Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 29

Thread: Desperat hjälp behövs

Fiat Fan - För faan

Desperat hjälp behövs

Hej, Desperat hjälp behövs.

Till min X1/9 Turbo (Uno Motor) har vi stött på problem. Denna kontakt, vad går den till? Tändspole, Digibox?
    Alla sladdar är kopplade till den silverfärgade tändboxen av märke Magneti Marelli.
    Jag saknar denna så om det är någon som har en liggandes och vill sälja den säg till.
    Attached Images Attached Images     
    Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

Mina Bilar.. Past & Present!

Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Full Fart! -
    Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Volvo C70 T5 GT Coupe - Full Fart! Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! - Volvo C70 T5 GT Convertible - Full Fart! - Volvo S60 2,0T - Full Fart!

Classic DOHC RWD Fiats per's Avatar
    Om den inte går till digiplexen så kanske till den andre lille svarta tändboxen vad den nu heter. Edit: "tändmodul" såklart.
    Ser lite för liten ut för att sitta på Jetronic-boxen?

20vT pazzo's Avatar
    Stock ön -iMac Retina 5K, 27 tum/ iPhone7/128Mb............................ [ 2600 i-lägg ]
    Här va en bra pdf kanske... http://aido.ucoz.ru/FIAT/didzhipleks-2.pdf

Name:  Skärmavbild 2015-07-16 kl. 18.51.32.jpg
Views: 499
Size:  71.3 KB
    Last edited by pazzo; 16th July 2015 at 17:54.
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

Fiat Fan - För faan
    Quote Originally Posted by per View Post
    Om den inte går till digiplexen så kanske till den andre lille svarta tändboxen vad den nu heter.
    Ser lite för liten ut för att sitta på Jetronic-boxen?
    Tack båda, vet nu efter mycket eftersökning att detta går till tändmodulen, som jag saknar.

Fråga, verkar vara svårt att få tag på en, någon som har en liggandes.
    Samt letar oxå efter en tändspole till samma motor.
    Har fått reda på att samma tändmodul till Uno Turbo är oxå.

Coupé 2,0i 93-96
    Croma I 2,0i 86-95
    Croma I 2,0i Turbo 86-95
    Tempra 2,0ie Kombi 91-95 & Tempra Sedan 90-96
    Tipo 2,0i 16v 91-95
    Tipo 2,0i 8v GT 90-95
    Uno Turbo 1,3i Turbo 01-87 - 12.87
    Uno Turbo 1,3i Turbo 04.85 - 08.89
    Uno Turbo 1,4i Turbo 09.89 - 09.93

Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Volvo C70 T5 GT Coupe - Full Fart! Toyota Celica GTS Convertible - Full Fart! - Volvo C70 T5 GT Convertible - Full Fart! - Volvo S60 2,0T - Full Fart!

Stressfläkt åt folket ! TurboB's Avatar
    Men om du har kvar tändspolen-klumpen från donatorbilen (UnoT) så sitter tändmodulen och tändspolen ihopmonterad i samma block. Annars har jag kompletta enheter.

PS! I kapitel 13 i Haynes manualen beskrivs UNO Turbons tändsystem i detalj.
    Last edited by TurboB; 17th July 2015 at 10:34.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 blå säljobjekt, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Här ett schema för 1301 cc.
    Name:  UnoTurbo- Ignition.gif
Views: 629
Size:  26.8 KB
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -93 trackdaybil, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 blå säljobjekt, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Registered User
    Tändmodulen, är det en liten svart klump? Har annars den silvriga styrenheten för Tempra 2,0 liggandes.

Tempran, Croma m.fl. har Digiplex, ett annat system.
    Uno Turbon har Microplex.

Fiat Fan - För faan
    Quote Originally Posted by TurboB View Post
    Men om du har kvar tändspolen-klumpen från donatorbilen (UnoT) så sitter tändmodulen och tändspolen ihopmonterad i samma block. Annars har jag kompletta enheter.

PS! I kapitel 13 i Haynes manualen beskrivs UNO Turbons tändsystem i detalj.
    God morgon,

Först, tack för alla svar och bilder m.m

Hoppas nu att jag inte gjort något dumt och köpt en tändmodul som inte passar. Hmmmm

Låt oss först klargöra en sak så jag förstår, Microplex är den silverfärgade boxen (den finns)
    Samt att jag har den andra, Svarta boxen (insprutning)
    Så dessa 2 finns.

Philip & Boris har sagt är att det är en (Ignition Module/Amplifier Unit) som behövs till kontakten, alltså en tändmodul.
    Har även visat Morgan på Meca i Bandhagen alla bilder och vi har kommit fram till att detta är det som behövs.

Ang att tändmodul/tändspole ska vara en enhet har vi kommit fram att så är inte fallet, utan 2 separata enheter.
    Kan det vara på typiskt Fiatmaner att man tagit vad man hade den dagen och satt i det man hade? *asgarv*

Bara att hålla alla tummar på att så är fallet

Det är som jag skrev att det är en huvudenhet och en tändmodul och det var så man gjorde på den tiden, det är likadant i Argentan t.ex. Tändspolen är en tredje enhet.

Den där skrönan om "tog vad som fanns på hyllan" har nog ungefär noll (0) verklighetsförankring, påhittad av folk som glömt att Fiat var europas största biltillverkare med den längst gångna automatiseringen, samt med fördomar om olika "folkslag".
    Däremot har folk svårt att ta in att de gjorde många uppdateringar, konstant, på varje modell. Dyrt kanske, men hade de resurserna så.. Tydligt på Fiat Coupe t.ex. Detta medför att det finns många varianter, vilket förvirrar dem som trodde det fanns 1 variant.
    Jaja, rant over!

Fiat Fan - För faan
    Quote Originally Posted by per View Post
    Det är som jag skrev att det är en huvudenhet och en tändmodul och det var så man gjorde på den tiden, det är likadant i Argentan t.ex. Tändspolen är en tredje enhet.

Den där skrönan om "tog vad som fanns på hyllan" har nog ungefär noll (0) verklighetsförankring, påhittad av folk som glömt att Fiat var europas största biltillverkare med den längst gångna automatiseringen, samt med fördomar om olika "folkslag".
    Däremot har folk svårt att ta in att de gjorde många uppdateringar, konstant, på varje modell. Dyrt kanske, men hade de resurserna så.. Tydligt på Fiat Coupe t.ex. Detta medför att det finns många varianter, vilket förvirrar dem som trodde det fanns 1 variant.
    Jaja, rant over!
    Per jag drev nog lite.. vet att det är en skröna, men tänkte att det kan vara en liten rolig kommentar

en lite parentes i det hela är.. med en STOR suck!!

Detta är ett brev skickat till Mekonomen.. Jag beställde en Tändmodul... men fick en liter Olja (dyr olja det där )

Ordernummer: W128050

Jag beställde en tändmodul med artikelnummer 18-ZM061 den 17 Jul, för att få den levererad till Butiken i Segeltorp.
    Jag frågade specifikt om att jag behövde denna del idag, Lördag och killen på E-handel sa att med största sannolikhet skulle den levereras den 18 Jul.
    Fick både email att varan var på väg, samt ett SMS att den hade kommit till butiken.

När jag kom dit för hämta min vara så istället för en tändmodul så fick jag en liter olja av märket Magnatec 5W-40 C3.

Naturligtvis så tog jag inte emot varan utan den lämnades kvar i butiken och killen där skulle kontakta er också.

Jag hade sett framemot att få denna vara för att kunna jobba vidare med mitt projekt och har ytterligare en person som är beroende av att varan hade kommit så vi kunde jobba.

Jag är INTE imponerad och speciellt glad över denna situation som uppstått.
    Jag kan inte förstå att man kan skicka en liter olja istället för en tändmodul.

Ser fram emot ert svar

med vänlig hälsning

Uffe
    Stockholm

Snackade med Henke och har mailat dig nummret.

Haha en liter olja istället för en modul.. Sjukt. Vet inte om den modul jag hade över hade passat men den brann iaf upp. Bildelsbasen?

Fiat Fan - För faan
    Tack för all hjälp.

MEN här kommer lite mera, Vi har en del andra kablar som vi inte vet var det går.
    Kan någon hjälpa till.

Rosa kabel grönt hölje, går till rosa vid växellåda + en röd. Jord?
    OBS! denna kabel satt redan i bilen!!

Röd kabel från relä, +?

Vit kabel, svart stift kontakt från relä

1 st från tändning

Bränsle kabel härvan, blå hon - kontakt

1 st från bränsle

2 st grå/gula kablar, blå kontakt

Grön/svart + röd från bränsle

OBS! dessa är alla i bränsle kabelhärva

Vit - grön prickig från tändning

Svart/grå hane stift kontakt oxå tändning

1 st svart och 1 st lila från tändning

nedan följer bilder, 1000 tack för all hjälp eller idéer
    1 st från tändning

Moderator Ante's Avatar
    Jag kan tipsa om att i Haynesmanulen till Uno finns kopplingsschema med färger utmärkta, väldigt bra hjälp i ett läge som detta. Det ser inte ut att vara original kabelskor på bilderna, men det kanske du redan visste? Det kan göra att kablar som inte hör ihop ändå går att koppla ihop, så var lite försiktig. Lycka till! Är det något specifikt du undrar så kan jag kolla under huven på min bil vid tillfälle.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -12
    Har haft: Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

Fiat Fan - För faan
    Quote Originally Posted by Ante View Post
    Jag kan tipsa om att i Haynesmanulen till Uno finns kopplingsschema med färger utmärkta, väldigt bra hjälp i ett läge som detta. Det ser inte ut att vara original kabelskor på bilderna, men det kanske du redan visste? Det kan göra att kablar som inte hör ihop ändå går att koppla ihop, så var lite försiktig. Lycka till! Är det något specifikt du undrar så kan jag kolla under huven på min bil vid tillfälle.
    God morgon Ante,
    Tack för tipset, har hittat manuals på nätet faktiskt när du sa det.
    Sedan fanns en massa bilder också med kopplingsscheman så vi får försöka luska ut vad det är.
    Om du av en händelse har tid och lust och kan gå ut till din bil och kolla upp ett par grejer.
    Den grön/vit prickiga var går den om du ser?
    Samt att vid relät på bild 4, så är det en tjockare röd kabel samt en rosa kabel (Vid expansionkärlet) var går dessa?
    om det syns, skulle uppskattas i massor

Typiskt att det inte finns en bil i Stockholm som man kan kolla på

Moderator Ante's Avatar
    På den här länken finns scheman med alla färger markerade och alla komponenter. Tror det är den enklaste vägen att komma vidare. Leta efter kabelfärgerna och se vilken komponent dom är anslutna till. Så skulle jag gjort iaf Lite svårt att leta i blindo, även på en bil där allt är inkopplat.

http://www.uno-turbo.de/download.php...51f9f444a6a84b
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -12
    Har haft: Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

Fiat Fan - För faan
    Quote Originally Posted by Ante View Post
    På den här länken finns scheman med alla färger markerade och alla komponenter. Tror det är den enklaste vägen att komma vidare. Leta efter kabelfärgerna och se vilken komponent dom är anslutna till. Så skulle jag gjort iaf Lite svårt att leta i blindo, även på en bil där allt är inkopplat.

http://www.uno-turbo.de/download.php...51f9f444a6a84b
    1000 tack för det. ska ta hjälp av in tyska bok

Fiat Fan - För faan
    Har nu suttit och kollat igenom alla olika manualer, både Haynes & den tyska sidan som Ante skickade, satt och översatte allt men går faktiskt helt bet över detta.

Behöver fråga ytterligare en sak.

Det sitter en bränsleregulator (guldfärgad) med 2 kablar. Någon som har koll på var dessa 2 kablar ska kopplas?

Registered User
    Det där sista är inget man hittar på en uno. Ingen aning om vad den gör. Har du inte redan en överströmningsventil på railen som sköter bränsletryck. Sen så ska ju bränslepumprelät slå av om nåt händer så den fär grejen verkar onödig om du har de andra prylarna.
    JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

Min X1/9-sida

Skaffa Firefox nu!