Announcement

Collapse
No announcement yet.

Silver-Ellen, Argenta 120 ie-85

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Haha kul att läsa!
    Den där böljande gången var för mig som 20-åring en smula för mycket, varvid Lazja sänktes ca 0.5m. Har inte ångrat mig än men kanske om 10år.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Kan väl säga att saker och ting tar längre tid än jag tänkt mig. Jag hade som mål att komma iväg till träffpunkt-80 nu till helgen, besiktigad med ett gäng tvåor, men ändå kunna köra lagligt under en månads tid. Besiktningsprotokollet skulle vara en perfekt arbetsorder under vintern samt att jag tänkte att den skulle ligga som grund för en tipsrad som skulle finansiera allt. Men men, i sommar har verkligheten kommit emellan - småbarnsliv, källarrenovering, växthusbygge, men framförallt har min Kronblomsmentalitet varit dominerande under semestern. Det som gjorts är löjliga småsaker såsom fixat vindrutespolarna, satt fast båda blinkers på skärmarna ordentligt (vilket i och för sig har gjort mig till en fena på att skruva loss och sätta fast innerskärmarna även i mörker - kanske kommer till nytta på nåt CV i framtiden...), samt att jag bytt en bromsslang fram. Det sista har gjort att Ellens vilja till att ta schottis-steg vid inbromsningar nu har upphört. Istället drar hon mjukt och målmedvetet till vänster istället.
      Nu är målet istället att få henne lagligt ut på vägarna till sommaren. Idag skrev jag kontrakt på vinterförvaring här i Hudiksvall, med möjlighet till förlängning för att kunna ha som meklokal året runt. Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för mig. Nu tänkte jag börja söka runt efter olika gummibussningar och packningar som är lite för torra på nätet i lugn och ro.Click image for larger version

Name:	FullSizeRender.jpg
Views:	1
Size:	158.4 KB
ID:	251628
      Fiat Argenta 120 ie 1985
      Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

      Comment


      • #18
        Underbar läsning. Ska kanske kanske upp till söndag, om jag även får tag i U2-biljetter.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #19
          Hoppas du får till det med biljetter. Hade ju varit fantastiskt roligt med två Argentor på Träffpunkt-80! Men det får bli ett annat år...

          Ha en trevlig konsert o träff-helg!
          Fiat Argenta 120 ie 1985
          Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

          Comment


          • #20
            Satte mig just i Silver-Ellen för att eskortera henne genom en besiktningskontroll inför vintervilan. Hade absolut inga förväntningar på att hon skulle bli helt godkänd. När jag kom 100 meter hördes ett tydligt glasklirr! Jag var helt ensam på gatan, inte ett gupp ens, men går ut för att lugna mig & Ellen. Märker då att ena strålkastarglaset ramlat ur och låg i 1000 bitar på gatan. Ellen stod där och spann, såg smått förlägen ut. Tolkade det som att hon inte var redo för en besiktning, inte ens jag skulle kunna få genom henne. Vände slokörad hem igen, man vill ju inte försämra besiktningsstatistiken för Fiat Argenta. Nu åker vi direkt till vintervilan istället.
            PS. Nån som vet var man får tag i lycktglas/hel insats? Passar nån annan modells, typ 131 eller regatta?Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	94.5 KB
ID:	251713
            Fiat Argenta 120 ie 1985
            Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

            Comment


            • #21
              Här verkar finnas en t.ex.

              http://www.minelloautodemolizioni.it...r_fiat_argenta Höger (81-83) (billigast ? )
              http://www.ebay.it/itm/FARO-DERECHO-...-/320694102558 verka vara en höger till -85:a kanske den som gäller här
              http://www.ebay.es/itm/4928-NOS-FARO...-/181755352829

              Verkar va samma som 131 osv.
              Ja bara söka på angivna kriterier om du inte får napp
              Last edited by pazzo; 1 October 2015, 15:23.
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • #22
                1000 tack för engagemang! Kollade på länkarna, det verkar vara för årsmodell 81-83. Jag har ju den "hottade kilformade" fronten. Kanske Per (eller nån annan) vet om det är samma lyktinsatser? Eller om det går att göra några justeringar så de passar?
                Fiat Argenta 120 ie 1985
                Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

                Comment


                • #23
                  Hittade till en 85 JU
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • #24
                    Ber om ursäkt :-) min italienska är lika bristfällig som höger lykta..
                    Fiat Argenta 120 ie 1985
                    Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

                    Comment


                    • #25
                      Den här ska du satsa på tror jag - från Spanien..

                      http://www.ebay.it/itm/FARO-DERECHO-...-/320694102558
                      verka vara en höger till -85:a kanske den som gäller här
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • #26
                        De är helt olika ja!
                        Mina original brann upp så jag vill oxå ha..
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #27
                          här Clas
                          prova på denna


                          Information Originalnr / Motorkod Kvalitet Modellår Mil Pris
                          Mer info
                          W69216
                          Begagnad
                          Spara del
                          STRÅLKASTARE, FIAT ARGENTA -83
                          83
                          HÖGER, 4D SEDAN 2000IE
                          Beg. Bildelar i Linköping AB / Norrköping, 013-100110
                          OK
                          Utan anmärkning
                          (A)
                          1983
                          -
                          295 SEK
                          Frakt fr. 150 SEK

                          Comment


                          • #28
                            Fel modell igen tyvärr
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #29
                              Click image for larger version

Name:	IMG_2287.JPG
Views:	1
Size:	109.2 KB
ID:	251958Click image for larger version

Name:	IMG_2288.JPG
Views:	1
Size:	65.7 KB
ID:	251959Click image for larger version

Name:	IMG_2289.JPG
Views:	1
Size:	103.1 KB
ID:	251960Click image for larger version

Name:	IMG_2290.JPG
Views:	1
Size:	104.4 KB
ID:	251961Click image for larger version

Name:	IMG_2291.JPG
Views:	1
Size:	106.3 KB
ID:	251962

                              Hej,
                              skickar in lite bilder på höstens och vinterns inköp för fortsatt arbete med Silver-Ellen. Det som varit det största orosmomentet var strålkastaren, men efter ett antal timmar på nätet och flera roliga och frustrerande samtal till Italien med hjälp av google translate så fick jag till slut tag i en. Beställde den innan jul och igår kom den. Den sista veckan trodde jag att jag blivit blåst, har gått och funderat hur jag ska kunna på diplomatiskt sätt förklara för säljaren att snart får han ett hästhuvud hem, men ändå få honom att vilja ge mig delen. Nu behövdes inte det, och jag längtar som få till i vår då jag kan börja skruva igen. Delar som köpts är tre rostfria dörrar + plastskydd, avgassystem, originalfälg, tanklock och lås, strålkastarinsats, stötdämpare till bakluckan. Nu finns det bara en sak till som saknas, men som är på g. Tills dess tänker jag sätta mig, likt min gamla mormor, framför teven med mitt handarbete - rengöra & smörja tanklåset :-)
                              Fiat Argenta 120 ie 1985
                              Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

                              Comment


                              • #30
                                Underbart!
                                Mer TV-pyssel: För att förlänga livet på de lysen du nu har, smeta in dem i tunnflytande rostskyddsvax, alla yttre skarvar etc.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X