Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Xy får nytt hjärta & själ.. kan man hoppas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Lite off-topic men det råder lite sammanblandning av namn och begrepp.

    - Uno Turbo, Croma Turbo etc har Microplex dvs en ren databox.

    - Digiplex är en helt annan och äldre teknik i utvecklingen mot moderna ECUer. Den innehåller även tändmodul dvs högeffekt komponenter och är mycket känsligare.
    I Fiats verkstadmanualer börjar kapitlet om Digiplex med en lång lista, kanske åtta punkter, med vad man absolut inte får göra.
    Digiplexen återfinns i t.ex. UNO SX, Ritmo TC, Croma ie.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #92
      Kan absolut hetat Microplex, minns namn dåligt.
      Känslig som tusan iaf.
      Last edited by per; 13 September 2016, 11:10.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #93
        Så kom det då som man inte ville veta, eller hoppats inte skulle vara eller som man skulle ha kollat innan.
        Tyvärr, eftersom motorn införskaffades för 15-20 år sedan och har sedan dess blivit stående i väntan på att själva bytet skulle bli av så har jag inte tänkt på att kolla allt,
        När vi sedan började med motorbytet så kom jag bara ihåg att killen jag köpte den av i Västmanland någonstans hade sagt till mig att den var komplett och att den funkade.
        Jag har sedan dess bytt vattenpump, kamrem och div andra slitagegrejer.
        Så jag tar fullt ansvar på mig att jag och mina vänner fått jobba hårt, nu har vi tagit steget tillbaka.
        Det vi trodde var en original monterad givare visade i själva verket vara en givare ditborrad, original Uno Turbo motorn har en liten "klack" som givaren sitter på.
        Hade kanske behövt tänkt lite mer på att växellänkaget, att det skulle väckt några klockor när dom satt mitt emot varandra.. i samma höjd - Att detta är fel.
        X1/9 har ju mittmonterad motor, Unon frontmonterad
        Vi fick låna en Uno Turbo av en fantastisk kille som heter Stefan och driver en plåt/lackeringsverkstad i Nacka/Orminge och han har liksom jag en kärlek för X1/9 och Uno turbo.
        Vi har faktiskt lånat den ett par gånger för att kolla hur det är kopplat, att allt fungerar m.m
        När så Nicke och Boris igår kollade närmre så kom dom på att det är både fel givare, och att den är amatör dit borrad.
        Men, va fasan.... problem är till för att lösas..
        Lite nedslagen av att vi tagit 2 steg tillbaka så körde jag tillbaka Turbon till Stefan och passade på att fråga honom om han möjligtvis hade en Turbo växellåda över, och ett svänghjul och voilá!
        Här står vi nu.. med en Turbolåda, och ett svänghjul
        Men nu kommer det mindre roliga att vi måste plocka ner allt igen för att montera ny låda & svänghjul.
        Men å andra sidan.. nu jävlar så.....

        - - - Updated - - -

        nytvättad Turbolåda
        Attached Files
        Last edited by Fiat Abarth; 22 September 2016, 07:16.
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • #94
          Grattis.. Full fart framåt!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #95
            Originally posted by per View Post
            Grattis.. Full fart framåt!
            Tack

            - - - Updated - - -

            Liten fråga,

            Någon som har ett bra värdefullt tips på hur man gör med växel länkaget?
            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

            Mina Bilar.. Past & Present!

            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

            Comment


            • #96
              Vi har gnista
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • #97
                Kul att det löste sig efter allt strul, grattis! Då hoppar motorn igång snart?
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • #98
                  Originally posted by Ante View Post
                  Kul att det löste sig efter allt strul, grattis! Då hoppar motorn igång snart?
                  Vi kan ju hoppas det

                  Tyvärr när vi skulle börja koppla ihop och testa saker så visar det sig att den splitter nya soppapumpen inte fungerar
                  men var förbi där jag köpte den idag och dom tog tillbaka den, även om den köptes för över ett år sedan.. GOD service
                  Så får den nya i eftermiddag
                  Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                  Mina Bilar.. Past & Present!

                  Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                  Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                  Comment


                  • #99
                    Jag håller tummarna.

                    Offtopic: Du har inte stött på någon som kan tänkas ha ett innertak till en Uno Turbo över när du letat delar?
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • Originally posted by Fiat Abarth View Post
                      Vi har gnista
                      Grattis! Hoppas allt annat fixar sig också nu.
                      JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

                      Min X1/9-sida


                      Skaffa Firefox nu!

                      Comment


                      • Originally posted by Ante View Post
                        Jag håller tummarna.

                        Offtopic: Du har inte stött på någon som kan tänkas ha ett innertak till en Uno Turbo över när du letat delar?
                        tyvärr inte Ante, men om jag hör så ska jag def hojta till
                        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                        Mina Bilar.. Past & Present!

                        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                        Comment


                        • UPPDATERING!!!

                          efter 7 svåra år, svärta och ilska och bedrövelser...

                          Xyn har hoppat igång och jag känner mig som ett barn på julafton,
                          Xyn spinner som en katt och går riktigt bra, trodde den skulle låta mera än den gjorde p.g.a det nya grövre avgassystemet, men inte

                          Nu ska bara finliret fixas, kablar dras och allt finjusteras..
                          Har tagit en tur runt kvarteret, lamellerna hade kärvat så hade problem med kopplingen.
                          Men efter att kört en stund så funkar det perfekt.
                          Imorgon ska vi varmköra den för att se till att allt fungerar,

                          Vill passa på att tacka ALLA för tips och hjälp.. men framför allt TurboB och exxy19 som varit och hjälpt till i garaget.

                          Fortsättning följer, just nu är jag bara varm och otroligt glad inombords
                          Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                          Mina Bilar.. Past & Present!

                          Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                          Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                          Comment


                          • Skål för ett nytt hjärta & själ!

                            Bilden är precis som jag vill att min Xy ska se ut när den är klar

                            p.s sorry att jag kom på sned, den var rätt när jag lade upp den.. kan det vara storleken det beror på
                            Attached Files
                            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                            Mina Bilar.. Past & Present!

                            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                            Comment


                            • Väl kämpat! Njut av framgången.
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment


                              • Härligt!! Visst e de konstigt att man håller på det här...med tanke på hur förbannad man kan vara ibland...
                                captainmorgan

                                Comment

                                Working...
                                X