Announcement

Collapse
No announcement yet.

Provkörning 500x

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Provkörning 500x

    Jag var ute på Landvetter Bil och hämtade Croman efter service och passade på att ta en kort tur med 500x. Mycket trevlig bekantskap som kändes klassisk Fiat busbil. Rapp i rörelserna och inte helt olik MiTon. Modellen jag körde hade 140hk bensinare, tvåhjuldrift och jävla massa moderniteter. 2 meter lång som jag, var framsätet riktigt bra att sitta i. Det gick t.o.m. att sitta bakom det framsätet som samma tvåmetare, med betoning på "gick". Rymlig känsla i kupén, men inte på långa vägar som 500L eller Croman.

    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	149.5 KB
ID:	258977
    Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

  • #2
    Har också provkört 500X (igår), samma som ovan.
    Satt riktigt bra, det var länge sen som en Fiat-stol passade mig så pass bra. Bilen kändes rymlig, och det var bra sikt åt alla håll. Och för en gammal människa, var i och urstigning enkelt.
    Lättväxlad, men denna elektriska handbroms tycker jag inte om ........
    Bilen kändes lite seg i acceleration (är van min 2,0 Fiat) men det räcker väl för vanlig körning. Den var riktigt tyst, även i högre farter. Men skulle önska lite högre släpvagnsvikt på den ....

    Så det hela kändes positivt, och man får hoppas att den marknadsförs lite bättre här i länet (Värmland) så att de kan sälja några stycken.

    Rolando
    //R//

    Comment


    • #3
      Kan vara bra att veta om 500x - http://www.automotorsport.se/artikla...sar-en-stjarna
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Originally posted by 84jr0 View Post
        Ilandsproblem.
        Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

        Comment


        • #5
          Originally posted by Johan Gunverth View Post
          Ilandsproblem.
          Exakt, men bra att veta varför den fått en stjärna mindre som inte har med krocksäkerheten att göra när du väl smällt.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            Hej. Ny i forumet. Beställt en 500X opening edition. 1.4L 140 kusar och 6 växlad manuell låda. Väntar med spänning. Riktig snygg formgivning ooh gräddvit lack. Står ut lite från övriga bilar. Fick dock bara testköra diseln. Den var väldigt trevlig att köra. 210 000:- med däck, m&k samt dragkrok. Ganska bra pris för en fabriksny bil. Hoppas dock att det är lite barnsjukdomar.. Någon som har liteerfarenhet av denna bil? Låser den upp automatiskt när kommer nära den t ex?
            Last edited by Fiat500X; 1 May 2015, 19:09.

            Comment


            • #7
              Hej! Det är väl drygt ett år sedan du skrev inlägget i maj 2015. Jag är själv mycket intresserad av denna bil, kör en Fiat Bravo 1.4 T-Jet idag. Jag har provkört både 2wd och 4wd med bensin automat och diesel manuell. Det var ett tag emellan jag provkörde dom olika modellerna, men precis som vissa svenska biljournalister upplevde jag det som att komforten var bättre i 500x med 2wd.
              Vad kan du berätta efter att ha ägt och kört din bil i, ett år ungefär (?) ?
              Nyfiken..
              Last edited by Rocky; 26 July 2016, 12:45. Reason: wrong written
              PeÅ

              Comment


              • #8
                Hej!

                Vi har en 500 X Cross dvs en fyrhjulsdriven med 2 liters dieselmotor. Har haft den i 13 månader och kört 2800 mil. Upplever inget negativt med fyrhjulsdriften alls, märker den inte. Detta är den första fyrhjulsdrivna bil jag äger.
                Upplever inget negativt med bilen över huvud taget !!! Måste vara den bästa bil Fiat skruvat ihop. Vi har under året varit på långsemester till Prag/Budapest men mest vanlig jobbpendling med blandad körning.
                Innan service låg bränsleförbrukningen på 0,56-0,58 men i samband med service fick den någon slags uppgradering av programvaran och efter det ligger förbrukningen precis över 0,5. Vill man.. så kan man snålköra den på 0,45-0,48 men det blir rätt tråkigt..! Bara med ren rallykörning lyckas vi ta oss över 0,6 !! Tycker hela bilen är en fullträff helt enkelt!! Speciellt med tanke på grannens Tiguan som konstant vill ha 0,85 eller mer per mil på likvärdig körning..och den är inte bättre på något vis i min värld mer än på dragvikten. Dyr och ful är den också..dessutom inne på garantiåtgärder två gånger på ett år! Vi har inte bytt en lampa än på vår..än mindre behövt garantiarbeten..! Oavsett variant så..KÖP!!
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Det vore kul med en uppdatering av denna tråd, är personligen mycket intresserad av hur det är att äga en 500x och det skulle vara kul och se hur det går för er som äger dem!

                  Comment


                  • #10
                    Hur det är att äga en 500 X.... tjaa...problemfritt!! Vår har precis passerat 3500 mil och snittförbrukningen enligt färddatorn är 0.56 och enligt egna mätningen vid pumpen 0.53.
                    Vid första servicen efter 2000 mil fick den någon slags uppdatering och då sjönk förbrukningen en halv deciliter. Vanlig jobbpendling cirka 10 mil per dag
                    Om man nu är lagd åt snåla hållet så kan man med viss ansträngning köra den på 0.45 , lyckades ett tag få ner den på 0,43 men det är ju rätt tråkigt!!
                    Har inte haft några konstiga tendenser alls...inte alls som den tyska kvaliteten utan den här bilen har VERKLIG kvalitet...
                    Bilen är en 500X Cross . 2 liters diesel och fyrhjulsdrift

                    Har även i firman en Ducato med 2.3 liters diesel sedan i våras. Har nu gått 2000 mil med en snittförbrukning på strax över 0.8 efter en tuff höst med mycket last och släp efter.
                    Går att köra på strax över 0.7 men som sagt snålkörning är inte min grej.. Inte samma fina kvalitetskänsla som 500:an men inga problem med den heller!
                    captainmorgan

                    Comment


                    • #11
                      Kul att höra! Jo, kvalitén oroar jag mig inte för. Åker Fiat panda i dagsläget och den har fungerat ypperligt bra.
                      Det är en cross jag funderar på med, vill helst åka 4wd och jag tycker dessutom crossen ser trevligare ut. Jag hittade en KCR-Box till 2l motorn som tydligen ger 170hk och 430nm och det borde ju göra bilen ganska underhållande

                      Hur är utrymmena? Jag var iväg hos min lokala handlare och provkörde 500x, Renegade och nya Opel Astra och jag upplevde 500x som överlag den bästa/mest prisvärda och roligaste men också som minst och lite trång invändigt?

                      Comment


                      • #12
                        Bilen funkar till och från som hantverkarbil... men då får ju sätet fällas. Tror inte den räcker till riktigt med 2-3 ungar.. men fullt tillräcklig annars.
                        Tog ett tag innan jag hittade en riktigt bra förarposition men kan ha samband med att sambon sitter längst fram och jag längst bak..!
                        Tror inte vi byter bort denna i första taget...går billigt, känns riktigt solid och går att köra som en en biltjyv också..
                        Kan inte fatta att Fiat hamnade i botten på en undersökning nyligen...är så långt ifrån verkligheten som det bara går..
                        captainmorgan

                        Comment


                        • #13
                          Har i dagarna återupptagit min jakt på en 500x efter att bilbyten och allt dylikt har legat åt sidan ett tag och varit och tittat på en cross hos den lokala ÅF. Den var som du beskriver mycket trevlig och jag hade turen att få provköra den när det låg ganska mycket snö på marken och det var ganska halt . Positiv som attan åkte jag sedan hem med min offert i handen och började ringa runt till olika försäkringsbolag. Jag insåg då att en 500x (140hk diesel), försäkrad på mig skulle kosta mer än vad jag betalade för min 200hk Opel Corsa OPC. Den skulle kosta motsvarande vad jag skulle få betala för en fyrhjulsdriven 190hk Opel Insignia. Vart har du din bil försäkrad? Efter min genomgång av försäkringar skulle jag som ca 30årig man i medelstor stad få betala ca 600kr/mån. Är inte det ganska dyrt?!

                          Comment


                          • #14
                            Tror vi betalar strax över 3000 på Dina försäkringar. Bor ju på landet. Tjejen flyttade hit i somras och fick betala 5500 för en snart 10 år gammal Peugot 307 i Höganäs..! Gick ner nästan 2000 efter flytten men nu är den borta som tur är...
                            captainmorgan

                            Comment

                            Working...
                            X