by TurboB View Post
                      Har mätt upp alla kopplingar i kabelstammarna och hur det ansluter till bilens elsystem.
                      Dels saknar schemat viss information och del är den delvis felaktig. Slutsatsen är att de s.k. insprutningsreläet måste anslutas helt enligt schemat med permanent 12V på pin 30 dvs den tjocka röda kabeln som går in i sockeln annars "fastnar" den i läge 1. Även Boschboxen strömförsörjs av reläet och det är nog därför inget händer i systemet sen. Schemat visar inte att Bosch och Marelli är sammankopplade.

                      Den mysko kontakten med 3 poler:
                      - En pinne används inte eller har en grön kabel ansluten. Den används inte.
                      - Den blåa kabeln i kontakten skickar signal till varvräknaren, enbart. I tändstammen går den till minus på tändspolen.
                      - De två röda som sitter ihop går dels till plus på tändspolen och är dels matningsspänning 12V till Marelliboxen.
                      Den ska anslutas till en tändlåset "Ignition ON". När man slår på tändningen.

                      Svarta kontakten med 3 enkla vita ledare och en med 2 vita ledare:
                      - Två av de enkla vita går till en säkring som sitter vid säkringsboxen i Uno och kan glömmas just nu.
                      - De två vita ledare (märkta 57 och 4) som är ihopkopplade till ett stift i kontakten går till a) pin 50 på insprutningsreläet, b) Boschboxen pin 4.
                      Den ska anslutas till "Cranking" på tändlåset.
                      - Sista vita ledaren (märkt 58) går till pin 15 på insprutningsreläet och ska anslutas till tändlåset "Ignition ON".

                      Insprutningsreläet:
                      pin 1 - tändpuls går till: Bosch pin1, Marelli pin21, tändspole minus (1)
                      pin 15 - enligt ovan
                      pin 30 - Batteri permanent 12V
                      pin 31 - brun kabel till jord.
                      pin 50 - "Cranking" på tändlåset enl. ovan.
                      pin 87b - Matning bensinpump (grå tjock kabel)
                      pin 87 - 12V till Boschboxen och ett antal givare och injektorerna.
                      Mr TurboB, jag tackar och bugar det ödmjukaste.
                      Du är en pärla och en tillgång som är obeskrivlig.
                      Vi ska jobba på bilen igen nu till veckan, sitter just nu på jobb i Hong Kong och hemma på Onsdag.
                      Igen 1000 tack och håll alla tummar
                      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                      Mina Bilar.. Past & Present!

                      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                      Comment


                      • #86
                        2 steg fram och ett tillbaka.
                        Vi har nu gått igenom allt och tror oss veta följande.
                        Både positivt och negativt.
                        Jag behöver ett nytt insprutningsrelä, detta har jag misstänkt varit trasigt.
                        Första frågan, detta Bosch relä, är detta specifikt för just Fiat eller är det universalt.
                        Sökte på det unika Bosch numret och då kommer detta upp
                        https://www.stockwiseauto.com/bosch-...006-main-relay
                        Detta går till en bil jag skulle vilja ha Renault Fuego Turbo.
                        Är det så att dessa reläer funkar på olika bilar?

                        Det andra är.. Har jag otur nu, vilket kan vara det troliga så är det fel svänghjul som sitter på motorn, för då måste motorn plockas ner.. Jag hade inte en tanke på att plocka isär motor och växellåda när jag köpte motorn för över 15 år sedan.
                        Om det är det fel svänghjul så är detta problemet med att jag inte får en gnista.
                        Vi har bytt båda givarna och det är inge fel på dessa.. Så bara att hålla tummarna.

                        Fortsättning följer...
                        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                        Mina Bilar.. Past & Present!

                        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                        Comment


                        • #87
                          Nja, det är specifikt för en viss generation Bosch L-jetronic och återfinns alltså i fler bilar.
                          Men det finns varianter, troligen beroende på hur många ms pumpen ska gå när man slår på tändningen osv.
                          På alla mina reläer står det 009 på slutet, inte 006.

                          http://www.ebay.co.uk/itm/Relais-fur...IAAOSwPRlXnlbi
                          Kolla lista på alla fordon som den passar!
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • #88
                            Vet inte om det nämnts innan men om gnista fattas är alltid Digiplexboxen misstänkt bov i dramat på Uno Turbo motorer.
                            Den är mkt lätt att ha ihjäl. T.ex. genom att koppla på batteriet med tändningen på.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by per View Post
                              Vet inte om det nämnts innan men om gnista fattas är alltid Digiplexboxen misstänkt bov i dramat på Uno Turbo motorer.
                              Den är mkt lätt att ha ihjäl. T.ex. genom att koppla på batteriet med tändningen på.
                              Vi satte in min digiplex box i en fungerande turbo och bilen startade fint, så fel på den Boxen är det inte.
                              Vilket är skönt att veta, men däremot så kopplade vi in Bosch relät på samma Uno turbo och då startade inte bilen..

                              - - - Updated - - -

                              Originally posted by TurboB View Post
                              Nja, det är specifikt för en viss generation Bosch L-jetronic och återfinns alltså i fler bilar.
                              Men det finns varianter, troligen beroende på hur många ms pumpen ska gå när man slår på tändningen osv.
                              På alla mina reläer står det 009 på slutet, inte 006.

                              http://www.ebay.co.uk/itm/Relais-fur...IAAOSwPRlXnlbi
                              Kolla lista på alla fordon som den passar!
                              Jag gick ju på original Bosch numret jag har på relät eftersom det är specifikt just för det relät och sedan sökte vad jag fick fram. Relät som du har där är ju ett Hella, men stiften är ju samma med samma nummer
                              Last edited by Fiat Abarth; 2 September 2016, 13:25.
                              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                              Mina Bilar.. Past & Present!

                              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Fiat Abarth View Post
                                Vi satte in min digiplex box i en fungerande turbo och bilen startade fint, så fel på den Boxen är det inte.
                                Vilket är skönt att veta, men däremot så kopplade vi in Bosch relät på samma Uno turbo och då startade inte bilen..

                                - - - Updated - - -



                                Jag gick ju på original Bosch numret jag har på relät eftersom det är specifikt just för det relät och sedan sökte vad jag fick fram. Relät som du har där är ju ett Hella, men stiften är ju samma med samma nummer
                                Varför byglar ni inte bara reläet? det har jag gjort på flera gamla åttiotalare. Alfa 75, croma turbo, citroen cx turbo, osv....

                                Comment

                                Working...
                                X