Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Uno Turbo I.E. -87

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ev skillnad drunknar i allt annat (o)ljud.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • Riktigt snygg!
      Grattis..
      Hade en Uno 75 i.e för några år sen..en av de få bilar jag haft som jag riktigt trivdes med..
      Skänktes bort till broderskapet när den fick startsvårigheter som varm (troligen vevaxelgivaren..)
      Mest roligt av allt, tog man bort högerstolen kunde man frakta en hel mc ståendes i kupen!
      Sen jag upptäckte det har intresset flyttats från "bil" till mc - igen!
      (Kört mc sen mitten 60-talet, nu fler mc, 11st, än bilar)

      Comment




      • Uno Turbo i Auto Zeitung 1986, sida 2, sida 3, sida 4, sida 5
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Jag har bytt en seg gasdämpare till bakluckan. Uno T har bara en. 410N var det på den som satt där innan, så köpte en lika, men jag tycker den saknar spänst. Är det någon som minns hur det var när bilarna var nya? Gasdämparen klarar inte att trycka upp luckan hela vägen utan den stannar 15 cm från toppen. Köpte en Magnetti-Marelli.

          Ref: http://www.magnetimarelli-checkstar..../Gas%20Springs
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • Jag tror jag minns ny plåtlucka iaf, den gick hela vägen.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Originally posted by per View Post
              Jag tror jag minns ny plåtlucka iaf, den gick hela vägen.
              Det är väl plastlucka på mk1orna?

              Ante, när tar du ut kärran?
              Fiatlös

              ___________________

              Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

              Comment


              • Jo det stämmer, jag var bara nyfiken på om luckan skall åka hela vägen upp själv.

                Förutom ett innertak så är den redo att tas ut men jag väntar nog till maj innan det blir körning. Våren innan gatorna har sopats är högsäsong för stenskott. Har du luftat beemern?
                Last edited by Ante; 20 March 2016, 16:39.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • Originally posted by Ante View Post
                  Jo det stämmer, jag var bara nyfiken på om luckan skall åka hela vägen upp själv.

                  Förutom ett innertak så är den att tas ut men jag väntar nog till maj innan det blir körning. Våren innan gatorna har sopats är högsäsong för stenskott. Har du luftat beemern?
                  Jag har kört den några kilometer, bytte lite bromsdelar så ville kolla att allt funkade som det ska. Väntar också in våren, dels för stenskott men även bättre cabväder.

                  Visst är det kul att meka med gamla bilar i bra skick? Lättmekat och ingen rost.
                  Fiatlös

                  ___________________

                  Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                  Comment


                  • Originally posted by Putt View Post
                    Jag har kört den några kilometer, bytte lite bromsdelar så ville kolla att allt funkade som det ska. Väntar också in våren, dels för stenskott men även bättre cabväder.

                    Visst är det kul att meka med gamla bilar i bra skick? Lättmekat och ingen rost.
                    Aha, kul. Vi får ta en 80-tals tur framåt sommaren.
                    Last edited by Ante; 28 March 2016, 22:18.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • Riktigt snygg! Man ser punton i bakgrunden, antar att den också får lika mycket kärlek som unon.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Tackar! Jag tyckte det blev lagom luft i hjulhusen med Spax-kittet. Uno Turbo är höga original. Punton fick sommarhjul monterat idag.
                        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                        Comment


                        • Originally posted by Ante View Post
                          Tackar! Jag tyckte det blev lagom luft i hjulhusen med Spax-kittet. Uno Turbo är höga original. Punton fick sommarhjul monterat idag.
                          Ante, du är en originalare?! Då stämmer inte 4-punktskontakten med underlaget!Snygga fälgar,men vad fel med Chromas 14"?
                          Följer med stort intresse din omvårdnad av bilen.Men som ngn skrivit;måla ett innertak från en vanlig Uno svart?Du kör ju ändå inte helt original.

                          Comment


                          • Sjukt fin bil! Gillar fälgarna, det är ju aldrig fel att kunna varva orginal med lite annat ibland.
                            Christian

                            Kör nu:


                            I garaget:

                            Comment


                            • Mycket snyggt!!!!!
                              Hoppas du får tag i ett tak! Vet inte hur de ser ut i Uno turbo.. vet att i Ritmo 105 TC är det svart vinyl som inte sitter fast i onödan..man får nog limma fast det själv eller ta hjälp av ett proffs!
                              Fick tag i ett tak till 105:an i Italien av rätt modell men fel färg,dvs till en vanlig Ritmo.
                              captainmorgan

                              Comment


                              • Bytte ett dörrgångjärn då jag irriterat mig på att dörren inte stannar i öppet läge. Det verkar vara ett typfel på Uno, fjädern som ser till att dörren stannar öppen slits, hade samma problem på min gamla Uno Turbo.

                                Hittade ett NOS gångjärn på nätet, finns ej hos Fiat längre, men dom hade konstigt nog specialverktyget som behövs för att komma åt att lossa skruvarna via dörrspringan.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_8303.JPG
Views:	1
Size:	206.3 KB
ID:	252166

                                Click image for larger version

Name:	IMG_8306.JPG
Views:	1
Size:	206.7 KB
ID:	252167
                                Last edited by Ante; 21 April 2016, 06:15.
                                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                                Comment

                                Working...
                                X