Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vad tömmer batteriet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad tömmer batteriet?

    Hej

    Har köpte ett nytt Bosch (japp, slog på stort) batteri, som redan efter ca 3 veckor blivit tömt.
    Vad finns det för möjliga kända/okända felkällor?

    Stereon, tänker jag direkt. Jag har en Blaupunkt Toronto som bara har de två 8-poliga kontakterna instuckna i sig, en vit och en svart plus antennkabeln. Fiat originalkontakter antar jag. Stereon med kontakterna är tydligen kopplad så den inte stängs av med tändningen, utan jag måste trycka av den manuellt. Då slocknar ändå inte displayen, utan jag tar av fronten. Men misstänker att den ändå drar tjuvström.
    Vad tror ni?

    Annat?

    mvh
    Goran
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

  • #2
    Eftermarknadslarm?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Originally posted by per View Post
      Eftermarknadslarm?
      Nope. Inget larm på bilen.
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #4
        Kan vara stereon, mkt lite strömförbrukning räcker för att batt ska bli förstört. Mät el kolla om blixtrar vid avstängt på ngn pol..
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • #5
          Originally posted by pazzo View Post
          Kan vara stereon, mkt lite strömförbrukning räcker för att batt ska bli förstört. Mät el kolla om blixtrar vid avstängt på ngn pol..
          Hmm, tack för tipset. Hur ska man mäta då, om det nu inte blixtrar tillräckligt mycket? Plus mot chassit(förmodad jord)? Kan det bli annat än 12 V?

          Edit: Ursäkta paltkoma efter middag. Man mäter strömmen såklart.

          Med vänlig hälsning
          Goran
          Last edited by Goc924; 14 April 2015, 19:08.
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • #6
            Jepp!

            Koppla sladdarna för strömmätning, 10A, mellan batteriminus och minuskabeln som går till chassiet. ( OBS! starta inte bilen för då brinner mätaren)

            Sen börjar du rycka en säkring i taget.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Lysande förklarat.
              Jag är säker på att denna informationen kommer vara till nytta för fler.
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • #8
                Resultat!
                Med tändningen av(nyckeln i fickan för säkerhets skull ) och stereon inkopplad ligger där på 0,67A.(8W)
                Utan stereon inkopplad = 0A.
                Provade med annan nyare stereo med liknande resultat 0,9A (11W). Med 60Ah batteri, är det tömt på 70-90h beroende på stereo.
                En klocka och backupminne kan omöjligt dra så mycket, eller??? Hittar ingen data om det i stereopapprena.
                Jag drar slutsatsen att felet ligger i kabelstammen.

                Någon stereoelektriker som har tips på hur man lyckas ha stereo i bilen utan att den suger ut batteriet?
                Felsökning på kabelstammen?

                Med vänlig hälsning
                Goran
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • #9
                  Låter definitivt som en möjlig kandidat. Hade varit typiskt för italienare. Regler och standards är bara rekommendationer och ska gärna kringgås. Jag arbetar med dem i liknande ämnen.

                  Kollar upp och återkommer.
                  Tack Ante

                  Edit: Hittade denna tråd på fccuk.

                  Med vänlig hälsning,
                  Goran
                  Last edited by Goc924; 18 April 2015, 15:30.
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • #10
                    Någon som har kopplingsschemat för vita stereokontakten till Coupén?
                    Hittade en för Punto Mk1 och där var stift 4 = Ignition och 7 = Battery +12V.
                    På Coupén är stift 4 en klen röd kabel (tändkabel?) och 7 en grov röd/orange. Låter som Punton eller hur?
                    Kan det vara lika?
                    Kan man skifta dem?
                    På Iso kontakt ska det vara stift 4 = Battery och 7 = Ignition.

                    Erfarna kommentarer på det?

                    Med vänlig hälsning,
                    Goran
                    Last edited by Goc924; 18 April 2015, 23:53.
                    Sportbilshistoria:
                    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                    06-10 Porsche 924 N/A -83
                    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                    Comment


                    • #11
                      Fiat har egna färger. Man måste mäta sig fram till rätt kabel men det är ju en lätt match. Du verkar ha gjort det redan Goran?
                      Punton är ännu värre, där är tändningsströmmen ACC inte ens i radiokontakten.. Men strax brevid!
                      Last edited by per; 18 April 2015, 22:34.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Jag mätte mig fram, har även jag ett svagt minne av att kabel för minne och den som styrs av tändningen var skiftade. Jag bytte på stereons adapterkabel, men det var en sådan man löder själv då jag byggde egen förstärkare...
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by per View Post
                          Fiat har egna färger.
                          Haha, nähä? Specifikationer, standards och direktiv - allt förvandlas till förslag när de passerar gränsen till Italien
                          Coupé 20VT LE -99 (#565)

                          Comment


                          • #14
                            Hej

                            Nej, Coupén är inte som Punto MK1. Både A4(minnesström) och A7(matning) har konstant spänning på.
                            Jag kopplade in A7(tjock röd/orange) på mittledaren till cigguttaget(tjock röd). Jag hade fortfarande krypström på 0,7A, men lyckas att stänga av och på med stereons volymknapp. Hade förväntat mig att det bara skulle gå på tändningsnyckeln.
                            Hittade min stereos manual på nätet, efter 10 sek avstängning ska strömmen gå ner till <3,5mA. Jag har alltså 700mA.
                            Summa summarum: grymt förvirrad och inte en mm närmare lösningen. El-as.

                            Skiter i detta ett tag för att rensa skallen, och siktar in mig på morgondagens effektmätning.

                            God kväll
                            Goran
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • #15
                              Eller så plockar du ut stereon och njuter av ljudet från turbofemman när du varvar ut den
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment

                              Working...
                              X