Announcement

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Fiat Panda 4X4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Köpråd: Fiat Panda 4X4

    Hej!

    Jag är ny på forumet och är, lite av en slump, ute efter en Panda 4x4! Jag kan inte påstå att jag på något sätt är en fiat-entusiast men det verkar onekligen vara en tuff liten bil som det är stört omöjligt att hitta något negativt skrivet om. Alla ägare och journalister verkar överens om att det är en bra bil så min fråga är då vad man ska tänka på när man köper en och hur den funkar för er som har den? Finns det olika utrustningsnivåer eller är det mer eller mindre samma bil oavsett vilken ny eller lättare begagnad man väljer?

    Det kommer att vara min enda bil, dvs. ingen "extra" eller andra-bil och jag vill kunna använda den alltid och ibland för att åka långt. Det jag är mest rädd för är motorn och bilens storlek. Jag har läst att den ska vara pigg men hur funkar den när man är 4st i bilen? 85hk är ju ändå ganska lite...

    Tack på förhand!

  • #2
    Hej, 2014 års modell är nog alltid "fullutrustade" vad jag vet. 2013 års modeller kan variera rätt mycket vad det gäller utrustning. Några saknar dimljus, andra har AC istället för ACC. Förberedelse för Tomtom-GPS, mörktonade bakre rutor, backsensor, rattstyrd bluetooth och tak-konsol med spotlights kan åxå variera på 2013-modellerna.

    Drivning motor, fälgar, däck och kaross är identiska

    Detta är min enda bil åxå, den måste passa för allt. Motorn är pigg och troligen hållbar. Har bara kört 2000 mil med min 2013 hittills. Har aldrig åkt 4 personer i min bil, så jag vet ej. Men 3 personer och en hund går bra. (Dessa var dock inga tungviktare) Det går förvånansvärt bra att dra släp åxå. Är det vid något tillfälle trångt om bagage-utrymme, då sätter jag på takboxen.

    Har alltid eco-läget ifrånslaget, annars blir den väldigt slö. Den är väl annars som småbilar brukar vara, lite bullrigare än de större i högre farter, p.g.a mindre plats för isolering, grova däck och kantigare profil.

    Skulle jag köpa samma bil igen, med vad jag vet idag? Svar, klart JA! Jag litar numera fullständigt på att bilen alltid skall ta sig fram dit jag vill, oavsett väglag

    /Sven
    /Sven

    Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
    Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
    ++

    Comment


    • #3
      Jag är också väldigt nöjd med min. Det enda att tänka på om förbrukning är viktigt är att uppgiven snittförbrukning inte stämmer öht. Räkna med 0.7-0.8 blandad körning. Det finns ett par Antartica 2014 på blocket som det säkert finns bra prutmån på. Då får man en väldigt välutrustad bil tycker jag. Lycka till och välkommen!
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #4
        Man kan ju undra varför tillverkarna får göra så här för att få ner den uppgivna förbrukningen.

        Fula - men tillåtna knep
        Så fungerar det standardiserade testet. Men enligt Emission Analytics får tillverkarna dessutom använda riktigt fula knep för att kapa förbrukningen.
        • Tejpa skarvar på hela bilen för att förbättra aerodynamiken.
        • Använda speciella motoroljor med mycket låg friktion.
        • Koppla ur generatorn för att spara energi.
        • Justera bromsar annorlunda än på vanliga bilar så att beläggen inte ligger an det allra minsta.
        • Specialjustera motorn.
        • Använda högsta växeln nästan hela tiden.
        • Kasta ut all extrautrustning som stereo och klimatanläggning.
        • Testa bilarna i 29 gradig värme för att maxa effektiviteten.
        • Enligt reglerna får testbanan inte luta mer än 1,5 grader.
        captainmorgan

        Comment


        • #5
          Dessutom speciella hjullager men låg friktion och lättrullande däck...
          Christian

          Kör nu:


          I garaget:

          Comment


          • #6
            Honest John i UK har en sida där vanligt folk angivit förbrukningen på sina bilar. Därefter har man sammanställt resultaten. Det är visserligen angivet i MPG (miles per gallon), men det finns översättnings-funktioner på webben...

            För Fiat Panda 4x4 Twinair ger deras sammanställning 0,7 liter per mil. Om man inte kör stadskörning så mycket och finslipar körsättet kan man helt klart komma lägre än så.

            Jag tar lätt den bränslekostnaden hursom, det är ändå relativt billigt för att ha en så rolig och trevlig körupplevelse.

            Och du/ni, hands-freen till mobilen fungerar ypperligt bra, se gärna till att den finns med i utrustningen!

            Referenser:

            http://www.honestjohn.co.uk/realmpg/fiat/panda-4x4-2012

            http://mpg.webix.co.uk/
            Last edited by Bambu; 11 April 2015, 08:43. Reason: Referenser tillagda
            /Sven

            Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
            Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
            ++

            Comment


            • #7
              Ny här, men tänkte att jag kan dela med mig av mina tankar kring Panda 4x4:
              Jag och sambon är båda jättenöjda med våran Panda 4x4. Köpte den med 400 mil på mätaren som demobil och den har sedan dess rullat ytterligare 800. Det är på många sätt en fantastiskt komplett bil och det är mycket lite vi saknar.
              Det går hyfsat bra att åka fyra, liksom att dra rätt tungt släp. Körde nyss 120 mil med cirka ett ton bakom (upptäckte överlasten när vi nästan var framme) och Pandan klagade inte det minsta.

              Har också kört en del skogsvägar med mycket nysnö och varit nöjd med vägegenskaperna. Ett glädjeämne är ljudanläggningen och iPhone-integrationen som faktiskt fungerar riktigt bra, särskilt för att vara en så pass liten bil.
              Twinair-motorn är också rätt pigg, även om det blir mycket växlande i eco-läget. Brukar stänga av det, hoppa över växlar och sen lägga i det när jag väl kommit upp i fart. Intalar mig att det ger lite mindre pendlande fart, för trots högsta växeln går det utmärkt att accelerera med eco avstängt. Rätt vad det är går det 130 km/h.

              Saknar man inte den större storleken går det att leva rätt lyckligt med en Panda.

              Comment


              • #8
                Jag börjar med att tacka för alla svar! Jag har läst det mesta som går att hitta här på forumet om bilen med stort intresse (speciellt det du har skrivit Sven/Bambu) ! Jag var faktiskt och fiskade efter en provkörning av pandan på min lokala fiat-handlare här i Umeå för några dagar sedan men den enda pandan de hade var tyvärr utlånad och den kvarvarande pandan var en Panda Van. Jag har sett pandor tidigare men det var längesedan och vad som slog mig var att den kändes ganska plastig? Det var ju som sagt en Van och inte en 4x4 men ändå.

                Jag vill också tacka OliT för tankarna kring stereon, har inte hört den själv men när man såg högtalarna i dörrarna så kändes den som ljudkvalitén nog var ganska låg. Skönt att höra att så inte är fallet

                Så var det detta med storleken. Att den är liten ligger ju lite i Pandans DNA och är inget man kan lasta den för i min mening. Den är nästan exakt lika stor som 2000-talets Mini Cooper men 20-30cm kortare än tillexempel en Opel Corsa D (Som var min tidigare bil) så i ärlighetens namn vet jag inte om det är ett problem eller ej. Corsan var ju inte direkt jättestor den heller.

                Men men. Fiat-handlaren ska ringa så fort han får tillbaka Pandan och då är jag den första som dyker upp och provkör!

                Comment


                • #9
                  Umeå... OK. Då skall du nog ha en motorvärmare åxå. Inte för att bilen är svårstartad, men bränsleförbrukningen påverkas starkt av låga temperaturer. Men det kanske är standard med motorvärmare där i norr?
                  Roligt att du tyckte det jag skrivit var intressant.
                  /Sven

                  Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                  Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                  ++

                  Comment


                  • #10
                    Det har varit tyst här i tråden ett tag nu men äntligen har jag fått min provkörning! Grabbarna på Umeås fiat-handlare verkade tycka att det mest var jobbigt när jag ville köpa bil av dem så jag har istället varit hos (den mycket trevligare) Skellefteå handlaren!
                    Jag förstår nu vad Sven och ni andra menar. Jag hade mycket höga förväntningar på bilen efter alla youtube -filmer, tester och vänliga ord här i forumet när jag åkte dit och jag måste säga att Pandan uppfyllde dem alla! Vissa saker, som hur liten den faktiskt är i verkligheten och hur lite 225L bagageutrymme är bekymrar mig en aning fortfarande men å andra sidan så överträffade den lilla motorn (och motorljudet) och hur stor Pandan känns när man sitter bakom ratten mina förväntningar med råge

                    Jag tänkte passa på att höra om det är någon som har erfarenheter av Alfa Romeo MiTo? Jag passade på att provköra en sådan när jag ändå var i farten och jag tycke den var ganska trevlig också. En helt annan typ av bil förvisso (och ingen Fiat) men någon på forumet kanske har en sådan (eller tankar kring den) ändå?

                    Tack på förhand och trevlig helg!

                    Comment


                    • #11
                      Låter väl bra! Bilen i Skellefteå är både billigare och har motorvärmare installerad. Klart bättre val. Prisskillnaden räcker till både Lastbågar och en takbox, för att öka lastmöjligheten vid behov....
                      Fiats original lastbågar (som det står Panda på) har snyggast design och är dessutom märkta "Made in Sweden". Jag använder själv åxå ibland en mindre takbox (av obestämt ursprung) som jag redan hade liggandes i garaget.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_0048s.jpg
Views:	1
Size:	110.5 KB
ID:	251164
                      /Sven

                      Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                      Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                      ++

                      Comment


                      • #12
                        Så tillslut blev det en Panda. En svart 2014 står nu parkerad utanför! Mer eller mindre fullutrustad så vitt jag kan avgöra samt med motorvärmare och drag Hittills har vi bara avverkat ca 30 mil ihop så jag har inte hunnit utvärdera mitt köp fullt ut men nog tror jag att jag ska bli nöjd

                        Dock har den ganska "rå" tomgång (och varvräknaren är lite orolig) och ett vinande missljud i ca 60-90km/h. Är det något som ni andra också upplever med era Pandor?

                        Med vänlig hälsning,
                        Oscar

                        Comment


                        • #13
                          Grattis till den nya bilen!

                          1. När motorn är varmkörd är tomgången mycket jämn och harmonisk, enligt min uppfattning. Din bil har kanske för få mil avverkade ännu.

                          2. Det var någon annan här på forumet som åxå hade synpunkter på ett ljud vid vissa hastigheter.

                          Jag tror det är så här: Bilen har permanent fyrhjulsdrift och har alltså alltid drivning inkopplad (mer eller mindre) på både fram och bakaxel. Belastningen på bakaxeltransmissionen kan variera något under körningen, varför kuggarna kan belastas olika mycket och från olika håll.
                          Detta tror jag i vissa lägen kan skapa ett hörbart transmissionsljud. Något motsvarande existerar inte på en enbart framhjulsdriven bil.
                          /Sven

                          Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
                          Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
                          ++

                          Comment


                          • #14
                            Tack!
                            Ja, tanken har slagit mig både angående tomgången och med missljuden. Den avger också missljud i låg fart (20-40km/h som jag tror kommer från bromsarna( låter som skivorna är skeva ungefär) men jag misstänker att bristen på Panda-köpare har gjort att bilen har stått still ganska länge innan jag köpte den så med lite inkörning så tror jag det blir bättre

                            Comment


                            • #15
                              Grattis! Vi har haft vår Panda 4x4 TA i över ett halvår och 1500 mil nu och om man ska ha bilen måste man acceptera vibrationer här och där och att den drar mycket bensin.

                              Betr. vibrationer har jag dock krävt åtgärd av Fiat. De balanserade kardanen så gott det gick enligt en åtgärd som fabriken tar som garantiåtgärd men som Fiat Sverige inte brytt sig om att informera om. Den tvåcylindriga motorns vibrationer går inte att få bort.

                              Beträffande den höga bensinförbrukningen finns inget att göra. Från början drog vår 8-10 l/100 km men efter en del inkörning, justering och oljebyte fick vi ner den till 7,0-7,5l/100 km. Då rör det sig om normal mjukkörning mestadels på 70 och 90 vägar med några korsningar. OBS! Ej i ECO läge.

                              Comment

                              Working...
                              X