Announcement

Collapse
No announcement yet.

punto gt tomgång för hög

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ok..dkankolla på annat..men jag vet inte riktigt hur jag ska göra,väntar
    Väntar på el-ritningar nu från fiat...

    Comment


    • #32
      Jag har ett förslag du kan prova. Jag hade nämligen samma dilemma med min volvo 240 för inte så längesen. Javisst långt ifrån italiensk sportbil men boven var min gasspjällslägesgivare också.

      Den kan förmodligen även på Punto GTn vridas lite när den monteras. På min lägesgivare så hörs de ett svagt klick i, om man vrider den från max åt vänster till max åt höger. Detta har nog med kallstartsfunktionen att göra.

      Så du har nog vad man kallar full choke när du startar motorn med lägesgivaren ikopplad. Prova att lossa på skruvarna, bara så att du kan röra givaren framåt och bakåt, men inte så den kan tas bort. Sedan startar du motorn. Rusar tomgången då så prova att vrida kontakten och se om tomgången går ner. Gör den det så ska du skruva fast den precis på det läget där tomgången gått ner. På så viss blir det rätt läge för kallstarten när de blir kallt.
      -------------------------------------------------------------------------------------------------------
      Punto GT, woop woop!

      Comment


      • #33
        Jag har kollat alla kablar i motorrum och dem ser hela ut, inget skarv eller så,min fråga nu hur kommer man lättast till insprutnings boxen,jag gissar att det är nånstans in i bilen men var lättar man?

        Comment


        • #34
          Jag är nyfiken på om du har provat att lossa på gasspjällslägesgivaren, och vrida den? om det fungerade?
          ECU:n sitter under vindruterorkararmarna. Så du får ta bort dem, samt plasten i nederkant på vindrutan, så sitter den på passagerarsidan där.
          -------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Punto GT, woop woop!

          Comment


          • #35
            Jag gjorde det...ingen ändring,har hittat boxen också alt ser normalt ut,vet inte riktigt hur jag ska vidare,enligt gamla ägare så är bilen chipp trimmat.undrar om det nåt konstigt med detta chipp,några förslag vad ska jag kolla mer?

            Comment


            • #36
              Har du konstant hög tomgång, eller sjunker tomgången ner till lagomt varvtal när motorn är varm?
              På en av våra GT's så är det samma fenomen som du har. Den har rusande tomgång när bilen är riktigt kall, typ på vintern.
              Då går inte tomgången ner förens efter kanske 10 sekunder kanske..Vilket inte känns så roligt för det måste vara väldigt påfrestande för motorn att rusa så mycket när den är iskall.
              Den motorn var det också oklart om den var chippad eller inte enligt tidigare ägare.
              -------------------------------------------------------------------------------------------------------
              Punto GT, woop woop!

              Comment


              • #37
                Ja det konstant på över 3000varv,jag har kört så en stund för det skulle bli riktigt varm med det stannade där,det konstiga med det här är att när jag kopplar bort tomgångsmotor eller gasspjälgivare är varvtalet normalt om inte litte för lågt

                - - - Updated - - -

                ska försöka kasta om kablarna på spjällgivare se om det gör nåt skillnad...

                Comment


                • #38
                  Låter ju lite som att bilen chokar hela tiden.. Inte för att de här bilarna har choke utan de heter ju kallstartsventil nu.. Då får den extra mycket bensin/luft.
                  Frågan är varför? Om de nu är den vill säga.. 'Snillen spekulerar' som man säger.
                  -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                  Punto GT, woop woop!

                  Comment


                  • #39
                    men kallstartventilen sitter det inte tillsammans med tomgångsmotor?

                    Comment


                    • #40
                      Hej, för info så har punto gt ingen kallstartsventil. Den extra bensin som behövs vid start tillsätts via injektorerna.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • #41
                        Har hittat jordfel svarta kabel på spjellgivare,vet nån var man ska kolla?

                        Comment


                        • #42
                          Bara för info så har jag tagit - från motor och spjellägegivare fungerar som det ska nu,fast problemet återstår med det jordkabel....

                          Comment

                          Working...
                          X