Announcement

Collapse
No announcement yet.

Silver-Ellen, Argenta 120 ie-85

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Click image for larger version

Name:	IMG_2566.JPG
Views:	1
Size:	108.7 KB
ID:	252181
    Hej på er. Nu är Silver-Ellen tillbaka på gården, efter att ha vilat på vinterhotell med havsutsikt hela vintern. Med nyladdat batteri startade hon på första försöket, spann som en katt och dansade som en noshörning hela vägen hem. Under vintern har jag samlat på mig massa delar, en sju-jävla vilja och längtan, samt ett litet sparkapital för saker som ligger utom min kompetens. Har hela tiden haft som mål att åka till Wenngarn 1:a maj som en familjeutflykt, då det samtidigt är trädgårdsmässa där. Tänkte att sambon får åka i Croman och jag i Argentan - vilken helg! Men nu inser jag att så inte kommer att bli fallet. Men faktiskt hänger jag inte läpp för det. Inser att som småbarnsförälder löper sådana här projekt som Silver-Ellen inte på som man tänkt det. I år står införskaffande av hundvalp på tapeten, vilket jag (motvilligt) inser kommer ta den mesta av min tid i sommar. Tänker som så att det kommer bli lite tid till Silver-Ellen, kanske det rentav blir så att jag bara kan gå ut och sätta mig och lukta på inredningen 5 minuter här och 5 minuter där. I bästa fall hinner jag med att byta allt jag köpt under vintern, men antagligen inte. Kanske ser jag till att någon kunnig tar tag i rosten kring takluckan, det vore Ellen förtjänt av. Det jag gjorde direkt är egentligen inget som förtjänar en post.
    Click image for larger version

Name:	IMG_2564.JPG
Views:	1
Size:	99.3 KB
ID:	252182
    Jag ersatte det fula tillfälliga tanklocket med
    Click image for larger version

Name:	IMG_2565.JPG
Views:	1
Size:	98.7 KB
ID:	252183
    Det här är ju ingen tekniskt prövande sak att göra, jag ser det istället som handling av rituell karaktär. Ett bevis på att jag inte kommer att låta Argentan förfalla, utan pö om pö bevara och återställa henne i orginalskick. Det kanske inte blir i år men det gör inget, jag har ingen brådska, vi tar det lugnt Ellen och jag. Även om jag är avundsjuk på Per som kan njuta av sin Argenta till fullo, eller alla er andra här på forumet som gör stordåd med era projekt. Jag kommer på en träff tids nog och får träffa er alla då.
    Glad sommar på er alla - njut av era Fiater för det tänker jag göra!
    Fiat Argenta 120 ie 1985
    Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

    Comment


    • #32
      Bra där!
      Fin frost-bild.
      Vill minnas att Ellens hjärta iaf var mkt pålitligt varje start.
      Nästan tur för mig att du inte tar Argentan till Wenngarn, då hade jag varit tvungen att köra min! (Med en fallerad bromskrets just innan avställning i höstas..).
      Last edited by per; 14 April 2016, 16:11.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #33
        Vi får se det som ett bevarande av Sveriges Argenta-bestånd att inte åka dit med dem :-)
        Fiat Argenta 120 ie 1985
        Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

        Comment


        • #34
          Click image for larger version

Name:	IMG_2615.JPG
Views:	1
Size:	87.7 KB
ID:	252294Click image for larger version

Name:	IMG_2617.JPG
Views:	1
Size:	76.6 KB
ID:	252295Click image for larger version

Name:	IMG_2618.JPG
Views:	1
Size:	84.0 KB
ID:	252296Click image for larger version

Name:	IMG_2619.JPG
Views:	1
Size:	104.3 KB
ID:	252297Click image for larger version

Name:	IMG_2620.JPG
Views:	1
Size:	89.0 KB
ID:	252298Click image for larger version

Name:	IMG_2621.JPG
Views:	1
Size:	95.5 KB
ID:	252299
          Hej,
          här kommer en laddning bilder, mest för min egen del, då jag vill komma ihåg hur ramen satt runt strålkastarinsatsen. Nu ska muttrarna smörjas och rostlösas, kanske även putsas innan jag gör ett försök att ta bort den. Det har jag lärt mig av själva urmonteringen från bilen. 30 år gamla gängor och muttrar leker man inte med, dimensionerna stämmer halvt om halvt, former förändras pga av rost, gängor försvinner.... Ja, ni vet. Varsamhet är mitt motto!
          Fiat Argenta 120 ie 1985
          Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

          Comment


          • #35
            Click image for larger version

Name:	IMG_2954.JPG
Views:	1
Size:	78.3 KB
ID:	252691
            Idag är Silver-Ellen besiktigad och det gick över förväntan! Enda nedslaget blev på höger tröskel rost, bromsverkan bak och en bromslampa bak! Inte ens de gamla stötdämparna, som snarare borde kallas stötfrämjare, gick igenom. De kanske nöjde sig med att det låg 4 nya stötdämpare i baksätet. Eller rosthålen i bagaget, kanske man kan säga att det är ventilation! Nu har jag fått ny energi så här lagom till vinterförvaringen, jag har fått ett pris på 10 papp för rostlagning av taket inkl omlackering, vilket idag låter överkomligt att kunna göra i vår.
            Jag skäms lite över att jag inte gjort mer än jag gjort i sommar, men lusten har kommit åter så kanske kanske så åker vi land och rike runt nästa sommar :-)
            Fiat Argenta 120 ie 1985
            Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

            Comment

            Working...
            X