Announcement

Collapse
No announcement yet.

1500 Cab 64 motor går dåligt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 1500 Cab 64 motor går dåligt

    Hej. Jag har motorproblem på en 1500 cab 64.
    Det började med att den svarade dåligt på gas och det blev sämre och sämre. Jag var säker på att det var ett förgasarproblem och gjorde ultraljudstvätt och en renoveringssats monterades. Därefter gick den som innan varken bättre eller sämre. Eftersom den ibland "skjuter" i avgassystemet och från förgasare så var ju tändningen nästa steg. Brytare, kondensatorn, tändspole, kablar och stift byttes även jordkabeln från batteriet ny. Efter det var motorn stendöd och ingenting hjälpte. Dagen efter startar den men går väldigt dåligt och dör snabbt. Gnistan har stundvis varit väldigt dålig men just nu är den ok men går väldigt dåligt ändå så där är troligtvis fler problem.
    Tändningen är inställd, ventilspel check, kan tilläggas. Bränsle tror jag den får som den ska... vid full trottel sprutar det in.
    Tacksam för hjälp och tips.

    mvh Dennis
    Last edited by fiat64; 18 May 2015, 14:37.

  • #2
    Hej Vad jag kan se har du inte bytt rotor och fördelarlock. Pröva med det också. Kolla också så du inte har överslag i genomgången till fördelaren.

    Ciao

    Comment


    • #3
      Originally posted by Paul Österberg View Post
      Hej Vad jag kan se har du inte bytt rotor och fördelarlock. Pröva med det också. Kolla också så du inte har överslag i genomgången till fördelaren.

      Ciao
      Ok tack.Testar det.
      Vad menar du med i genomgången?

      Comment


      • #4
        Förresten, vet någon vart jordningen mellan motor och kaross sitter. Kan inte hitta den...

        Comment


        • #5
          Bör sitta nere vid startmotorn.

          - - - Updated - - -

          Där kabeln från tändspolen går in i fördelaren. Se också till att fjädern från brytare in ligger mot fördelarhuset.

          Comment


          • #6
            Hittade felet till slut. Kondensatorn var kass. Den var bytt till en ny så tog för givet att den var ok... Nu sitter det en gammal som inte är till den bilen, skiljer det något på dem förutom storlek? Jag har nu ca 10-12mm gnista från tändkabeln direkt från spolen mot jord. Tycker det är lite. Bör väl vara minst 20mm lr?

            Comment


            • #7
              Det brukar stå några siffror på kondensatorn. Har för mig siffrorna benäms i farad. Och man ska helst ha samma farad som satt där tidgare. / Mats
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment

              Working...
              X