Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno turbo ie 1.3 1987

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat uno turbo ie 1.3 1987

    Hejsan. Jag har nyss köpt mig en fiat uno turbo ie 1.3.
    Har precis hittat till detta forum nu när jag köpt en fiat så är helt ny här.

    Nu är det så att jag behöver ny kopplingslammel samt tryckplatta då jag vill ha något som håller för lite mer kraft än original. Jag har sökt massa men hittar bara från 88 till 91 (årsmodell) ingenting för 87. Har kollat på olika hemsidor och även ebay. Jag kan ha kollat dåligt... Kan någon hjälpa mig med detta? Tips om återförsäljare? Länka en annons? Vore jättetacksam för detta. Bilen står stilla nu då lamellerna är helt slut så behöver det omgående. Tack på förhand!

    Mvh// Antnor

  • #2
    Hej!
    Grattis till en raritet numera när nästan alla är söndertrimmade och skrotade.

    87an har samma låda som 88an.

    Välkommen hit dessutom!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Tack så mycket! Ja jag har hört detta... Ska försöka köra med den i sommar och sen renovera den i vinter är tanken.
      Okej då är jag med, vet du vart man kan få tag i sånt eller är det ebay som gäller?

      Comment


      • #4
        Jag har ett vagt minne av att det var olika lådor på 87 och 88. Ritmo vs tipo.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Känns lite så. Annars borde dom ju skrivigt 87-88 i den annonsen med kopplingen. Får forska mer i det här.

          Comment


          • #6
            Fan vad kul! Bilder?

            Hade själv en Uno Turbo för 12-13 år sen som jag bytte koppling på, man bytte låda mitt under produktionsåret 88. Om du har möjlighet, kolla splinsen på den utgående axeln som kopplingen sitter monterad på.

            17 splines; årsmodell 86-88A

            20 splines; årsmodell 88B-90

            OMP tillverkade mkt till Uno och Dalhems verkar fortfarande ha prylar; http://www.dalhems.com/sv/c/4a75f604...efd34f54361247

            Lycka till!
            Fiatlös

            ___________________

            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

            Comment


            • #7
              Man ska inte tro på allt som står på olika internetforum.
              I praktiken är det inte så enkelt att det var en vattendelare mitt under 1988.
              Det byggdes och levererades olika kombinationer motor/växellåda till olika marknader olika år under hela produktionstiden, även inkluderat Mk2 facelift.
              Jag kan sätta en god slant på att alla Uno Turbo som togs in till Sverige, oavsett årgång, har den kraftigare växellådan dvs 20 splines.

              Är originaltryckplattan i gott skick räcker den gott. Lamellen kan man däremot uppgradera.
              Om OMP fortfarande tillverkar lameller till Uno Turbon så välj den fjädrade varianten annars kan du inte köra när det är risk för köbildning.
              Om du bor i Stockholm kan du beställa OMP-lamell genom Trendab så vet du att grejorna kommer hem i alla fall.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                Jag har en låda från en 87:a och växelänkaget är annorlunda mot senare årsmodeller. Jag tror även utgående Axel är mindre.
                Kolla vilken typ av reglage du har så kan vi nog lista ut hur många splines det är.
                Gissar dock på 17.
                Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                X1/9
                www.kallebacksmotor.se

                Comment


                • #9
                  My bad, trodde Ritmo 105TC-lådan satt ända till facelift -90.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Ska kika på lådan nästa gång jag är i garaget. Tack för bra svar allesammans. Ni kommer vara till stor hjälp märker jag hehe. Om jag vill ligga på ca 200hk i slutändan. Kommer original tryckplattan räcka då? Bilen har gått ca 17000 mil och vågar inte svara på hur den har körts men det är ju en busbil och rasad koppling så tryckplattan kanske är lika bra och byta ändå?

                    Comment


                    • #11
                      Det ser du hur tryckplattan ser ut. Slät och fin utan repor och inte blånerad. och tänderna mot urtrampningslagret inte är nötta.
                      Kan vara läge att byta efter 17000 entusiastiska mil.

                      Alla Uno T kopplingar jag har liggande är 20 splines men det är möjligt att det inte finns en 87a i högen.
                      Om du skulle ha ett exemplar med gamla lådan och 17 splines så rekommenderar jag starkt att uppgradera.
                      Den gamla lådan pallar inte 200 hk. Den senare inget problem.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Här finns lite matnyttigt om lådorna:
                        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?4045-L%C4NKAR

                        Här ännu mer av samma:
                        http://www.turbo124.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=12349
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Kanske är trög men det säger mig inte så mycket.. Speciellt inte när jag ska leta på italienska ebay och inte kan någon italienska alls

                          Comment


                          • #14
                            Hej och välkommen hit och till Fiatträsket
                            Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                            Mina Bilar.. Past & Present!

                            Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                            Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                            Comment


                            • #15
                              Tack så mycket. Bugar och bockar.

                              Comment

                              Working...
                              X