Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kostnad över 300hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kostnad över 300hk?

    Hej på er alla

    Jag undrar vad det kostar att trimma coupen så man får över 300hk?
    Jag har tittat lite på hybrid turbon option 3. http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...&Number=835388
    Sen pro alloy kylare http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/si...?act=det&p=617

    Jag har ett blueflame avgassystem hela vägen.
    Så vad mer behövs?
    Chip?
    Bränslepump?
    Bromsar?

    Klarar man sig på kylare och turbo chip och mappning eller måste man byta bromsar och bränslepump osv osv.

    Vad kostar det ungefär?

  • #2
    Beror på vilken motor du har, men 20vt klarar sig med original bränslesystem inkl pump. Du ska kanske göra en direktkoppling för strömmen till pumpen. Bättre IC, bättre turbo och mappning (chip).
    Bromsarna är upp till dig, men de påverkar inte effekten.

    Kolla länken nedan till detaljerna om min bil annars, hade en bra bit över 300hk.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Så kostnaden blir på ett ungefär 15-20k...
      hybrid turbo + kylare + chip + mappning.....

      Kan man komma under detta pris kanske?

      Finns det andra bra kylare som är billigare tex?
      Är det någon som har hybrid turbo option 3 ?

      Comment


      • #4
        Kopplingen bör du också uppgradera har jag förstått.
        Väghållning kanske: hårdare sänkfjädrar och bakre krängare, främre tornstag t ex.
        Det handlar lite om vad du vill göra med 300+hk. Rakt fram eller svänga?
        Last edited by Goc924; 6 April 2015, 11:35.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • #5
          Det var sådana svar jag inte ville ha
          Då kommer det hela att kosta en hel del om man byter allt du sa.
          Jag får se framöver hur det blir.
          Misstänkte kopplingen också men dom skriver ju att original skall hålla för option 3.
          Det är mest rakt fram och sen kanske man får uppgradera allt eftersom.
          Men just nu får det va, hade varit kul om någon mer hade varit sugen och köra ett gruppköp för bättre pris från uk....
          Nu ska jag ställa på min skönhet och dra till garaget och köra min första sväng för i år.....

          Comment


          • #6
            Jag hade satsat på en hybridturbo. Det blir inget krångel då med anslutningar till avgas- och grenröret, olja och vatten. Kolla med Goc924 vad han har för turbo. Den verkar hamna rätt nära 300 hk .
            Jag är nöjd med min 19T från Mitsubishi. Finns både 16T och 19T till Coupén. http://www.turbomeck.se/19T-fiat-cupe

            FMIC från Pro Alloy (om du har råd) eller varför inte testa att göra ett eget system. Köp IC från Ebay eller KL Racing och sen några silikon- och aluböjar. Du kan ju kopiera PA kittet. Bara att kolla vad som ingår.

            Click image for larger version

Name:	PRODPIC-617.jpg
Views:	1
Size:	44.7 KB
ID:	251098
            Last edited by Freddan72; 6 April 2015, 11:40.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #7
              Billigast med bra hk/kr är ett chip från FC Performance med originalgrejorna på. Borde ge ca 260hk för 4500kr inkl. bromsningskostnader. Är du inte nöjd med det så får du börja rampa upp.

              @Freddan72 och Dimman: Kolla förstasidan i min tråd, jag har en uppdaterad standardturbo med något större kompressorhus. Är precis mitt uppe i en bromsningsaktivitet så det tar ca en månad till innan jag vet resultatet. Boka ny bromsning efter mitt bränslepumpsfix, skicka resultatet till Leighton, få ett nytt chip(Stage 2), boka bromsning igen och sen är jag klar.
              Last edited by Goc924; 6 April 2015, 11:48.
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • #8
                Originally posted by Goc924 View Post
                Billigast med bra hk/kr är ett chip från FC Performance med originalgrejorna på. Borde ge ca 260hk för 4500kr inkl. bromsningskostnader. Är du inte nöjd med det så får du börja rampa upp.
                Nä vänta lite nu. Billigast och enklast är ett Gtec1. Ca 250 hk för 500kr. Ännu billigare om du hittar ett beggat chip på fccuk.
                Last edited by Freddan72; 6 April 2015, 17:30.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • #9
                  Mitt Gtech1 chip gav bara 231 hk. Ren humbug. Du får mitt gratis mot porto, eller kom och hämta hos mig.

                  Med vänlig hälsning,
                  Goran
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #10
                    Kan bli så att jag köper ett chip från FC Performance..
                    Jag får se, verkar vara det billigaste alternativet.
                    Vet inte om min är chippad ens
                    laddar 1.2 bar iallafall och spikar 1.4-1.5 men tappar laddet vid höga hastigheter typ vid 200 el nåt.
                    Har ju haft bilen i 10 år nu och vet inte ens om den är chippad.
                    Den drar 1.05 med pendlande 15 km enkel resa till jobbet varje dag och helgerna åker jag till halmstad till tjejen och då ligger jag alltid från 140kmh-220kmh.
                    Maxhastighet 250 innan avställning, känns som den inte borde göra det original med tanke på att bilen är nästan 20år gammal och 18k mil.'

                    Comment


                    • #11
                      Prestandamässigt låter det som originalspec på bilen, men det kan du kolla rätt lätt i databoxen ovanför passagerarens fötter. Du borde kunna se om den blivit öppnad. Jag har också bilder på original och gtech1 chippet i min tråd...någonstans.
                      Lycka till
                      Goran
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Goc924 View Post
                        Mitt Gtech1 chip gav bara 231 hk. Ren humbug. Du får mitt gratis mot porto, eller kom och hämta hos mig.

                        Med vänlig hälsning,
                        Goran
                        Det är riktigt tråkigt att du fick såpass låg effekt med Gtec1. Vi är flera i klubben som fått allt mellan 250-260 hk. Per låg också bra till med sitt Novitec. Kanske något inte stod rätt till med din motor som gjorde att det bara blev +11 hk.

                        *Dimman* du borde testa Gtec1 innan du lägger flera tusen på ett chip från FC Performance. Goc924 erbjuder sig ju t.o.m. att ge dig ett gratis så billigare än så kan det väl knappast bli
                        Såg att du länkade till fccuk och PowerItalia. Tror det blir enklare att ta hjälp av en firma i Sverige. Finns säkert en bra firma nära dig. Här i Göteborg har vi bl.a. Turboservice.
                        Last edited by Freddan72; 7 April 2015, 07:20. Reason: Turboservice
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • #13
                          Jo man kanske ska titta vad det sitter i för något chip.
                          Behöver jag göra något om jag tar GOC chip? mappa el nåt?
                          Eller är det bara plug and play?

                          Comment


                          • #14
                            Kolla att motorn är frisk och att alla filter är nybytta, varför inte även kolla spänningen på pumpen.
                            Sen plug&play enl. guide. Alltså, mappen finns i chippet. Byta chip = mappat om. Ett standardchip har en standardmapp.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              PER
                              Jag är lite trög
                              Så oljefilter och olja ska bytas, gör jag varje säsong.
                              Om jag förstått dig rätt så är det bara att trycka in chippet och sen är det klart???
                              Vet att jag sett bilder på chipbyten men kan inte hitta länken typ gör det själv guide var det.
                              Om någon kommer ihåg var den finns så länka..
                              TACK......

                              Comment

                              Working...
                              X