Announcement

Collapse
No announcement yet.

spridarlampan tänds under acceleration 16vt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spridarlampan tänds under acceleration 16vt.

    min spridarlampa tänds under acceleration, har chip (evocars) samt ställbart laddtryck men laddar bara 1 bar.
    ibland så tvekar den lite på laddtryck och laddar bara 0,5 för att vid 5k/rpm gå upp till 1 bar, inte säkert att lampan tänds då.
    turbon är en t3-t4 hybrid vilket inte ska ställa till det.
    när lampan tänds så slocknar den efter ett tag om man kör normalt.
    Har inte fått några felkoder heller.
    har gått över allt och hittar inget knas någonstans, ska kolla intercooler så inte gavlarna spruckit men det tror jag inte.

    händer bara på 3, 4 och 5:ans växlar.

    tacksam för tips

  • #2
    Helt klart triggas felet vid hög motorbelastning. Det mesta talar för att du ska byta tändspolarna. Det är 2 stycken vanliga Punto-spolar och de kostar inte särskilt mycket.
    De har en tendens att bli dåliga med tiden.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Beställde 2 men fick en.. bytte den ena men ingen skillnad, tror inte felet ligger där. Härom dagen så lös motorlampan direkt vid start för att sen slockna efter ett tag vid lugn körning.

      Något känns fel då jag tycker att min spoolup är åt h-vete för långsam, får fullt ladd först vid 4,5krpm... har kollat allt men inget tjuvluft eller liknande.

      får ingen kontakt med ecu när jag ska köra diagnos, iofs "standard" på italienare från 90-talet

      Comment


      • #4
        Har du provat med originalchippet?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • #5
          Originally posted by Freddan72 View Post
          Har du provat med originalchippet?

          nej, har inte den boxen här tyvärr, ska se om jag kan kolla det till helgen..
          Kan tillägga att ibland när lampan tänds så går den i limpmode och ibland inte, märkligt då det verkar vara flera fel.

          Comment


          • #6
            bytt båda spolarna vilket gjorde lite skillnad, körde 12 mil och lampan tändes bara 1 gång då jag låg på högre varv ett tag utan att belasta motorn, slocknade på en gång då jag körde normalt. läste felkoder idag och fick ut: error cam shaft sensor och error throttle potentiometer.
            Tps är inga bekymmer men kamlägesgivare? sitter den i "fördelaren" då eller?

            Comment


            • #7
              Nu har du problem... För något år sen var det någon annan som också letade kamlägesgivare till 16vt.
              Dom tillverkas inte längre och de enda som hade då var Coupeteile i Tyskland har NewOldStock som kostar 5000 spänn, typ.
              Jag som tyckte det var dyrt med 2000 kr som originalreservdel på FIAT år 2006.
              Du kan göra ett eBay-svep och se vad som dyker upp idag. Du kan behöva söka på nationellla siterna för att hitta något: ebay.co.uk resp ebay.de
              Om du inte hittar något till vettigt pris kan jag kan rekonditionera den åt dig.

              Kamlägesgivaren i 16vt sitter som "fördelare" på änden på avgaskammen.
              Den används egentligen endast i startögonblicket för att ECUn ska veta vilken fas motorn befinnner sig i. (Kammen snurrar hälften så fort som vevaxeln och kolvarna)
              Men den har en funktion till: om ECUn inte triggar (får en tillräckligt stark signal från givaren) på signalen går motorn över i limp-mode.
              Dvs insprutningslampan tänds och ECUn tar bort varannan tändpuls över 4000 varv.

              Angående felet på TPSen så rör inte den förrän du fixat kamlägesgivaren. Det kan vara ett följdfel som uppstår pga av första felet.
              Last edited by TurboB; 20 August 2015, 17:38.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #8
                först fick vi fram på tps, nollade den ett par ggr då den kom tillbaka, och det var först då jag fick på kamlägesgivaren..

                givaren är väl bara en på/av så det borde väl gå att lösa?

                kollade iaf på nätet och det finns inga nya som sagt men man kan få en beg fördelare för 1300:- men det känns sådär med beg :/

                såg att några kablar till fördelaren och tps var skavda så jag ska löda nya när jag hinner, har jag tur så kan det vara felet...




                Originally posted by TurboB View Post
                Nu har du problem... För något år sen var det någon annan som också letade kamlägesgivare till 16vt.
                Dom tillverkas inte längre och de enda som hade då var Coupeteile i Tyskland har NewOldStock som kostar 5000 spänn, typ.
                Jag som tyckte det var dyrt med 2000 kr som originalreservdel på FIAT år 2006.
                Du kan göra ett eBay-svep och se vad som dyker upp idag. Du kan behöva söka på nationellla siterna för att hitta något: ebay.co.uk resp ebay.de
                Om du inte hittar något till vettigt pris kan jag kan rekonditionera den åt dig.

                Kamlägesgivaren i 16vt sitter som "fördelare" på änden på avgaskammen.
                Den används egentligen endast i startögonblicket för att ECUn ska veta vilken fas motorn befinnner sig i. (Kammen snurrar hälften så fort som vevaxeln och kolvarna)
                Men den har en funktion till: om ECUn inte triggar (får en tillräckligt stark signal från givaren) på signalen går motorn över i limp-mode.
                Dvs insprutningslampan tänds och ECUn tar bort varannan tändpuls över 4000 varv.

                Angående felet på TPSen så rör inte den förrän du fixat kamlägesgivaren. Det kan vara ett följdfel som uppstår pga av första felet.

                Comment


                • #9
                  Kamlägesgivaren är av Hall-typ dvs känner av förändringar i ett magnetfält. Den har en trumma med två jack som roterar runt givaren.
                  Begagnad eller ny spelar ingen ingen roll - med alla halvledarkomponenter såsom transitorer m.m. är det mer slumpen som avgör när dom går sönder.
                  Statistiskt sett är medellivslängden på komponenten många gånger bilens.
                  Därför skulle jag inte dra mig för att köpa begagnat under förutsättning att det inte är en skojare som kränger en trasig.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Jo jag vet hur den ser ut/funkar. Det är därför jag drar mig för att ge 1300 + frakt så är det en defekt.. vad är det för skillnad på givaren på 2,0 16v mot 16vt? kollar man på den här http://www.ebay.com/itm/Alfa-Romeo-1...item419534121d så ser själva givaren likadan ut..

                    Comment


                    • #11
                      Jag justerade tps samt tog lös fördelaren och rengjorde då det var lite oxid på "trumman" och har nu kört 15 mil utan att lampan har tänts bara hoppas det håller i sig!

                      Comment


                      • #12
                        nu har jag kört över 100 mil och det funkar fortfarande

                        Comment


                        • #13
                          Jag hade samma problem på min 16vt. Efter en dags forskning på Google köpte jag på Meca hallgivare och bytte den,489kr.
                          Det felet försvann men TPS problem kvarstår och bilen misständer och går inte rent.Motor renoverad och nya spolar,kablar,NGK stift,nya givare.Examiner visar error på TPS,kontrollerat spänningen och den är på 0.43v på tomgång och 4,65 vid belastning.Original programvara i ECU.Lambda förhöjd övriga värde HC 10 och CO 00.
                          Några tips tages emot gärna?

                          - - - Updated - - -

                          Återkommer med art.nr. på hallgivare.Tar ca 10min och byta den.
                          Fiat Barchetta 98'
                          Fiat Coupé 16VT 94'
                          Fiat Stilo 1.6 Dynamic 02'

                          Comment


                          • #14
                            Hej
                            Jag har problem med min fiat. Läser man denna tråd så är det troligtvis kamgivaren.
                            Vilket artikelnummer hade du Barchetta1?
                            Vet någon vilken kabel till kamgivaren som är signal matning och jord och till vilka pinnar på ECU:n dom går till.
                            Skall givaren taimas vid återmonering?

                            MVH Eric Lycke

                            Comment


                            • #15
                              Kamgivaren beställer du på Meca art.nr. 1545-14011
                              eller KG Knutsson/Autoexperten och kostar ca675kr.
                              Byte gör du själv på ca 15min genom att slipa ur den gamla hallgivaren och stansa in den nya i dem två håll som den sitter i.
                              Finns 3 st kablar och så länge du följer och monterar samma kabelfärg på samma stifthåll kommer du kunna starta bilen sen Click image for larger version

Name:	intermotor 14011.jpg
Views:	1
Size:	51.2 KB
ID:	252842
                              Fiat Barchetta 98'
                              Fiat Coupé 16VT 94'
                              Fiat Stilo 1.6 Dynamic 02'

                              Comment

                              Working...
                              X