Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno turbo ie 1.3 1987

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tjena! Lite uppdatering. Nyss vart å hämtat fler delar hos säljaren. Han sa att det satt en växellåda från 88 på bilen. Nu får vi bara hoppas att det är den med 20 splines! någon som vet lättaste sättet att byta lamellen på? Tacksam för svar vänner!

    Mvh// Antnor

    Comment


    • #17
      Hej! Nu blir jag lite avundsjuk och sugen på en Uno turbo igen! Jag hade en 88:a för 10 år sedan som jag köpte för 4500:- med motorras (wastegaten hade rostat fast). Den var ganska fräsch i plåten när jag köpte den men efter 3 år av dagligt bruk så var den ganska kexig. På den tiden var jag student och när jag började pendla 9 mil om dagen till jobbet så bytte jag upp (ner) mig till en Alfa 146 2.0TS.
      Jag vill minnas att det var lite knepigt att få tag på en uno turbo redan på den tiden och jag misstänker att det inte är lättare idag. Finns det några halvfräscha objekt kvar eller är det lika bra att satsa på en fiat coupe istället? (sugen på ett projekt =))
      Angående lamellbyte så kan jag bara gissa på att man lättast tar växellådan snett-nedåt-vänster. Du får nog byta växellådsolja också för den rinner väl ut när du tar ur drivaxlarna. Men jag gissar bara. Har för mig att omp-tryckplatta var nåt som folk använde, kanske går att googla.
      Jag portade topp/grenrör/insug, bytte kam till uno A (?) kam och svetsade ihop ett 2,5" avgassystem med rör rakt igenom katten. Hade två kallstartsspridare från volvo i insuget som slog till vid 0,8 bar också. Laddade 1,3 bar och det är väl ungefär vad originalturbon orkar med. Några 200 hk var det inte tal om men jag minns att jag nästan körde i diket när jag provkörde efter att jag högt laddtrycket till 1,3

      Lycka till med allt!
      Mvh Simon

      Comment


      • #18
        Lameller och kopplingar kan du med all säkerhet hitta på både engelska ebay och tyska ebay. Jag har hittat mycket genom åren till min Punto GT genom alla möjliga sökord översatta till tyska och italienska.
        -------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Punto GT, woop woop!

        Comment


        • #19
          http://www.ebay.com/itm/Panther-Spor...item5d34c22855

          - - - Updated - - -

          http://www.ebay.com/itm/Paddle-Clutch-Kit-FIAT-Uno-146A-E-1-3-Turbo-ie-Ch-7130387-85-89-/170700917738?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item27be91 4bea&vxp=mtr

          Comment


          • #20
            Om jag till exempel köper en Sachs på Autoexperten. Hur många hk pallar en sån koppling med?

            Comment


            • #21
              Prova att kontakta Sachs och fråga. Kopplingar är begränsande av vridmomentet, inte effekten.
              Last edited by Ante; 1 November 2015, 20:33.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #22
                Originalkopplingen brukar palla runt 130-150 hk, så kanske 200nm ligger gränsen på? Sachs borde vara något bättre kan man tycka iom nyare material etc.
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #23
                  Jag är lite nojjig för å beställa på Ebay. Tycker hemsidor samt bilder är lite "luddiga" vid beställning. Någon som kan tipsa om vart dom köpt förstärkta kopplingar till sin uno?

                  Comment


                  • #24
                    Ebay är safe. Betala med Paypal så är det lugnt. Är du osäker på att det passar din bil så dubbelkolla artikelnumret med leverantören.
                    Last edited by Ante; 4 December 2015, 20:36.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment

                    Working...
                    X