Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bekymmer med gången!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ser kylvatten/olja OK ut och minskar det vatten eller ökar oljenivån? Du behöver en ny termostat, går den varm eller kall? Tryck i kylsystemet? Är den mer lättstartad när den är varm mot när den är kall?

    Comment


    • #17
      Kylarvatten är ok, ingen vatten oljeblandning. Inget som försvinner eller ökar. Ryker ej. Inget övertryck i kylsystem. Bilen är lättstartad oavsett temperatur, dock så svajar den värre i tomgången när arbrbetstemp har uppnåtts.

      Comment


      • #18
        Inget vidare på det här - men kan den dra tjuvluft någonstans?
        à la London designmarknad - www.alalondon.se

        Comment


        • #19
          Tror inte på tjuvluft, den biten är genomgången enligt alla konstens regler. Däremot hör man att den missar. Går på alla cylindrar men missar. Sen så händer det inte en jota när man kopplar ur lambdan medans bilen är igång. Eller kopplar in den igen. Förutom att insprutnings symbolen tänds. Har en tjockare grön och två smalare kablar med kulör brun och svart. Vad är vad av dessa? Mvh

          Comment


          • #20
            Har varit med om tändförstärkaren kan spöka ibland och ställa till med konstigheter när det gäller tändningen. Kolla kontakterna så det inte är fukt eller liknande i dessa.
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #21
              Hej

              Har själv en 16vt som envisades att gå lite fett och hade problem med besiktningen, hög HC...
              Mina tips är, Kolla slangen till MAP sensorn, kan spricka och ställa till otyg, kolla spjällsensorn (här underlättar det med en dator och diagnoskabel)
              Temp sensor i luft och vatten, (åter igen, dator och kabel är bra men inte nödvändigt)
              Jag har tillgång till manualen för felsökning i insprutningssytemet och kan dela med mig av den om så önskas.
              Vad det gäller oljetrycket så, var bara lugn, min gjorde exakt likadant. Med oljan 90+ sjönk oljetrycket vid tomgång ned till noll!
              Så jag kopplade på en extern kalibrerad mätare och konstaterade att noll på mätaren i bilen fortfarande var 1,35 bar i verkligheten!
              Tryckgivaren är en känd svag punkt. För att stilla din oro och för att kunna sova bättre så låna en riktig tryckmätare av någon och koppla in den (skruva ur oljetemp sensorn och koppla in den där så kan du se båda mätarna samtidigt)

              /Peter

              Comment


              • #22
                Tändförstärkaren?

                Comment


                • #23
                  Pflodin, finns det möjlighet till telefon kontakt?

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by kokkolokko View Post
                    Tändförstärkaren?
                    Gråa saken som ser ut att ha kylflänsar till höger om motorn när du tittar ner på den. Två svarta kontakter på framsidan. ��
                    Turbo é livet

                    Torx måste vara djävulens påfund...

                    Comment


                    • #25
                      Jag hade också kollat tändförstärkaren. Jag hade ingen spänning fram till min ena tändspole när jag köpte min sista coupé. Tog loss kontakten och återmonterade den och sen fungerade allt. Sitter två kontakter på den, en till varje spole.

                      Comment


                      • #26
                        Testade detta idag.
                        Resultat:
                        Fiat VS Mig
                        24-0
                        Ingen skillnad. Nu blir det så eftersom bilens framtid hänger på en skör tråd, oavsett hot med viftande bensindunk och tändstickor framför den så fortsätter hon dryga sig. Att jag får ta en tripp från Växjö till Helsingborg och besöka Befra Motor som kan dessa maskiner i sömnen. För nu kastar jag in handduken och erkänner mig besegrad efter 2 månaders felsökning. Tungt men vad gör man.

                        Comment


                        • #27
                          Har du kollat spjällägesgivaren? Det var ett annat problem jag och många 16 vt har haft. Min insprutningslampa lös, så jag tog ett begagnat spjällhus ink givare. Monterade på det men co var fortfarande för högt. För att kunna ställa in den riktigt behöver du ett diagnos instrument och en multimeter.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by kokkolokko View Post
                            Pflodin, finns det möjlighet till telefon kontakt?
                            PM skickat

                            Comment


                            • #29
                              Okay! Tack vare Pflodins enorma hjälp insatts via telefonkontakt, så har jag kommit en liten bit framåt. Än så länge testat: ohm mätt alla givare, delat isär och rengjort spällägesgivaren och ohm mätt den, och fått låna hem en riktig bärbar felsöknings dator för just fiat, lancia och alfa. Och även i den finlirat in spjl.lä.giv. till exakt procent. Inga andra felkoder dyker upp. Har bytt: tändstift till den rätta ngk, satt gammla Bosch i. MAP sensor, lambda sond, tändförstärkare, tändkablar. Även en prickig liten badanka har installerats för tur. MEN bästa a allt! Styrenheten var kass, inklusive chippet. Hittade annan box, testade och bilen går som en drömm

                              - - - Updated - - -

                              Okay! Tack vare Pflodins enorma hjälp insatts via telefonkontakt, så har jag kommit en liten bit framåt. Än så länge testat: ohm mätt alla givare, delat isär och rengjort spällägesgivaren och ohm mätt den, och fått låna hem en riktig bärbar felsöknings dator för just fiat, lancia och alfa. Och även i den finlirat in spjl.lä.giv. till exakt procent. Inga andra felkoder dyker upp. Har bytt: tändstift till den rätta ngk, satt gammla Bosch i. MAP sensor, lambda sond, tändförstärkare, tändkablar. Även en prickig liten badanka har installerats för tur. MEN bästa av allt! Styrenheten var kass, inklusive chippet. Hittade annan box, testade och bilen går som en drömm.....kall. Så, nu har den bara pendlande tomgång när den kommer över 70 grader, och har verkligen bekymmer att hålla sig vid liv. Måste få tag på ett original chipp, så att man kan se om det gör skillnad. Även i boxen från skroten så satt det ett trimmchipp. Och så tydligen har kylaren haft diskussion med resten av problemen och även den bestämmt sig för att vara delaktig. Så nu har den börjat läcka från övre anslutningen. Spricka....och i mitt huvud snart med.
                              Kommer uppdatera snart igen, om jag kommer längre.
                              Mvh

                              Comment

                              Working...
                              X